هافینگتن پست: آمریکا وحشی است و همیشه بوده است

11:24 - 01 تير 1401
کد خبر: ۴۳۲۴۱۳۲
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
هافینگتن پست در یادداشتی به موضوع نهادینه شدن خشونت در آمریکا پرداخته است.

خبرگزاری میزان – تکرار پی در پی و بی پایان انواع خشونت در آمریکا یا توسط آمریکایی‌ها در سراسر جهان یک واقعیت را آشکار می‌کند؛ خشونت در اخلاق آمریکا ریشه دوانده و آمریکا وحشیست؛ همیشه وحشی بوده است.

«هافینگتن پست» در یادداشتی به موضوع خشونت و وحشیگری آمریکایی‌ها پرداخته و از اجساد تجزیه شده بومیان، اجساد انباشته شده آفریقایی‌هایی که در کشتی‌ها در مدفوع خود خفه شدند، خونین ترین جنگ تاریخ آمریکای شمالی برای حفظ روند قاچاق انسان براساس نژاد و رنگ پوست و تروریسم نژادی به عنوان مصادیق این وحشیگری یاد کرد.

این یادداشت در ادامه آورده است، اگر قرار است در مورد سنت غنی خشونت آمریکا صحبت کنیم، باید از ابتدا شروع کنیم؛ برخلاف تصور عمومی، گسترش نفوذ انگلیسی‌ها در به اصطلاح دنیای جدید آزمایشی برای دموکراسی، آزادی یا آزادی مذهبی نبود.

نخستین مهاجرانی که وارد «جیمستون»، جیمزتاون فعلی شدند، بخشی از شرکت ویرجینیا لندن بودند؛ اگرچه آن‌ها ادعا می‌کردند که هدفشان به مدنیت رساندن انسان‌های وحشی ساکن آن مناطق و برقراری حکومتی آرام است، اما تنها هدف واقعی سرمایه گذاران ثروتمند کسب سود از زمین‌هایی بود که به تازگی اشغال کرده و دزدیده بودند.

یادداشت در ادامه آورده است، استعمارگران گرسنه و نالایق برای غذا و آذوقه به کمک مردم بومی وابسته بودند؛ زیرا از چگونگی زیست در سرزمین‌هایی که اشغال کرده بودند، آگاهی نداشتند؛ این استعمارگران از ترس کمبود مواد غذایی، آن‌ها را قتل عام کردند.

البته این نسل کشی به وضعیت غذایی استعمارگران کمکی نکرد و آن‌ها در نهایت در دنیای جدید به آدمخواری متوسل شدند که محققان بعدها آن را «جِین» نامیدند.

یادداشت در این بخش به سراغ معنای خشونت در فرهنگ لغت انگلیسی «آکسفورد» به عنوان معتبرترین منبع در زبان انگلیسی رفته و آورده است، «خشونت در آکسفورد، این گونه تعریف شده است؛ اعمال نیروی فیزیکی برای وارد کردن صدمه یا آسیب رساندن به افراد یا اموال؛ خشونت رفتاری است مایل به ایجاد جراحت بدنی یا تداخل اجباری در آزادی شخصی.»

نکته مهمی که یادداشت به آن پرداخته این است که در آمریکا خشونت امری نسبی است.

اکثر مردم این کشور، دولتی را که پول بیشتری صرف ارتش می‌کند تا مراقبت‌های بهداشتی و آموزشی، فاقد مدنیت انسانی می‌دانند؛ اما در کشوری که تعداد اسلحه‌ها بیشتر از صاحبان اسلحه است، آسیب رساندن به دیگران حق مادرزادی است.

در آمریکا، مراقبت‌های بهداشتی بخشی از «دفاع ملی» محسوب نمی‌شود و «رفاه» کلمه بدی است؛  در این سرزمین، خشونت در اخلاق ملی، تاریخ، قوانین و قانون اساسی تثبیت شده است.

یادداشت تاکید می‌کند که مردم آمریکا محروم نگه داشتن محله‌های سیاه‌پوستان، بودجه کم مدارس در این محله‌ها، آب آشامیدنی مسموم آن‌ها و نظارت و کنترل بیش از حد بر آن‌ها را وجهی از خشونت نمی‌دانند، اما هر کسی را که به «جان سیاهان مهم است» باور داشته باشد، به طور خودکار وحشی می‌خوانند.

آن‌ها سرقت از بانک را خشونت آمیز می‌دانند اما نژادپرستی نهفته در کل صنعت مالی را وحشیانه نمی‌بینند؛ مجازات اعدام عمدتا برای مجرمان سیاهپوست و فقیر در نظر گرفته می‌شود؛ در فقر نگه داشتن میلیون‌ها شهروند سیاهپوست در ثروتمندترین کشور جهان خشونت نیست بلکه سرمایه گذاری نامیده می‌شود.

خشونت خاموش و آسیب روانی به آسیایی تبارها، خشونت نیست؛ تیراندازی‌های مرگبار در مدارس عادی شده و نه به عنوان خشونت بلکه به عنوان بلایای طبیعی نگریسته می‌شوند؛ خشونت غیرقابل تحمل در زندگی دختران و زنان سیاهپوست، خشونت نیست.

یادداشت در پایان تاکید می‌کند که آمریکا در حال آدمخوار کردن شهروندانش است و عادی سازی خشونت است.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *