ابعاد پنهان آزار جنسی کودکان در کلیساهای کاتولیک سراسر جهان

5:15 - 16 مهر 1400
کد خبر: ۷۶۳۸۵۶
رسوایی جنسی اخیر کلیسای کاتولیک فرانسه بار دیگر ابعاد گسترده سوء استفاده جنسی از کودکان را در کلیسا‌های کاتولیک در سراسر جهان برملا کرد.

- کمیته مستقل تحقیقات درباره آزار جنسی فرانسه به تازگی گزارش خود را درباره سوء استفاده جنسی از کودکان در کلیسای کاتولیک این کشور منتشر کرد.

بر اساس این گزارش، از سال ۱۹۵۰ تاکنون دستکم ۲۱۶ هزار کودک قربانی آزار جنسی از سوی کشیش‌ها شده‎اند.

با احتساب دیگر موارد آزار جنسی در کلیسای کاتولیک فرانسه، در مجموع ۳۳۰ هزار کودک، قربانی سوء استفاده جنسی در کلیسای کاتولیک فرانسه شده‎اند.

اما این موضوع تنها محدود به فرانسه نبوده و کلیسای کاتولیک در بسیاری از کشور‌ها با رسوایی‌های جنسی زیادی مواجه شده است.

پایگاه شبکه الجزیره در گزارشی به ابعاد جهانی آزار جنسی در کلیسای کاتولیک پرداخته است.

الجزیره با اشاره به رسوایی اخیر در فرانسه، می‌نویسد «این جدیدترین گزارش از مجموعه گزارش‌ها و تحقیقات مهم است که به رفع "شیطان سکوت" در مورد این جنایات کمک کرده است.»

برخی از موارد رسوایی جنسی در کلیسیای کاتولیک به شرح زیر هستند:

استرالیا

پس از چندین رسوایی جنسی در کلیسای کاتولیک استرالیا، دولت این کشور در سال ۲۰۱۳ کمیته تححقیقات بلند پایه‌ای را برای بررسی این موضوع تشکیل داد.

ماه فوریه سال ۲۰۱۷ این کمیته اعلام کرد که بیشترین موارد سوء استفاده جنسی در کلیسا‌ها رخ داده و ۷ درصد از کشیش‌های کاتولیک متهم به سوء استفاده جنسی از کودکان در استرالیا بین سال‌های ۱۹۵۰ تا ۲۰۱۰ شدند.

این اظهارات تقریباً هرگز مورد بررسی قرار نگرفته است.

این تحقیقات نشان داد که ۴ هزار و ۴۴۴ مورد آزار جنسی کودکان در کلیسای کاتولیک استرالیا گزارش شده و در برخی از کلیسا‌ها بیش از ۱۵ درصد از کشیش‌ها مرتکب آزار جنسی شده‎اند.

آلمان

در ماه ژوئن «پاپ فرانسیس»، پیشنهاد «راینهارد مارکس»، اسقف اعظم آلمان، مبنی بر استعفا به دلیل «شکست نهادینه و نظام مند» کلیسا در رسیدگی به سوء استفاده جنسی از کودکان در شهر «کلن» در غرب این کشور را رد کرد.

با این وجود مشخص شد که در فاصله سال‌های ۱۹۷۵ تا ۲۰۱۸ در کلیسای کاتولیک شهر کلن، ۳۱۴ کودک که سن بیشتر آن‌ها زیر ۱۴ سال بوده، هدف سوء استفاده جنسی قرار گرفته‎اند.

برآورد‌های کنفرانس اسقف‌های آلمان در سال ۲۰۱۸ سوء استفاده جنسی گسترده کشیش‌ها از کودکان را آشکار کرد؛ هزار و ۶۷۰ کشیش در فاصله سال‌های ۱۹۴۶ تا ۲۰۱۴ نوعی حمله جنسی علیه ۳۶ هزار و ۶۷۷ کودک خردسال انجام داده‎اند.

گفته می‌شود که این پایین‌ترین آمار اعلام شده است و بسیاری از مجرمان مجازات نشده‎اند.

آمریکا

پایگاه آمریکایی «بوستون گلوب» در سال ۲۰۰۲ سوء استفاده جنسی گسترده از کودکان در کلیسا‌های کاتولیک شهر «بوستون» و تلاش مقام‎های کلیسا برای سرپوش گذاشتن بر آن را فاش کرد.

به گفته وکلای حقوقی، ۱۱ هزار مورد شکایت در آمریکا از سوی قربانیان آزار جنسی در کلیسا ثبت شده و بسیاری از اسقف‌ها صد‌ها میلیون دلار را برای حل و فصل این شکایت‌ها پرداخت کرده‎اند.

انجمن‌های حامی قربانیان جنسی می‌گویند که این پرداخت‌ها به فرار جنایتکاران جنسی از عدالت و محاکمه کمک می‌کند.

هیئت منصفه پنسیلوانیا نیز در سال ۲۰۱۸ گزارشی را از سوء استفاده ۳۰۰ کشیش در این ایالت از بیش از هزار کودک منتشر کرد.

ایرلند

در ایرلند اتهامات جنایت جنسی در مقیاس بزرگ در نهاد‌های کاتولیک این کشور به چند دهه قبل باز می‌گردد؛ به گونه‌ای که تعداد قربانیان سن قانونی تنها در فاصله سال‌های ۱۹۷۰ تا ۱۹۹۰ حدود ۱۵ هزار نفر برآورد شده و چندین اسقف و کشیش به دلیل سرپوش گذاشتن بر این جنایت‌ها محاکمه شده‎اند.

گزارش کمیسیون «رایان» در سال ۲۰۰۹ نشان داد که سوء استفاده جنسی گسترده‌ای از کودکان در نهاد‌های تحت مدیریت کلیسای کاتولیک بین سال‌های ۱۹۳۰ تا ۱۹۷۰ صورت گرفته است.

گزارش سال ۲۰۰۹ نشان می‌دهد که بین سال‌های ۱۹۷۵ تا ۲۰۰۴، کلیسای کاتولیک ایرلند سوء استفاده‌های جنسی را پنهان کرده است.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *