جنایت‌های جنگی آمریکا در افغانستان/از تشکیل تیم کشتار تا بمباران غیرنظامیان

23:10 - 13 ارديبهشت 1401
کد خبر: ۴۲۵۱۱۶۳
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
20 سال اشغالگری آمریکا در افغانستان جنایات فاجعه باری را در این کشور رقم زده و واشنگتن علاوه بر عدم پاسخگویی همواره بزرگترین مانع در برابر هرگونه شفاف سازی در این زمینه شده است.

خبرگزاری میزان - «این یک عملیات اشتباه بود»؛ ماه سپتامبر سال 2021 ارتش آمریکا در میان فشا افکار عمومی بین المللی و شواهد محکم ارائه شده در پی دو تحقیقات رسانه‎ای تغییر مسیر داد و اعتراف کرد که حمله مرگبار در افغانستان «یک اشتباه غم انگیز» بود.


به گزارش «گلوبال تایمز»، این حمله در اواخر ماه آگوست انجام و به مرگ چند غیرنظامی افغانستانی منجر شد؛ واشنگتن در ابتدا از آن به عنوان یک «عملیات دقیق» یاد کرد که مواضع مورد نظر متعلق به «داعش» را هدف قرار داده است.


در جنگ 20 ساله افغانستان، آمریکا جنایات جنگی وحشتناکی را در این کشور مرتکب شده اما واشنگتن و پنتاگون معمولاً از تصدیق آنها خودداری می‌کنند و سعی می‌کنند حقیقت را پنهان کنند.


واشنگتن همچنین سپری در برابر عاملان این جنایات ایجاد و با ملایمت با این افراد برخورد می‎کند؛ این کار حتی زمانی که دقیق ترین و محکم ترین شواهد علیه این افراد وجود داشته باشد، صورت می‎گیرد.


آمریکا همچنین تحریم‎هایی را علیه دادگاه کیفری بین المللی (ICC) به دلیل آغاز تحقیقات در مورد جنایات جنگی این کشور در افغانستان، اعمال کرد.

جنایات وحشتناک

در نوامبر 2020، یک تحقیق درباره جنایات جنگی تایید کرد «اطلاعات موثقی وجود دارد که ثابت کند نیروهای ویژه استرالیا در افغانستان به طور قانونی 39 شهروند و زندانی را به قتل رسانده و با دو نفر ظالمانه رفتار کرده‎اند.


این امر واکنش جهانی را برانگیخت؛ کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان سپس از سایر کشورها به‌ویژه آمریکا و انگلیس خواست تا تحقیقات خود را برای بررسی قتل‌های احتمالی توسط نیروهای خود در افغانستان آغاز کنند؛ با این وجود نه آمریکا و نه انگلیس حرکتی در این راستا انجام نداده‎اند.


این باور عمومی وجود دارد که اگر تحقیقاتی سیستماتیک در مورد نیروهای آمریکایی انجام شود، نتایج وحشتناک و وحشتناک تر خواهد بود.


«پروژه هزینه های جنگ» توسط دانشگاه «براون» برآورد می‎کند که بیش از 46 هزار غیرنظامی افغانستانی در طولانی ترین جنگ در تاریخ آمریکا جان خود را از دست دادند.


«حمله اشتباه هواپیماهای بدون سرنشین آمریکا» در 29 آگوست 2021 نخستین باری نیست که بر اثر آن غیرنظامیان افغانستانی در حملات هواپیماهای بدون سرنشین تحت عنوان گسترده «جنگ علیه تروریسم» کشته می شوند.


داده‌هایی که در ماه می 2021 توسط Action on Armed Violence (AOAV)، یک موسسه مستقر در لندن منتشر شد، نشان داد که حدود چهار هزار نفر در پی حملات تحت سرکردگی آمریکا بین سال‌های 2016 تا 2020 کشته شده‌اند. از میان آنها، هزار و 598 نفر کودک بودند.


شهروندان افغانستانی می گویند که بارها این موضوع اتفاق افتاده اما بیشتر آنها گزارش نشده است.


در سال 2010، گزارش شد که 12 نظامی آمریکایی مستقر در ولایت «قندهار» در جنوب افغانستان یک «تیم کشتار» مخفی تشکیل دادند که گفته می‎شود غیرنظامیان افغانستانی را منفجر کرده و به گلوله بستند و همچنین انگشتان آنها را به عنوان غنائم جمع آوری کردند.


علاوه بر کشتار غیرنظامیان، اتهامات زیادی در مورد شکنجه، بدرفتاری و کشتار زندانیان توسط نیروهای آمریکایی در افغانستان نیز وجود دارد؛ در سال 2016، در پاسخ به شکایت قانون آزادی اطلاعات که بیش از یک دهه پیش توسط «اتحادیه آزادی های مدنی آمریکا» ارائه شد، وزارت دفاع آمریکا مجبور شد نزدیک به 200 عکس مربوط به آزار زندانیان در تأسیسات نظامی این کشور در عراق و افغانستان را منتشر کند.


این تصاویر تنها بخشی از یک مجموعه بزرگتر از حدود دو هزار تصویر بود.


دیوان کیفری بین‌المللی در ماه مارس 2020 از دادستان خود خواست تا تحقیقاتی را در مورد اتهامات جنایات جنگی در افغانستان، از جمله هر جنایاتی که ممکن است توسط آمریکایی‌ها انجام شده باشد، آغاز کند.

دادگاه بین المللی کیفری تاکید کرد اطلاعات کافی برای اثبات اینکه نیروهای آمریکایی در سال های 2003 و 2004 در افغانستان «اقدامات شکنجه، رفتار ظالمانه، توهین به حیثیت شخصی، تجاوز جنسی و خشونت جنسی» را در افغانستان مرتکب شده‎اند، وجود دارد؛ با این وجود آمریکا از انجام چنین تحقیقاتی جلوگیری کرد.

مانعی در برابر عدالت

می‎توان گفت که آمریکا بزرگترین چتر را برای جنایتکارانی که مظنون به ارتکاب جنایات جنگی در افغانستان بودند فراهم کرده است؛ اولا با جنایتکارانی که جنایاتشان بسیار برجسته و وحشتناک بود، با ملایمت رفتار کرد و از سوی دیگر، این کشور تلاش زیادی کرده تا از تحقیقات نهادهای قضایی بین المللی در مورد جنایات جنگی توسط آمریکا در افغانستان جلوگیری کند.

یک محقق در بخش سازمان های بین المللی و حقوق بین الملل مؤسسه های شانگهای، می‎گوید که به سختی می‎توان جنایتکارانی را که در افغانستان مرتکب جنایات جنگی شده‎اند، بازخواست کرد؛ یک واقعیت تاسف بار این است که سیستم حقوقی آمریکا برای اعطای مجازات لازم به جنایتکاران ناکافی است.


آمریکا همچنین قوانین بین المللی را زیر پا گذاشته و به طور وحشیانه‎ای مانع از تحقیقات دیوان بین المللی کیفری در مورد جنایات جنگی نیروهای آمریکایی در افغانستان شد تا رسوایی‎های ارتش خود را در افغانستان بپوشاند.


ریاکاری آمریکا برای همه آشکار است؛ این کشور یک چیز می‎گوید اما چیز دیگری انجام می‎دهد.


واشنگتن مدعی دفاع از «حقوق بشر» بوده اما زمانی که نهادهای بین المللی تلاش می‎کنند جنایات آن علیه بشریت را بررسی کنند، بی شرمانه انصاف و عدالت را زیر پا می‎گذارد.


آمریکا کشور خونخواری است که به کشتار و پایمال کردن حقوق بشر در کشورهای دیگر عادت دارد و از جنایات جنگی خود پشیمان نیست. آمریکا حتی تلاش زیادی می‎کند تا حقیقت را مخفی کند و از جنایتکاران محافظت کندغ چگونه چنین کشوری می تواند خود را چراغ به اصطلاح دموکراسی و حقوق بشر بنامد؟

تلاش بیشتری لازم است

نظم موجود با مشارکت آمریکا ایجاد شده است اما زمانی که واشنگتن متوجه می‎شود که این مکانیسم به منافع آن لطمه می‎زند، در نادیده گرفتن قوانین تردید نخواهد کرد؛ واشنگتن تمام تلاش خود را خواهد کرد تا خود را از معاهدات مربوطه خارج کند و حتی نهادهای مسئول را تحریم کند.


تلاش‌های بیشتری لازم است تا آمریکا در قبال جنایات جنگی که در افغانستان و سایر کشورها مرتکب شده، پاسخگو باشد.

گروه های گسترده حقوق بشر و سازمان های غیر دولتی می‎توانند کمک بیشتری برای جمع آوری شواهد ارائه دهند.

انتهای پیام/


برچسب ها: آمریکا

ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *