رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

یک گروه حقوق بشری: هدف مکانیسم‌های تحقیقاتی ارتش رژیم صهیونیستی دفع انتقادات داخلی و بین المللی است

9:10 - 25 خرداد 1401
کد خبر: ۴۳۱۲۷۰۳
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
تیراندازی مرگبار ارتش رژیم صهیونیستی به ابوعاقله، ضعف تحقیقات انجام شده توسط این نهاد را آشکارتر کرد.

خبرگزاری میزان – تیراندازی مرگبار به «شیرین ابوعاقله»، خبرنگار فلسطینی در ماه مه، نگرانی‌های جدیدی در مورد تحقیقات نظامی در مورد کشته شدن فلسطینیان به دست رژیم صهیونیستی را برانگیخت.

به گزارش «گاردین»، در آگوست 2020 «دالیا سمودی»، مادر 23 ساله فلسطینی در جریان یورش نظامیان صهیونیستی به خانه مجاور خانه اش در «جنین» در کرانه باختری اشغالی به ضرب گلوله به شهادت رسید.

«الجزیره» با اعلام خبر مذکور به نقل از شاهدان گفت که وی توسط یک سرباز رژیم صهیونیستی کشته شد.

دو سال پس از آن حادثه، «الجزیره» از کشته شدن «شیرین ابوعاقله»، خبرنگار فلسطینی قدیمی خود تقریبا در همان نقطه خبر داد. باز هم شاهدان گفتند که «ابوعاقله» 51 ساله در حالی که جلیقه و کلاه ایمنی با علامت «پرس» به تن داشت، هدف شلیک سربازان رژیم صهیونیستی قرار گرفت.

با وجود شواهد فراوانی که نشان می‌دهند ارتش رژیم صهیونیستی مسئول شهادت این دو زن بوده، در هر دو مورد رژیم صهیونیستی در ابتدا مبارزان فلسطینی را مقصر دانست.

براساس داده‌های تجزیه و تحلیل شده توسط «یش دین»، سازمان حقوق بشری صهیونیستی، سربازان صهیونیست در مواردی که فلسطینی‌ها را شهید یا مجروح کرده اند، تقریبا از مجازات کامل معاف هستند.

فقط پنج مورد از همه موارد تحقیق نظامی داخلی ارتش رژیم صهیونیستی معادل 7.2 درصد در سال 20-2019 منجر به درخواست کیفری شد و فقط دو درصد از شکایاتی که ارتش دریافت کرد به پیگرد قانونی منجر شد.

در سال 18-2017، شانس پیگرد قانونی 0.7 درصد بود.

اگرچه 47 فلسطینی توسط سربازان صهیونیست در سه ماهه اول سال 2022 به شهادت رسیدند - که در مقایسه با مدت زمان مشابه در سال 2021 پنج برابر شده است - تعداد کل تحقیقاتی که توسط ارتش رژیم صهیونیستی آغاز شده است، به طور متوسط ​​هر سال کاهش می‌یابد.

یک محقق «یش دین» می گوید که این ارقام نشان می‌دهد «مکانیسم‌های تحقیقاتی ارتش رژیم صهیونیستی برای هدف مناسب نبوده است؛ طبق تعریف، ارتش نمی‌تواند کار درستی انجام دهد، زیرا خودش در حال تحقیق است؛ احکام معمولا برای مواردی مانند استفاده غیرقانونی از زور یا استفاده نادرست با سلاح، به جای قتل یا قتل عمد است و سربازان می‌توانند برای چند ماه،خدمت خود را با انجام کارهای سنگین در پایگاه‌های نظامی بگذرانند.»

به گفته او «با وجود این که ارتش سالانه اطلاعات بهتری در دست دارد و اگر یک فلسطینی شکایت کند، احتمال منجر شدن به کیفرخواست و رسیدگی سریع تر بیشتر می‌شود، اما باید بدانیم که هدف کلی این نظام عدالت نیست، بلکه دفع انتقادات داخلی و بین المللی است.»

ارتش رژیم صهیونیستی مدعیست که تحقیقات اولیه عملیاتی را در مورد تمام مواردی که در آن یک فلسطینی کشته می‌شود در کرانه باختری آغاز می‌کند، مگر این‌که مرگ در یک محیط جنگی رخ داده باشد.

بر اساس این یافته‌ها و مطابق با قوانین رژیم صهیونیستی، وکیل نظامی تصمیم می‌گیرد که آیا تحقیقات جنایی شایسته است یا خیر.

ارتش رژیم صهیونیستی در مورد «ابوعاقله» گفت «به دلیل کشته شدن این روزنامه نگار در وضعیت رزمی فعال، تحقیقات جنایی فوری آغاز نخواهد شد، اگرچه تحقیقات عملیاتی ادامه خواهد داشت.»

رژیم صهیونیستی همچنین همچنین از تصمیم تشکیلات خودگردان فلسطین برای عدم همکاری در تحقیقات مشترک یا ارائه مدارک مانند گلوله ای که او را به قتل رساند، انتقاد کرده است.

قتل «ابوعاقله» به دست نظامیان صهیونیست به شکایتی اضافه شد که در دادگاه کیفری بین‌المللی با این استدلال که نیروهای امنیتی رژیم صهیونیستی به طور سیستماتیک روزنامه‌نگاران فلسطینی را با نقض قوانین بشردوستانه بین‌المللی هدف قرار داده‌اند، اضافه شد.

بر اساس گزارش مرکز توسعه و آزادی رسانه فلسطین، از سال 2000 تاکنون 30 روزنامه نگار در کرانه باختری و نوار غزه بر اثر تیراندازی ارتش رژیم صهیونیستی کشته شده اند و هیچ کیفرخواستی علیه سربازان صهیونیستی تاکنون تنظیم نشده است.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *