گواهی انحصار وراثت چیست؟

11:31 - 17 ارديبهشت 1401
کد خبر: ۴۲۵۵۲۳۷
دسته بندی: مجله حقوقی ، عمومی

وراث شخصی که از دنیا می‌رود باید از کلیه اموال و دارایی‌های منقول و غیرمنقول متوفی فهرستی به اداره دارایی حوزه محل سکونت متوفی ارایه نمایند.

مرگ واقعه‌ای است که آثار و تبعات حقوقی دارد، از جمله انتقال دارایی متوفی به وراث است. وراث شخصی که از دنیا می‌رود باید از کلیه اموال و دارایی‌های منقول و غیرمنقول متوفی فهرستی به اداره دارایی حوزه محل سکونت متوفی ارایه نمایند و رسید آن را دریافت داشته و با سایر مدارک مورد نیاز، درخواست صدور گواهی انحصار وراثت را به دادگاه تقدیم کرده تا تکلیف دارایی و میزان سهم هریک از وراث از دارایی متوفی که به ارث می‌برند مشخص گردد.

در پاسخ به این سوال که گواهی انحصار وراثت چیست باید گفت، گواهی است که به درخواست وراث از مراجع قضایی صادر می‌شود که شامل مشخصات، تعداد وراث، نسبت آن‌ها با متوفی و سهم آن‌ها از ماترک است. در واقع اولین قدم وراث برای تعیین و تکلیف اموال متوفی، انحصار وراثت است. مقررات مربوط به گواهی انحصار وراثت در قانون تصدیق انحصار وراثت مصوب ۱۳۰۹ و قانون امور حسبی بیان شده است.

مراحل اخذ گواهی انحصار وراثت

برای بررسی مراحل اخذ گواهی انحصار وراثت بعد از فوت هر شخص، اداره ثبت احوال فوت را در رایانه ثبت می‌کند و سپس شناسنامه فرد متوفی باطل می‌شود و گواهی فوت صادر می‌گردد. وراث متوفی باید برای تقسیم ترکه به شورای حل اختلاف آخرین اقامتگاه متوفی با در دست داشتن مدارک ذیل مراجعه نمایند و فرم مخصوص انحصار وراثت (درخواست صدور گواهی انحصار وراثت) را تکمیل نمایند. لازم به ذکر است که برای گرفتن گواهی انحصار وراثت نیاز نیست حتما وراث اقدام نمایند بلکه هر ذینفع دیگر مثلا طلبکاران متوفی نیز می‌توانند از شورای حل اختلاف تقاضای صدور گواهی انحصار وراثت نمایند. در ضمن اقدام یک نفر از افراد (وراث یا ذینفعان) مذکور برای امضاء و ارایه دادخواست انحصار وراثت کافی است.

بعد از دادن دادخواست دادگاه با بررسی اسناد و مدارک موجود در یکی از روزنامه‌های کثیرالانتشار یا محلی آگهی می‌دهد با هزینه شخص متقاضی درخواست گواهی انحصار وراثت، تا اگر شخصی معترض است مراجعه نماید پس از طی زمان یک ماه از تاریخ نشر آگهی در روزنامه اگر شخص معترضی وجود نداشته باشد گواهی انحصار وراثت صادر می‌گردد.

با راه اندازی سامانه‌های اینترنتی متعدد، در حال حاضر، امکان انجام برخی مراحل اخذ گواهی انحصار وراثت به شکل اینترنتی و از طریق سایت انحصار وراثت اینترنتی برای متقاضیان این گواهی فراهم شده است.

مدارک لازم برای اخذ گواهی انحصار وراثت

مدارک لازم برای اخذ گواهی انحصار وراثت که باید به شورای حل اختلاف ارائه شود:

گواهی فوت

شناسنامه متوفی

کارت ملی متوفی

شناسنامه وراث

کارت ملی وراث

استشهادیه (تنظیم شده در دفترخانه اسناد رسمی به اضافه گواهی امضا توسط سردفتر)

وصیت نامه (در صورت وجود).

انتهای پیام



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *