سرقت از مغازه چه مجازاتی دارد؟

13:47 - 21 ارديبهشت 1401
کد خبر: ۴۲۶۳۳۴۵
دسته بندی: مجله حقوقی ، عمومی

بر اساس قانون مجازات اسلامی، جرم سرقت یا دزدی عبارت است از ربودن مالی که متعلق به دیگران است و تفاوتی هم ندارد که مال سرقت شده چه باشد. حتی فرقی نمی‌کند که سرقت یا دزدی از چه شخصی و از چه محلی صورت گرفته باشد. به همین دلیل، هر گاه شخصی اقدام به ربودن و برداشتن اموال متعلق به دیگران از مغازه‌ها نموده باشد، جرم سرقت از مغازه تحقق پیدا می‌کند.

گاهی سرقت از مغازه طلافروشی است، گاهی سرقت از مغازه فروش کالا‌ها و وسایل صورت گرفته و بعضا هم جرم سرقت از مغازه در سوپرمارکت‌ها و هایپرمارکت‌ها به وقوع می‌پیوندد و همانطور که گفته شد، تمامی اقلام سرقت شده از مغازه‌ها را می‌توان مشمول جرم سرقت از مغازه محسوب نمود که این جرم، پس از اثبات موضوع قابل پیگیری و مجازات خواهد بود.

گاهی سرقت از مغازه، نه توسط یک سارق، بلکه توسط کارگرانی که در آن محیط کار می‌کنند صورت می‌گیرد؛ به این معنا که مثلا کارگر یک مغازه اقدام به برداشتن پول‌های نقد از دخل یا صندوق مغازه می‌نماید. این مورد نیز شبیه جرم سرقت از مغازه است؛ اما نظر به وجود اعتماد میان صاحب کار و کارگر، در قانون مجازات اسلامی یک مجازات خاص برای این جرم در نظر گرفته شده است.

ذکر این نکته نیز ضرورت دارد که گاهی اشخاصی که اقدام به سرقت از مغازه دیگری می‌نمایند، ادعا می‌کنند که پول یا کالایی را از صاحب مغازه طلب داشته اند و، چون وی طلب خود را نپرداخته است، خودشان اقدام به برداشتن پول یا کالای مورد نظر نموده اند؛ لکن باید گفت که بر فرض صحت چنین موضوعی، صاحب مغازه می‌تواند اقدام به شکایت از سارق مغازه نماید.

با این حال، برای اینکه جرم سرقت از مغازه توسط سارق مشمول عنوان مجرمانه و مجازات قرار بگیرد، باید ارکان جرم سرقت اعم از رکن مادی و نیز رکن معنوی یا روانی وجود داشته باشد؛ یعنی عمل ربایش مال در واقع توسط دزد صورت گرفته و قصد و نیت دزدیدن نیز احراز شود.
مجازات سرقت از مغازه

بر اساس قانون مجازات اسلامی، سرقت یا دزدی به انواع مختلفی تقسیم می‌شود که از جمله می‌توان به سرقت حدی و سرقت تعزیری اشاره نمود. اصولا مجازاتی که برای سرقت حدی اعمال می‌شود، شدیدتر است؛ لکن شرایط اثبات سرقت حدی نیز نسبت به سرقت‌های تعزیری دشوارتر می‌باشد.

در ماده ۲۶۸ قانون مجازات اسلامی، ۱۴ شرط سرقت حدی مشخص شده است که در صورت وجود داشتن همه این شرایط ۱۴ گانه، سارق را می‌توان به مجازات سرقت حدی محکوم نمود؛ لذا اگر جرم سرقت از مغازه واجد شرایط سرقت حدی باشد، سارق مغازه به مجازات سرقت حدی محکوم می‌شود که عبارت است از: قطع انگشتان دست راست در مرتبه اول، قطع پای چپ در مرتبه دوم، حبس ابد در مرتبه سوم سرقت حدی و اعدام در مرتبه چهارم سرقت حدی.

در صورتی که سرقت از مغازه، شرایط سرقت حدی را نداشته باشد، از نوع سرقت تعزیری است. با این حال، سرقت‌های تعزیری نیز انواع مختلفی دارند و همین موضوع سبب شده است که سرقت تعزیری را اعم از سرقت تعزیری ساده و سرقت تعزیری مشدد (مجازات تشدید شده) بدانیم.

اگر جرم سرقت از مغازه، به صورت سرقت تعزیری ساده باشد، بر اساس ماده ۶۶۱ قانون مجازات اسلامی، سارق به مجازات حبس از سه ماه و یک روز تا دو سال و تا ۷۴ ضربه شلاق تعزیری محکوم خواهد شد. با این حال، مجازات جرم سرقت از مغازه، گا‌ها به دلیل شرایطی که حین وقوع سرقت از مغازه ایجاد شده است، تشدید می‌گردد.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *