مرگ سالانه 40 هزار نفر در آمریکا بر اثر خشونت تسلیحاتی

9:00 - 29 خرداد 1401
کد خبر: ۴۳۱۸۳۱۴
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
خشونت تسلیحاتی واقعیتی روزمره و قابل پیش‌بینی در جامعه آمریکاست.

خبرگزاری میزان – پاندمی کرونا سایه خود را بر روی یک وضعیت اضطراری بهداشت عمومی در آمریکا افکنده است؛ در طول 12 ماه اول همه‌گیری ویروس کرونا، تقریباً چهار هزار و 400 مورد مرگ و میر بیشتر و 10 هزار و 200 جراحات غیرمرگبار بیشتر در مقایسه با 12 ماهه پیش از آن به دلیل خشونت با سلاح گرم در آمریکا وجود داشته است.

به گزارش «sj-r»، اما اخیرا این موارد خشونت تسلیحاتی به شدت افزایش داشته است؛ در 14 می، در «بوفالو»، یک جنایت نفرت نژادی برنامه‌ریزی شده جان 10 نفر را گرفت. در 24 می، 19 کودک و دو معلم در شهر «اوالده» ایالت تگزاس توسط یک مرد مسلح 18 ساله کشته شدند. در هر دو مورد، از سلاح‌های تهاجمی نیمه اتوماتیک استفاده شد. از 24 می تاکنون، آمریکا به طور میانگین بیش از دو تیراندازی جمعی در روز داشته است.

مرور برخی آمار در این زمینه نگرانی‌ها را تشدید و خشونت تسلیحاتی را به امری قابل پیش‌بینی تبدیل می‌کند.

حدود 5.1 درصد از جمعیت جهان در آمریکا زندگی می‌کنند، اما 45 درصد از سلاح‌های گرم غیرنظامی در این کشور است.

تعداد اسلحه‌های گرم متعلق به غیرنظامیان در آمریکا به مراتب بالاترین رقم در سطح جهان است؛ در آمریکا به ازای هر 100 نفر 120 سلاح گرم متعلق به غیرنظامیان وجود دارد و این یعنی بیش از یک سلاح گرم برای هر نفر در آمریکا.

با ملاک قرار دادن نرخ سرانه قتل در شهرهای با جمعیت بالای 250 هزار نفر، 43 شهر از خطرناک‌ترین شهرهای جهان در آمریکای لاتین هستند و بسیاری از شهرهای آمریکا در این فهرست قرار دارند؛ هیچ شهری از آسیا، خاورمیانه یا اروپا در این فهرست وجود ندارد.

رویدادهای تیراندازی مرگبار در مدرسه تقریبا منحصر به آمریکاست؛ از سال 2009 تا 2018، حدود 288 رویداد منحصر به فرد تیراندازی مرگبار در مدرسه‌های آمریکا روی داده است.

برای کشورها و مناطق جهان، رابطه مستقیمی بین تعداد سلاح‌های گرم و قتل‌های غیرنظامی، مرگ‌های تصادفی و خودکشی با سلاح گرم وجود دارد.

خانه‌هایی که دارای سلاح گرم هستند، قتل، مرگ‌های تصادفی و خودکشی بیشتری نسبت به خانه‌های بدون سلاح گرم دارند؛ این مرگ و میرهای بیش از حد در خانه از تأثیر تئوریک محافظتی سلاح گرم در خانه فراتر می‌رود.

سالانه بیش از 40 هزار نفر بر اثر سلاح گرم در آمریکا جان خود را از دست می‌دهند و خشونت با سلاح گرم عامل اصلی مرگ برای آمریکایی‌های زیر 17 سال است. این یک وضعیت اضطراری بهداشت عمومی با ابعادی بسیار گسترده است. عوامل زمینه‌ساز آن تاریخی، قوی و پیچیده هستند.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *