طبقات و درجات قرابت نسبی را بشناسید

14:40 - 18 ارديبهشت 1401
کد خبر: ۴۲۵۶۹۸۴
دسته بندی: مجله حقوقی ، عمومی
تعداد نظرات: ۱ دیدگاه

یکی از مهم‌ترین انواع قرابت بر اساس قانون مدنی، قرابت نسبی میان افراد است که از طریق ولادت و وابستگی خونی میان افراد شکل می‌گیرد.

یکی از انواع قرابت یا خویشاوندی بر اساس قانون مدنی، قرابت نسبی نام دارد. قرابت نسبی به نوعی از قرابت گفته می‌شود که بر اساس خون و نژاد مشترک میان افراد تعریف شده است و برخلاف قرابت سببی که بر اساس ازدواج ایجاد می‌شود، رابطه‌ای میان دو شخص است که یکی از نسل دیگری بوده یا هر دوی آن‌ها از نسل شخص ثالثی باشند. گفتنی است که قرابت نسبی واجد آثار مهم حقوقی میان اشخاص می‌شود که از جمله مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به حضانت فرزندان، ولایت قهری پدر و جد پدری و رابطه توارث اشاره نمود.

طبقات و درجات قرابت نسبی

در قسمت قبل به تعریف قرابت نسبی چیست پرداختیم. اما قرابت نسبی به طبقات و درجات مختلفی تقسیم می‌شود که در این قسمت قصد داریم آن‌ها را بررسی کنیم. قرابت نسبی شامل سه طبقه است و هر طبقه دارای درجاتی است. در این خصوص ماده ۱۰۳۲ قانون مدنی چنین مقرر داشته است: " قرابت نسبی به ترتیب طبقات ذیل است:

طبقه اول: پدر و مادر و اولاد و اولادِ اولاد.

طبقه دوم: اجداد و برادر و خواهر و اولاد آن‌ها.

طبقه سوم: اعمام و عمات و اخوال و خالات و اولاد آن‌ها.

بر این اساس در هر کدام از طبقات، درجه‌ای از قرابت نیز وجود دارد. مثلا در طبقه اول قرابت پدر و مادر با اولاد خود قرابت درجه اول از طبقه اول است و قرابت پدر و مادر با اولادِ اولاد (نوه‌ها) قرابت درجه دوم از طبقه اول است. همینطور در طبقه دوم که قرابت خواهر و برادر و پدر بزرگ و مادر بزرگ درجه اول از طبقه دوم هستند، ولی اولاد برادر و خواهر درجه دوم از طبقه دوم هستند. در طبقه سوم نیز خاله و دایی و عمه و عمو درجه اول از طبقه سوم هستند و فرزندان آن‌ها در درجه دوم از طبقه سوم قرار دارند.

انتهای پیام/



ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۳۲ - ۱۴۰۲/۰۷/۲۱
0
0
زن عمو ،شوهر عمه در چه مرتبه ای هستند
ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *