هشدار سازمان بهداشت جهانی: همه‌گیری کووید-19 پایان نیافته است

11:41 - 02 خرداد 1401
کد خبر: ۴۲۸۰۱۷۷
رئیس سازمان بهداشت جهانی هشدار داد و گفت که همه‌گیری کووید-19 بی‌تردید تمام نشده است.

خبرگزاری میزان - «تدروس آدهانوم گبریسوس»، رئیس سازمان جهانی بهداشت در اولین روز هفتاد و پنجمین مجمع بهداشت جهانی در «ژنو» در سازمان ملل سخنرانی کرد. رئیس سازمان بهداشت جهانی، با وجود کاهش تعداد مبتلایان به کووید-19 هشدار داده که همه‌گیری مطمئناً تمام نشده است.

به گزارش «اسپوتنیک»، رئیس سازمان بهداشت جهانی هشدار داد «همه‌گیری کووید-19 بی‌تردید تمام نشده است» و تاکید کرد که اگر دولت‌ها شروع به کاهش تدابیر کرونایی کنند، خود و مردمشان را در معرض خطر قرار خواهند داد.

با این حال، «گبریسوس» برای کسانی که در این نشست حضور داشتند، گفت که در صورت دستیابی به اهداف معین، مرحله حاد همه‌گیری ممکن است امسال به پایان برسد.

وی افزود «پایان دادن به مرحله حاد همه‌گیری باید اولویت جمعی ما باقی بماند.» رئیس سازمان بهداشت جهانی همچنین اأکید کرد که باید مراقب هرگونه تحول ویروس SARS-CoV-2 بود.

«گبریسوس» هشدار داد «یادگیری زندگی با کووید نمی‌تواند به این معنی باشد که ما به این ویروس تسلیم می‌شویم؛ این نمی‌تواند به این معنی باشد که ما تقریباً 50 هزار مرگ در هفته را بر اثر یک بیماری قابل پیشگیری و قابل درمان می‌پذیریم.»

وی گفت «سناریوهای متفاوتی برای چگونگی ادامه روند این بیماری همه‌گیر و چگونگی پایان مرحله حاد آن وجود دارد. اما این خطرناک است که فرض کنیم omicron آخرین نسخه این ویروس خواهد بود یا اینکه ما در پایان بازی هستیم.»

وی ادامه داد «برعکس، در سطح جهانی، شرایط برای ظهور سویه‌های بیشتر ایده‌آل است.»

رئیس سازمان بهداشت جهانی اظهار کرد که تقریباً یک میلیارد نفر در کشورهای کم درآمد هنوز واکسینه نشده اند و فقط 60 درصد از جمعیت جهان واکسینه شده اند. وی افزود «آفریقا افزایش نرخ مرگ و میر ناشی از این ویروس را گزارش کرده و قاره ای است که کمترین پوشش واکسیناسیون را دارد.»

به گفته «گبریسوس» تنها 57 کشور ثروتمند 70 درصد مردم خود را واکسینه کرده اند.

وی در ادامه گفت «در مجموع، ما شاهد تردید افراد درباره واکسیناسیون هستیم که ناشی از اطلاعات نادرست است؛ همه‌گیری با جادو ناپدید نمی‌شود، اما می‌توانیم به آن پایان دهیم.»

در این نشست، رئیس سازمان بهداشت جهانی همچنین تعهد سیاسی ناکافی برای تولید و توزیع واکسن‌ها و همچنین مسائل مربوط به ظرفیت عملیاتی یا مالی را دلیل پایین بودن نرخ واکسیناسیون در برخی کشورها دانست.

او گفت «بگذارید به صراحت بگویم، اگر تامین بودجه به صورت فعلی ادامه پیدا کند، سازمان بهداشت جهانی با شکست روبرو می‌‍‌شود؛ تغییر پارادایم در بهداشت جهانی که اکنون مورد نیاز است باید با تغییر پارادایم در تامین بودجه سازمان بهداشت جهانی مطابقت داشته باشد.»

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *