«آبله میمون» چیست و در چه کشورهایی شناسایی شده است؟

9:43 - 31 ارديبهشت 1401
کد خبر: ۴۲۷۶۴۱۷
موارد ابتلا به آبله میمون در حداقل 9 کشور، یعنی بلژیک، فرانسه، آلمان، ایتالیا، هلند، پرتغال، اسپانیا، سوئد، انگلیس و همچنین آمریکا، کانادا و استرالیا گزارش شده است.

خبرگزاری میزان - پس از تایید یا مشکوک بودن بیش از 100 مورد ابتلا در اروپا، سازمان بهداشت جهانی یک نشست اضطراری برای بحث در مورد شیوع اخیر «آبله میمون»، یک عفونت ویروسی رایج در غرب و مرکز آفریقا، برگزار کرد.

به گزارش «رویترز»، در آنچه آلمان به عنوان بزرگترین شیوع در اروپا تا کنون توصیف کرده است، موارد ابتلا به آبله میمون در حداقل 9 کشور، یعنی بلژیک، فرانسه، آلمان، ایتالیا، هلند، پرتغال، اسپانیا، سوئد، انگلیس و همچنین آمریکا، کانادا و استرالیا گزارش شده است.

اسپانیا 24 مورد جدید ابتلا را در روز جمعه، عمدتاً در منطقه مادرید گزارش داد.

بیمارستانی در اراضی اشغالی مردی 30 ساله را پذیرش کرد که پس از ورود اخیر از اروپای غربی به اراضی اشغالی، علائمی مطابق با این بیماری نشان می داد.

این بیماری که اولین بار در میمون‎ها شناسایی شد، معمولاً از طریق تماس نزدیک گسترش می‌یابد و به ندرت در خارج از آفریقا دیده می‌شده؛ بنابراین این سری از موارد ابتلا باعث ایجاد نگرانی شده است.  

با این حال، با توجه به اینکه این ویروس به آسانی کووید-19 گسترش نمی یابد، دانشمندان انتظار ندارند که این شیوع به یک بیماری همه گیر مانند کووید تبدیل شود.

«آبله میمون» معمولاً یک بیماری ویروسی خفیف است که با علائم تب و همچنین ضایعات پوستی مشخص می‎شود.  

این بیماری زمانی پخش می‌شود که فردی با فرد، حیوان یا مواد آلوده به ویروس در تماس نزدیک باشد.

این ویروس می تواند از طریق پوست آسیب دیده، دستگاه تنفسی یا از طریق چشم، بینی و دهان وارد بدن شود.

انتقال انسان به انسان معمولاً از طریق قطرات تنفسی اتفاق می افتد، اگرچه این نوع انتقال ویروس معمولاً نیاز به تماس چهره به چهره طولانی مدت دارد؛ در همین حال، انتقال از حیوان به انسان ممکن است از طریق گاز گرفتن یا خراش رخ دهد.

سرویس پزشکی نیروهای مسلح آلمان که روز جمعه اولین مورد ابتلای خود را در این کشور شناسایی کرد، گفت «این بزرگترین و گسترده ترین شیوع آبله میمون است که تاکنون در اروپا دیده شده است.»

«فابیان لندرتز»، از موسسه «رابرت کخ»، شیوع این بیماری را یک اپیدمی توصیف کرد.

وی گفت «بعید است که این اپیدمی طولانی مدت باشد. موارد ابتلا را می توان از طریق ردیابی تماس به خوبی جدا و قرنطینه کرد و همچنین داروها و واکسن های موثری وجود دارد که در صورت لزوم می‌توان از آنها استفاده کرد.»

با این حال، رئیس سازمان بهداشت جهانی، بخش اروپا گفت که نگران است که با تجمع مردم برای مهمانی‌ها و جشنواره‌ها در ماه‌های تابستان، عفونت‌ها در منطقه گسترش یابد.

واکسن خاصی برای آبله میمون وجود ندارد، اما داده‌ها نشان می‌دهند که واکسن‌هایی که برای ریشه‌کن کردن آبله استفاده می‌شوند تا 85 درصد در برابر آبله میمون مؤثر هستند.

از سال 1970، موارد ابتلا به «آبله میمون» در 11 کشور آفریقایی گزارش شده است.

نیجریه از سال 2017 تا کنون شیوع گسترده‌ای داشته است.

طبق گفته سازمان بهداشت جهانی، امسال تاکنون 46 مورد مشکوک ابتلا در این کشور وجود داشته است که 15 مورد از آن زمان تایید شده است.

اولین مورد اروپایی در 7 می (17 اردیبهشت) در فردی که از نیجریه به انگلیس بازگشته بود تأیید شد.

طبق ردیابی یکی از دانشکده‌های دانشگاه «آکسفورد»، از آن زمان، بیش از 100 مورد ابتلا در خارج از آفریقا تأیید شده است.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *