جرم هتک حیثیت در فضای مجازی

11:06 - 10 خرداد 1401
کد خبر: ۴۲۹۲۴۸۹
دسته بندی: مجله حقوقی ، عمومی
فناوری رایانه‌ای علاوه بر اینکه سر منشاء پیشرفت‌های زیادی در دنیای امروز بوده، حواشی و دردسر‌های زیادی نیز به وجود آورده است.

خبرگزاری میزان –فناوری رایانه‌ای علاوه بر اینکه سر منشاء پیشرفت‌های زیادی در دنیای امروز بوده، حواشی و دردسر‌های زیادی نیز به وجود آورده است. کسانی با استفاده غلط از این امکانات دست به آزار و اذیت دیگران و بر هم زدن آرامش آن‌ها می‌زنند.

البته این افراد از نظر قانونگذار دور نمانده اند و با تبیین دسته‌ای از جرائم تحت عنوان جرائم رایانه‌ای، به آن‌ها رسیدگی شده است. یکی از جرایمی که امروزه در جامعه رواج یافته است استفاده از فناوری کامپیوتری برای نشر اکاذیب و هتک حیثیت افراد است.

جرم هتک حیثیت و نشر اکاذیب رایانه‌ای و مجازات آن

در قانون جرائم رایانه‌ای برای جرم هتک حیثیت و نشر اکاذیب رایانه‌ای مصادیق مختلفی آمده است که هر کدام مجازات مرتبط با خود را دارند. در اینجا به بیان موارد جرم هتک حیثیت و نشر اکاذیب رایانه‌ای می‌پردازیم. در این قانون آمده است که:

ماده ۷۴۴ - هر کس به وسیله سیستم‌های رایانه‌ای یا مخابراتی، فیلم یا صوت یا تصویر دیگری را تغییر دهد یا تحریف کند و آن را منتشر یا با علم به تغییر یا تحریف منتشر کند به نحوی که عرفا موجب هتک حیثیت او شود: به حبس از نود و یک روز تا دو سال یا جزای نقدی از پنج میلیون ریال یا هر دو مجازات محکوم خواهد شد.

ماده ۷۴۵ - هر کس به وسیله سیستم‌های رایانه‌ای یا مخابراتی صوت یا تصویر یا فیلم خصوصی یا خانوادگی یا اسرار فرد دیگری را بدون رضایت او منتشر کند یا در دسترس دیگران قرار دهد، به نحوی که منجر به ضرر یا هتک حیثیت او شود: به حبس از نود و یک روز تا دو سال یا جزای نقدی از پنج تا چهل میلیون ریال یا هر دو مجازات محکوم خواهد شد.

ماده ۷۴۶ - هر کس به قصد ضرر زدن به دیگری یا به قصد تشویش اذهان عمومی یا تشویش اذهان مقامات رسمی به وسیله سیستم رایانه یا مخابراتی اکاذیبی را منتشر کند یا در دسترس دیگران قرار دهد یا با همان مقاصد اعمالی را بر خلاف حقیقت، راسا یا به عنوان نقل قول، به شخص حقیقی یا حقوقی یا مقام‌های رسمی به طور صریح یا تلویحی نسبت دهد، چه از این کار ضرری وارد شود و چه نشود: افزون بر اعاده حیثیت به حبس از نود و یک روز تا دو سال یا جزای نقدی از پنج تا چهل میلیون ریال یا هر دو مجازات محکوم خواهد شد.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *