سهم ارث ۲ زن از شوهر

13:31 - 24 ارديبهشت 1401
کد خبر: ۴۲۶۶۸۶۷
دسته بندی: مجله حقوقی ، عمومی

بر اساس قانون مدنی، سهم الارث زن در صورتی که مرد فرزند داشته باشد، یک هشتم و در صورتی که مرد فرزند نداشته باشد یک چهارم خواهد بود.

از آن جهت که ممکن است یک مرد بیش از یک همسر دائم داشته باشد، موضوع سهم الارث مرد با دو زن مطرح است. در واقع سوالی که پیش می‌آید این است که سهم الارث دو زن از یک شوهر چقدر خواهد بود؟ قانون مدنی در ماده ۹۴۲ به این سوال پاسخ داده است.

بر اساس ماده ۸۶۴ قانون مدنی، ارث زن از شوهر مورد پیش بینی قرار گرفته است. بر اساس این ماده، " از جمله اشخاصی که به موجب سبب ارث می‌برند، هر یک از زوجین است که در حین فوت دیگری زنده باشند ". همچنین، بر اساس ماده ۹۴۰ قانون مدنی، زن و مرد در صورتی از هم ارث می‌برند که عقد آن‌ها با هم، عقد دائم باشد نه موقت. همچنین، باید در حین فوت دیگری زنده باشند و در زوجیت هم بوده باشند. البته سهم الارث زن از شوهر در صورت داشتن فرزند و نداشتن فرزند متفاوت است. در صورتی که مرد فرزند نداشته باشد، سهم الارث زن یک چهارم خواهد بود، ولی اگر مرد فرزند داشته باشد، سهم الارث زن یک هشتم است.

بر اساس ماده ۹۴۲ قانون مدنی، " در صورت تعدد زوجات، ربع یا ثمن ترکه که تعلق به زوجه دارد، بین همه آنان بالسویه تقسیم می‌شود ". همانگونه که در این ماده مشخص شده است، اگر مرد دو زن دائم داشته باشد، میزان سهم الارثی که به لحاظ قانونی به زن او تعلق می‌گیرد، میان آن دو تقسیم می‌شود؛ بنابراین، اگر مردی دو زن داشته باشد و در عین حال فرزند هم داشته باشد، سهم الارث زن یک هشتم خواهد بود که این یک هشتم میان دو زن به طور مساوی میان آن‌ها تقسیم می‌شود. اما اگر مرد فرزندی نداشته باشد، سهم الارث همسر وی یک چهارم است. حال اگر این مرد دو زن داشته باشد، این یک چهارم میان آن دو زن به طور مساوی تقسیم خواهد شد؛ بنابراین، سهم الارث مرد دو زنه به طور مساوی میان دو زن او تقسیم خواهد شد.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *