روند رو به رشد اخراج غیرقانونی پناهجویان از سوی کشورهای اروپایی

12:39 - 18 ارديبهشت 1401
کد خبر: ۴۲۵۷۰۰۷
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
کشورهای اروپایی در حال استفاده از روند غیرقانونی برون سپاری پناهجویی جهت شانه خالی کردن از مسئولیت مهاجرتی خود هستند.

خبرگزاری میزان – روند انتقال پناهجویان و مهاجران از سوی کشورهای اروپایی به کشور ثالث به روندی خطرناک و غیرقانونی تبدیل شده است که جان این افراد را با مخاطرات بیش از پیشی مواجه می‌کند.

به گزارش «واشنگتن پست»، انگلیس قصد دارد پناهجویان و مهاجران را در قالب طرح موسوم به «روآندا» برای رسیدگی به درخواست پناهجوییشان به کشور آفریقایی «روآندا» منتقل کند و در مقابل مبلغی را به این کشور بپردازد. طرح «روآندا» و طرح‌های مشابه در دیگر کشورهای اروپایی جان پناهجویان و مهاجران را به مخاطره می‌اندازد.

توافق میان انگلیس و روآندا نمونه ای از یک روند خطرناک در کشورهای غربی است. در واقع کشورهای غربی به بهانه نجات و تامین امنیت مهاجران و پناهجویان، آن‌ها را دستگیر و به کشورهای دوردست منتقل می‌کنند.

این رویکرد بحث برانگیز که به گفته مقام‌های سازمان ملل پرسش‌های حقوقی زیادی را ایجاد می‌کند، علاوه بر نقض توافق‌های بین المللی و اصول بشر دوستانه در مورد حق درخواست پناهندگی، پناهجویان و مهاجران را سزاوار هیچ اظهارنظری درباره کشور مقصد نمی‌داند.

در سال 2017، ایتالیا و لیبی توافقی را امضا کردند که براساس آن افرادی که از دریای مدیترانه عبور می‌کنند، به بازداشتگاه‌هایی در لیبی منتقل می‌شوند. از دسامبر 2013، رژیم صهیونیستی بیش از 4 هزار شهروند سودانی و اریتره ای را به اوگاندا و روآندا اخراج کرد.

رویکرد انتقال پناهجویان و مهاجران به کشورهای ثالث علاوه بر نقض حقوق این افراد، فرهنگ سوءظن و بیگانه هراسی را در میان شهروندان اروپایی تشدید کرده و مهاجران غیر سفیدپوست به ویژه مرد را به عنوان یک تهدید معرفی می‌کند.

این در حالیست که سیاست مرزی نژادپرستانه و بیگانه هراسی در کشورهای اروپایی از زمان بحران مهاجرت در سال 2015 بالا گرفته است.

در واقع، بسیاری از پناهجویان و مهاجران، در حالی قربانی روند انتقال به کشورهای ثالث می‌شوند که به کمک‌های بشردوستانه وابسته هستند و حتی در کشورهای غربی هم دسترسی به این کمک‌ها ندارند.

تجربه استرالیا در انتقال مهاجران و پناهجویان به کشورهای ثالث نشان داده که پردازش روند پناهندگی در آن کشورها

برخلاف ادعاها، بیش از آن چه انتظار می‌رود هزینه دارد؛ به نحوی که این رویکرد را از نظر مالی زیان ده می‌کند.

گذشته از همه موارد بالا، بررسی‌ها نشان داده که پناهجویان و مهاجران در روآندا و دیگر کشورهایی که رسیدگی به پرونده پناهجویی به آن‌ها سپرده می‌شوند، در معرض خطر قابل توجه خشونت و استثمار جنسی قرار دارند. این خطرات برای زنان، دختران، جوانان بدون همراه و افراد دارای معلولیت بیشتر است.

در پایان باید گفت که سیاست‌هایی که درخواست پناهندگی مهاجران و پناهجویان را به تعویق می‌اندازد یا مانع می‌شود، آن‌ها را در معرض خطر بیشتری قرار می‌دهد و می تواند منجر به مرگشان در مرزها شود.

اگر توافق انگلیس و رواندا از دیگر روندهای انتقال مهاجران و پناهجویان به کشورهای ثالث در اروپا، پیروی کند ایمنی و حقوق این افراد را آن‌طور که وعده داده شده، تضمین نخواهد کرد. در عوض، نژادپرستی ضد مهاجر را در کشورهای اروپایی مشروعیت می‌بخشد.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *