هشدار کارشناسان درباره افزایش انتقال‌پذیری زیرسویه‌های کرونا

14:09 - 21 ارديبهشت 1401
کد خبر: ۴۲۶۳۲۶۴
زیرسویه‌های امیکرون تقریباً 30 درصد بیشتر از نسخه قبلی می‌تواند منتقل شود و به همین دلیل است که اساساً از نسخه های قدیمی قوی‌تر عمل می کنند.

خبرگزاری میزان - سویه امیکرون ویروس کووید-19 زمانی که برای نخستین بار ظاهر شد قابل انتقال ترین نسخه کووید بود که تا به حال دیده بودیم؛ زیرسویه جدید که در حال گسترش است BA.2.12.1 نامیده می شود.

به گزارش «کی‌اس‌بی‌وای»، «هنینگ آنسورگ»، کارشناس بهداشت عمومی شهر «سانتا باربارا» در آمریکا می‌گوید که ویروس جهش یافته و آن را نسل بعدی امیکرون می‌نامد.

«آنسورگ»، گفت «ما دقیقاً نمی‌دانیم چرا، اما این زیرسویه تقریباً 30 درصد بیشتر از نسخه قبلی می‌تواند پخش شود و به همین دلیل است که اساساً از نسخه های قدیمی قوی‌تر عمل می‎کند.»

به گفته وی، از زمان شروع همه‌گیری ویروس کرونا، در هر تابستان و زمستان موج‌هایی از ابتلا به این ویروس وجود داشته است.  

این کارشناس بهداشتی اظهار داشت «موج امیکرون در ژانویه ظاهر شد و به زودی تابستان است؛ بنابراین می ترسم، احتمالاً در حدود سپتامبر، اکتبر، شاید کمی دیرتر شاهد موجی دیگر باشیم.»

افرادی که در اوایل سال به سویه امیکرون مبتلا شدند، می توانند دوباره به BA.2.12.1 مبتلا شوند.

تحقیقات جدید درباره از دست دادن حس بویایی و چشایی

به گزارش «هیل»، بسیاری از افراد از دست دادن ناگهانی بویایی و چشایی را نشانه‌ای از ابتلای مثبت به گذشته می‌دانستند، اما تحقیقات جدید نشان می‌دهد که ممکن است دیگر اینطور نباشد.

از آنجایی که ویروس کرونا به سویه‌های جدیدی جهش می یابد، به نظر می رسد احتمال اینکه یک فرد مبتلا حس بویایی و چشایی خود را از دست بدهد کاهش می‎یابد.

محققان دانشگاه ویرجینیا پایگاه داده‌های مربوط به بیش از 3.5 میلیون مورد ابتلا به کووید-19 را تجزیه و تحلیل کردند و نتایج خود را در مجله Otolaryngology-Head and Neck Surgery منتشر کردند.

این تجزیه و تحلیل‌ها نشان داد که میزان از دست دادن حس بویایی و چشایی در مرحله اولیه بیماری همه گیر کرونا در سال 2020، در مقایسه با توسعه سویه‌های جدید، به طور قابل توجهی کاهش یافته است.

با ابتلا به سویه امیکرون، شانس از دست دادن حس بویایی و چشایی فقط 17 درصد بود؛ این نرخ برای سویه دلتا 44 درصد و برای سویه آلفا 50 درصد بود.

بر اساس گزارش مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌های آمریکا، سویه امیکرون و زیرسویه‌های همراه آن تقریباً 100 درصد از کل موارد فعلی ابتلا به کووید-19 در آمریکا را تشکیل می‎دهند.

به گفته «کلینیک کلیولند»، بیشتری افرادی که حس بویایی و چشایی خود را در طول ابتلا به کووید-19 از دست داده‎اند، در نهایت ظرف 60 روز پس از بهبودی، این حس‌ها را دوباره به دست می آورند.

انتهای پیام/


برچسب ها: کرونا امیکرون

ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *