رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

مرگ جمعی آمریکایی‌ها بر اثر کرونا و تیراندازی‌های جمعی

9:05 - 04 خرداد 1401
کد خبر: ۴۲۷۸۰۲۲
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
تکرار حوادث و رویدادهای مرگبار در آمریکا سبب شده تا نگرانی‌های جدی در مورد پذیرش مرگ جمعی در آمریکا وجود داشته باشد.

خبرگزاری میزان – آمریکا پس از مواجهه با عبور شمار قربانیان کرونا از مرز یک میلیون نفر، با تیراندازی‌های جمعی مرگباری مواجه شد که در همه جا از جمله در مرکز خرید و کلیسا رخ دادند. این موضوع‌ها در کنار هم مسئله «پذیرش مرگ جمعی در آمریکا» را مطرح می‌کنند.

به گزارش «آسوشیتدپرس»، عبور شمار قربانیان کرونا در آمریکا از مرز یک میلیون نفر که زمانی غیرقابل تصور بود، اکنون مانند ده هزار قربانی سالانه خشونت تسلیحاتی به واقعیتی تلخ برای آمریکایی‌ها تبدیل شده است.

آمریکایی‌ها همواره شاهد تحمل رنج و مرگ در میان بخش‌های خاصی از جامعه بودند اما افزایش شمار مرگ و میر ناشی از دلایل قابل پیشگیری و پذیرش آشکار و عمومی این که چشم انداز روشنی وجود ندارد، سبب شده تا این پرسش مطرح شود که «آیا مرگ جمعی در آمریکا پذیرفته شده است؟»

یک اپیدمیولوژیست آمریکایی بر این باور است که شواهد غیرقابل انکار و کاملا واضحی در مورد حجم عظیمی از قتل عام، رنج و مرگ در آمریکا در دو سال گذشته وجود دارند. به گفته وی، بازگشت به زندگی عادی در آمریکا دیگر معنایی ندارد.

جوامع خاصی در آمریکا همیشه بالاترین میزان مرگ و میر در این کشور را متحمل شده اند. استاد جامعه شناسی دانشگاه «مینه سوتا» می‌گوید «در آمریکا نابرابری‌های نژادی و طبقاتی عمیقی وجود دارد؛ متاسفانه مرگ برخی از افراد بسیار بیشتر از دیگران اهمیت دارد و من فکر می‌کنم این همان چیزی که ما به شکلی وحشیانه مشاهده می‌کنیم.»

ناامیدی از سیاستمداران موج گسترده ای است که در پی وقوع تیراندازی‌های گسترده و شیوع کرونا سراسر آمریکا را فراگرفته است. احساس مشترک در میان مردم آمریکا این است که سیاستمداران کار بسیار کمی برای مقابله با بحران‌های منجر به مرگ جمعی انجام داده اند.

یکی از استادان دانشگاه کلمبیا اعلام کرد که شباهت زیادی میان واکنش دولت آمریکا به کرونا و واکنشش به اپیدمی خشونت تسلیحاتی وجود دارد.

به گفته وی، «مرگ جمعی در این کشور مدت‌هاست که عادی سازی شده است؛ خشونت با اسلحه به عنوان بحران بهداشت عمومی برای دهه‌ها ادامه داشته است؛ تحمین زده می‌شود سالانه 100 هزار نفر هدف تیراندازی قرار می‌گیرند و حدود 40 هزار نفر بر اثر تیراندازی کشته می‌شوند.»

خشونت با اسلحه به بخشی از زندگی در آمریکا تبدیل شده و اکنون آمریکایی‌ها زندگی خود را براساس اجتناب ناپذیر بودن آن سازماندهی می‌کنند؛ بچه‌ها در مدرسه تمرین حفاظت از خود می‌کنند و در نیمی از ایالت‌ها معلمان مجاز به حمل سلاح گرم هستند.

استاد اقتصاد «کالج بارنارد» بر این باور است که سطح نگرانی در مورد مرگ و میر اغلب به زمینه‌ها بستگی دارد. در حالی که حوادث نادری مانند سقوط هواپیما برای مردم اهمیت زیادی دارد، مرگ و میر ناشی از ترافیک با 43 هزار کشته که در سال 2021 رکورد شکست، کمتر مورد توجه قرار می‌گیرد.

 در مورد تیراندازی‌ها در آمریکا نیز این رویه وجود دارد؛ در حالی که تیراندازی «بوفالو» توجه زیادی به خود جلب کرد، تیراندازی‌های جمعی نشان دهنده تعداد کمی از مرگ‌های ناشی از اسلحه است که سالانه در آمریکا رخ می‌دهند.

برای مثال، تعداد خودکشی‌ها با سلاح گرم در آمریکا بیشتر از تعداد قتل‌هاست؛ 24 هزار خودکشی با سلاح گرم در مقایسه با 19 هزار قتل با سلاح گرم.

یک پزشک متخصص اورژانس، از این که مردم واقعا تعداد بالای افرادی را که بر اثر خشونت تسلیحاتی، کرونا و سوءمصرف مواد مخدر جان خود را از دست می‌دهند، درک نمی‌کنند، متعجب است. در سال 2021 بیش از 107 هزار آمریکایی جان خود را بر اثر سوءمصرف مواد مخدر از دست دادند. این رقم یک رکورد جدید محسوب می‌شود.

به باور کارشناسان و محققان، برای جلوگیری از پذیرش مرگ جمعی آمریکایی‌ها، باید سیاستمداران را مجبور به تغییر روش و مردم را مجبور به تغییر طرز فکرشان کرد.

انتهای پیام/


برچسب ها: آمریکا حقوق بشر

ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *