مجازات جرم ضرب و شتم پلیس چیست؟

9:25 - 03 خرداد 1401
کد خبر: ۴۲۸۱۸۲۹
دسته بندی: مجله حقوقی ، عمومی
به طور کلی ضرب و جرح و کتک زدن دیگران چه افراد عادی و چه پلیس و مامور منجر به صدور حکم محکومیت خواهد شد.

خبرگزاری میزان – به طور کلی ضرب و جرح و کتک زدن دیگران چه افراد عادی و چه پلیس و مامور منجر به صدور حکم محکومیت خواهد شد و ضرب و شتم و کتک زدن پلیس و مامور بسته به میزان صدمات وارد شده می‌تواند منجر به صدور مجازات‌های قانونی همچون قصاص اعضا، صدور حکم حبس و یا پرداخت دیه شود. علاوه بر مجازات جرم ضرب و شتم پلیس، جرم تمرد از پلیس و توهین به وی نیز قابل توجه است.

حفظ امنیت و آرامش در جامعه هنگامی میسر است که تمامی افراد قانون را را رعایت کرده و نسبت به جان، مال و منافع دیگران تعرضی نکنند. به همین دلیل بر اساس قانون مجازات اسلامی وارد کردن آسیب به اعضای بدن دیگران و کتک زدن آن‌ها جرم انگاری شده است و برای ضرب و شتم یا ضرب و جرح دیگران مجازات‌هایی در نظر گرفته شده است که بسته به شدت جرم ضرب و شتم وارده به دیگری، مجازات آن نیز شدت می‌یابد.

جرم ضرب و شتم پلیس

پیش بینی مامورانی جهت حفظ امنیت در جامعه همچون نیرو‌های پلیس و ماموران به سود تمامی شهروندان است؛ چرا که پلیس با اقدامات خود در راستای حفظ نظم و قانون عمل می‌کند. با این وجود اعمال قانون توسط پلیس گاهی سبب می‌شود که افراد خشونت‌هایی نسبت به نیرو‌های پلیس انجام دهند که یکی از مصادیق آن، ضرب و شتم پلیس است که بر اساس قانون مجازات اسلامی، چه نسبت به افراد عادی و چه نسبت به ماموران پلیس، جرم تلقی شده است.

ذکر این نکته ضروری است که در قانون، جرم مستقلی تحت عنوان جرم ضرب و شتم و کتک زدن پیش بینی نشده است و به جای آن، عبارت ضرب و جرح استفاده شده است؛ اما عموما از جرم ضرب و جرح، با عنوان ضرب و شتم یاد می‌شود. با این توضیح که جرم ضرب و جرح، خود مرکب از دو جرم ضرب و جرح است که از لحاظ مفهومی و مصداقی با هم تفاوت دارند.

جرم ضرب در لغت به معنای زدن و کوفتن است و جرم جرح به معنای زخم زدن است. از نظر پزشکی قانونی، ضرب به مواردی گفته می‌شود که بدون از هم گسیختگی ظاهری و جاری شدن خون ایجاد شود؛ مانند تورم، کوفتگی، سرخ شدن، کبود شدن یا سیاه شدن و پیچ خوردن. اما جرح به هر صدمه‌ای گفته می‌شود که موجب خونریزی و از هم گسیختگی بافت‌های بدن می‌شود و کمترین درجه آن خراشیدگی و بیشترین آن قطع عضو است که باعث محکومیت به پرداخت دیه می‌شوند.

در مقابل، جرم شتم به لحاظ قانونی به جرایمی گفته می‌شود که شامل ناسزا گفتن به دیگران است و معمولا در مورد جرایمی همچون توهین کردن به دیگران و یا قذف نمودن آن‌ها به کار می‌رود؛ لذا هر کدام از عناوین جرح و ضرب و شتم، مفاهیم و مجازات جداگانه‌ای دارند که به بیان آن‌ها می‌پردازیم.

پس کسی که اقدام به جرم ضرب و شتم پلیس یا ضرب و جرح ماموران نموده است، باید ابتدا نتیجه جرم وی مشخص شود تا مجازات قانونی آن بر اساس قانون معین شود؛ لذا جرم کتک زدن پلیس که منجر به ضرب شده است، با مجازات جرم کتک زدن پلیس که منجر به جرح شده متفاوت بوده و مجازات جرم شتم پلیس یا توهین به آن‌ها موضوع دیگری است.

مجازات جرم ضرب و شتم پلیس

مجازات تمرد از پلیس در ماده ۶۰۷ قانون مجازات اسلامی پیش بینی شده است. بر اساس این ماده " هر گونه حمله یا مقاومتی که با علم و آگاهی نسبت به مامورین دولت در حین انجام وظیفه آنان به عمل آید، تمرد محسوب می‌شود و مجازات آن به شرح ذیل است:

۱ - هر گاه متمرد به قصد تهدید اسلحه خود را نشان دهد حبس از شش ماه تا دو سال؛

۲ - هر گاه متمرد در حین اقدام دست به اسلحه برد، حبس از یک تا سه سال؛

۳ - در سایر موارد حبس از سه ماه تا یک سال.

بر اساس تبصره این ماده، اگر متمرد در هنگام تمرد مرتکب جرم دیگری هم بشود، به مجازات هر دو جرم محکوم خواهد شد. یعنی از آن جهت که تمرد از ماموران پلیس معمولا با جرم ضرب و جرح پلیس یا شتم و توهین به پلیس همراه است، هر دو مجازات به طور همزمان قابل اعمال است.

علاوه بر این، مجازات جرم ضرب و جرح پلیس را می‌توان به استناد ماده ۶۱۴ قانون مجازات اسلامی مشخص نمود:

" هر کس عمدا به دیگری جرح یا ضربی وارد آورد که موجب نقصان یا شکستن یا از کار افتادن عضوی از اعضا یا منتهی به مرض دایمی یا فقدان یا نقص یکی از حواس یا منافع یا زوال عقل مجنی علیه گردد، در مواردی که قصاص امکان نداشته باشد، چنانچه اقدام وی موجب اخلال در نظم و صیانت و امنیت جامعه یا بیم تجری مرتکب یا دیگران گردد، به دو تا پنج سال حبس محکوم خواهد شد و در صورت درخواست مجنی علیه، مرتکب به پرداخت دیه نیز محکوم می‌شود "

بر اساس این ماده، مجازات جرم کتک زدن پلیس یا ضرب و جرح پلیس می‌تواند در درجه اول شامل قصاص عضو، در شرایطی مشمول مجازات حبس و همچنین دریافت دیه به درخواست بزه دیده باشد. هر چند بر اساس قانون کاهش مجازات حبس‌های تعزیری، میزان مجازات این جرم به حبس درجه شش یعنی از شش ماه تا دو سال حبس کاهش یافته است.

البته بر اساس تبصره همین ماده، در صورتی که جرح وارده به پلیس منتهی به آثار و ضایعات ذکر شده نشود، ولی آلت جرح مورد استفاده، اسلحه، چاقو یا امثال آن باشد، مرتکب به سه ماه تا یک سال حبس محکوم خواهد شد.

علاوه بر مجازات‌های ذکر شده که برای جرم کتک زدن پلیس یا ضرب و جرح پلیس پیش بینی شده است، مجازات شتم پلیس یعنی جرم توهین نسبت به پلیس بر اساس ماده ۶۰۹ قانون مجازات اسلامی هر کس به ماموران پلیس در حال انجام وظیفه یا به سبب آن توهین نماید، به سه تا شش ماه حبس و یا تا ۷۴ ضربه شلاق و یا به پنجاه هزار تا یک میلیون ریال جزای نقدی محکوم می‌شود.

البته اگر توهین به پلیس یا ماموران مشمول حد قذف باشد (نسبت دادن زنا یا لواط بدون اثبات آن)، مرتکب به مجازات ۸۰ ضربه شلاق محکوم خواهد شد.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *