هزاران کودک قربانی آزارهای جنسی در کلیسای کاتولیک

14:13 - 19 خرداد 1401
کد خبر: ۴۳۰۱۶۶۶
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
آزار و سوء استفاده جنسی در کلیسای کاتولیک در سراسر جهان هزاران کودک را قربانی کرده و همواره بر این جنایت سرپوش گذاشته شده است.

خبرگزاری میزان - موارد افشا شده آزار جنسی در کلیساهای کاتولیک در سراسر جهان نشان می‌دهد که کودکان بسیاری در طول چندین دهه هدف آزار و سوء استفاده جنسی قرار گرفته‌اند.

به گزارش «الجزیره و نیویورک تایمز»، تنها در فرانسه حدود 330 هزار کودک بین سال‌های 1950 تا 2020 در کلیسای کاتولیک این کشور مورد آزار جنسی قرار گرفتند و تحقیقات مستقل دو ساله گستردگی این رسوایی را فاش کرد.

اما فرانسه در مواجهه با تاریخچه سوء استفاده در کلیسا تنها نیست؛ اتهامات علیه کشیش‌های کاتولیک در سراسر جهان از دهه 1990 افزایش یافته است. هزاران مورد در ده‌ها کشور از جمله آمریکا، استرالیا، آلمان، ایرلند، مکزیک، فیلیپین و لهستان افشا شده است.

اما واکنش کلیسا به این آزارهای جنسی منسجم نبوده و در بسیاری از موراد این آزارها به مدت چند دهه مخفی مانده‌اند.

«پاپ فرانسیس»، رئیس کاتولیک‌های جهان پیش از این و در سال 2021 نقش کلیسا در پنهان کردن این جنایات را تصدیق کرد اما او نیز گام‌های نادرستی مرتکب شده است؛ در سال 2018 او اتهامات مربوط به دست داشتن یک اسقف شیلیایی در سرپوش گذاشتن بر سوء استفاده را به عنوان «تهمت» رد کرد.

علاوه بر این «پاپ» استعفای چند اسقف آلمانی را که کلیسا تشخیص داد در مدیریت پرونده‌های سوء استفاده جنسی مرتکب اشتباهات جدی شده‌اند، رد کرد.

بر اساس برآوردی که پیش از این صورت گرفته، دامنه این مشکل بسیار فراگیرتر از آن چیزی است که قبلا شناخته شده بود.

پیش از این گزارشی دو هزار و 500 صفحه‌ای در این باره منتشر شد و این یافته‌ها که طی سه سال توسط کارشناسان مستقل گردآوری شده‌اند، گسترده‌ترین گزارش تا به امروز از دامنه آزار جنسی توسط مقامات کلیسا در فرانسه، به‌ویژه از کودکان و سایر افراد آسیب‌پذیر بوده است.

بنابراین، کلیسای کاتولیک، محیطی است که در آن شیوع خشونت جنسی به مراتب بالاترین است.»

در دهه‌های اخیر مجموعه‌ای از رسوایی‌های جنسی، که اغلب شامل کودکان می‌شود، کلیسای کاتولیک را با انتقادات بسیاری همراه کرده است.

کلیسای کاتولیک در طول سه دهه گذشته بارها تحت تأثیر رسوایی‌های سوء‌استفاده جنسی از کودکان قرار گرفته است.

در استرالیا پس از یک سری رسوایی‌ها، در سال 2013، دولت این کشور کمیسیونی را تشکیل داد؛ یک تحقیق در سطح بالا در مورد سوء استفاده جنسی سازمانی از کودکان انجام شد.

 این کمیسیون در فوریه 2017 اعلام کرد که بیشتر آزارها در کلیساها رخ داده است و هفت درصد از کشیش‌های کاتولیک در استرالیا بین سال‌های 1950 تا 2010 به سوء استفاده از کودکان متهم شده‌اند. این کمیسیون گفت که این اتهامات تقریبا هرگز مورد بررسی قرار نگرفتند.

در آلمان طی ماه ژوئن 2021، پاپ فرانسیس پیشنهاد «راینهارد مارکس»، اسقف ارشد آلمانی برای استعفا را به دلیل «شکست نهادی و نظام‌مند» کلیسا در رسیدگی به آزار جنسی کودکان رد کرد.

در آمریکا نیز در سال 2002، «بوستون گلوب» مقیاس گسترده سوء‌استفاده جنسی از کودکان در کلیسا و تلاش‌های سلسله مراتب کاتولیک برای سرپوش گذاشتن بر آن را فاش کرد.

بیش از 11 هزار شکایت در آمریکا توسط قربانیان کشیش‌ها ثبت شده است.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *