رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

واکنش‌های جهانی به شهادت «شیرین ابوعاقله»/ از بیانیه شورای امنیت تا نامه 250 نهاد حقوق بشری

8:19 - 24 ارديبهشت 1401
کد خبر: ۴۲۶۶۰۰۴
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
اقدام رژیم صهیونیستی در قتل خبرنگار شبکه الجزیره با واکنش‌ها و محکومیت‌های گسترده‌ای همراه شده است.

خبرگزاری میزان – هدف قرار دادن «شیرین ابوعاقله»، خبرنگار شبکه الجزیره، از سوی رژیم صهیونیستی با واکنش‌های بسیاری همراه شده است.

به گزارش «الجزیره، المیادین، شهاب و شبکه قدس»، برخی از مهم‌ترین واکنش‌های جهانی به شهادت «شیرین ابوعاقله» به شرح زیر هستند:

شورای امنیت قتل شیرین ابوعاقله را محکوم کرد

شورای امنیت سازمان ملل جمعه شب قتل «شیرین ابوعاقله»، روزنامه‌نگار فلسطینی را به شدت محکوم کرد و خواستار «تحقیقات فوری، کامل، شفاف، منصفانه و بی طرفانه» در این باره شد.

یک بیانیه مطبوعاتی توسط 15 عضو شورای امنیت پس از تاکید بر اهمیت آزادی رسانه‌ها و نیاز به حفاظت از خبرنگارانی که در مناطق خطرناک فعالیت می‌کنند، تصویب شد.

این بیانیه همچنین ضمن محکوم کردن اقدام رژیم صهیونیستی مبنی بر هدف قرار دادن یکی دیگر از همکاران خبرنگار الجزیره، تاکید کرد «از خبرنگاران باید به عنوان یک شهروند محافظت شود.»

واکنش نروژ

«مونا جول»، سفیر نروژ در سازمان ملل ضمن قدردانی از تصویب این بیانیه، گفت «ما نگران روند رو به رشد حملات به کار رسانه‌ها و به خصوص خبرنگاران زن هستیم.»

شورای کلیساهای خاورمیانه

شورای کلیساهای خاورمیانه با انتشار بیانیه‌ای تاکید کرد «با شوک و درد شدید خبر ترور شیرین ابوعاقله را در هنگام انجام مأموریت حرفه‌ای خود، دریافت کردیم.»

در ادامه این بیانیه آمده است «این حادثه به همه ما در فلسطین، لبنان و بقیه خاورمیانه آسیب رسانده است، همانطور که همه حامیان آزادی بیان را در سراسر جهان متضرر کرد.»

انجمن خبرنگاران دیپلماتیک بنگلادش (DCAB)

انجمن خبرنگاران دیپلماتیک بنگلادش (DCAB) قتل «شیرین ابوعاقله»، خبرنگار الجزیره را به شدت محکوم کرد.

«رضا الکریم لوتوس»، معاون DCAB و «معین الدین»، رئیس این نهاد در بیانیه‌ای خواستار پاسخگویی مسئولین قتل این روزنامه‌نگار شدند.

آنها همچنین از مقامات مربوطه خواستند تا تحقیقات کامل و مستقلی در مورد هدف قرار گرفتن این خبرنگار انجام دهند.

در بیانیه جداگانه ای انجمن خبرنگاران خارج از کشور بنگلادش (OCAB) نیز این اقدام رژیم صهیونیستی را محکوم کرد.

کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل (OHCHR)

کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل (OHCHR) با انتشار بیانیه‌ای، خواستار تحقیقات جامع و مستقل در مورد قتل «شیرین ابوعاقله» شد.

همچنین گروهی از کارشناسان حقوق بشر سازمان ملل، کشته شدن شیرین ابوعاقله، روزنامه نگار الجزیره را به عنوان «یک جنایت جنگی» محکوم کردند.

در این بیانیه آمده است که بر اساس قوانین بین‌المللی بشردوستانه و حقوق بین‌الملل حقوق بشر، مقامات، مسئولیت دارند از خبرنگاران در برابر آسیب محافظت کنند.

وزیر خارجه ایرلند

وزیر خارجه ایرلند در واکنش به اقدام رژیم صهیونیستی گفت «آنچه در مراسم تشییع ابوعاقله رخ داد، صحنه‌های خشن از خشونت پلیس اسرائیل بود.»

وی تاکید کرد «آنچه روی داد غیرقابل قبول است و باید به شدت توسط جامعه جهانی محکوم شود.»

بیانیه 250 سازمان حقوق بشری

250 نهاد و سازمان حقوق بشری در جهان با انتشار بیانیه‌ای مشترک ضمن محکوم کردن این اقدام، خواستار مجازات رژیم صهیونیستی شدند.

این بیانیه تاکید می‌کند که اقدام رژیم صهیونیستی یک اقدام عمدی، طراحی شده و ترور تمام عیار است.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *