احضار فولکس واگن به دادگاه به اتهام برده داری در برزیل

8:12 - 09 خرداد 1401
کد خبر: ۴۲۸۹۹۹۳
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
گروه خودروسازی فولکس واگن با اتهام برده داری مدرن در برزیل در دهه‌های 1970 و 1980 مواجه است.

خبرگزاری میزان – گروه خودروسازی «فولکس واگن» آلمان با اتهام برده داری در برزیل در دهه‌های 1970 و 1980 مواجه است.

به گزارش «خبرگزاری فرانسه»، تلویزیون «ARD» و روزنامه « Sueddeutsche Zeitung» اعلام کردند که گروه «فولکس واگن» در ماه مه برای حضور در دادگاه کار «برازیلیا» در نیمه ماه ژوئن فراخوانده شده است.

براساس پرونده مذکور، «فولکس واگن» متهم به اعمال برده داری در برزیل در دوران دیکتاتوری نظامی در این کشور واقع در آمریکای جنوبی در دهه‌های 1980 و 1970 است.

پرونده طرح شده علیه «فولکس واگن»، فعالیت‌های این شرکت را در سال‌های 1974 تا 1986 دربر می‌گیرد و شامل بیش از 2 هزار صفحه شهادت و گزارش پلیس است.

دستگاه قضایی برزیل در حال بررسی شکایت‌هایی است که ادعا می‌کند سازنده خودرو از «روش‌های برده داری» و «قاچاق انسان» استفاده کرده است.

گزارش‌های مربوط به فعالیت «فولکس واگن» در بازه زمانی مذکور، این گروه را به نقض سیستماتیک حقوق بشر متهم می‌کند؛ چراکه گروه خودروسازی آلمانی برای ساخت یک سایت کشاورزی در کناره «آمازون» برای تجارت گوشت صدها کارگر روزمزد و موقت را برای جنگل زدایی در 70 هزار هکتار استخدام کرد.

براساس گزارش‌ها، کارگران استخدام شده مورد آزار و خشونت واسطه‌ها و نگهبانان مسلح قرار می‌گرفتند.

ضمن این که ادعاهایی مبنی بر بدرفتاری با کارگرانی که قصد فرار داشتند و نیز ناپدیدشدن‌های مشکوک کارگران وجود دارد.

تجاوز جنسی به زنان و مرگ بر اثر خشونت کارفرما از دیگر موارد موجود در گزارش‌هاست.

دادستان برزیلی پرونده، اقدام «فولکس واگن» را مصداق «برده داری مدرن» خواند و تاکید کرد که شرایط کار برای کارگران غیرانسانی بود و کارگرانی که بر اثر ابتلا به مالاریا جان باختند، بدون اطلاع به خانواده‌هایشان به خاک سپرده شدند.

وی افزود «بدیهی است که فولکس واگن نه تنها این نوع برده داری را پذیرفته بود، بلکه آن را تشویق هم می‌کرد؛ زیرا نیروی کار در این جا ارزان بود.»

سخنگوی «فولکس واگن»، دومین خودروسازی بزرگ جهان اعلام کرد که این موضوع را بسیار جدی می‌داند؛ هرچند در این مرحله بنا به دلایل اقدام‌های قانونی احتمالی نمی‌خواهد توضیح بیشتری ارائه کند.

در سال 2020، «فولکس واگن» قراردادی تاریخی با دادستان‌های ایالتی و فدرال برزیل برای پرداخت 36 میلیون رئال به عنوان غرامت به خاطر نقش خود در جنایات آن دوران امضا کرد.

کارگران برزیلی سابق «فولکس واگن» و خانواده‌هایشان نیز گفتند که دفتر امنیتی این شرکت با پلیس مخفی برزیل برای شناسایی، بازداشت و شکنجه مخالفان مظنون چپ‌گرا و روسای اتحادیه‌ها همکاری کرد.

مدیر «فولکس واگن» در آن زمان گفت «برای فولکس واگن، مهم است که با این فصل منفی در تاریخ برزیل مسئولانه برخورد و شفافیت را ترویج کند.»

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *