زنان نقش بسزایی در رشد اقتصادی "افغانستان" دارند

10:02 - 24 آذر 1396
کد خبر: ۳۶۴۵۱۴
رئیس اتاق بازرگانی هرات گفت: در حال حاضر 200 بانوی بازرگان در هرات فعالیت دارد که در رشد اقتصادی افغانستان نقش بسزایی دارند.

به گزارش سرویس بین الملل ، سعد خطیبی رئیس اتاق بازرگانی هرات با اشاره به داشتن بیشترین فعالین زن در هرات در عرصه های اجتماعی، سیاسی، فرهنگی و اقتصادی که نتنها خود کفا هستند بلکه نقش بارزی را در رشد اقتصاد افغانستان دارند، گفت: زنان بازرگان نسبت به مردان بازرگان نقش ارزنده ای را در تجارت دارند و با گشایش اتاق تجارت و صنایع در افغانستان بیش از 200 بانو بازرگان در هرات عضویت این اتاق را بدست آوردند.

وی افزود: زنان بازرگان در هرات در بخش‌های بسته بندی زعفران و صادرات قالی در هرات و حوزه غرب افغانستان به مراتب از بازرگانان مرد موفقتر بودند.

جمیله بهادری رئیس اداره تجارت هرات از افزایش زنان بازرگان در هرات خبر داد و گفت: از شروع سال جاری تا کنون بیش از 20 بانو جواز فعالیت تجارتی را اخذ کرده و هم اکنون سی زن دیگر نیز در هرات فعالیت های تجارتی را انجام می‌دهند.

وی گفت: زعفران ، آجیل و صنایع دستی از مهمترین کالاهای تجارتی زنان است که به بیشتر کشورهای جهان صادر می‌شود.

عبدالودود فیض زاده رئیس اتحادیه پیشه وران هرات از عضویت بیش از 2 هزار بانو که در این اتحادیه ثبت هستند خبرداد و گفت: این بانوان در 5 بخش مختلف در مرکز شهر هرات و شهرستان‌ها فعالیت دارند.

اما زنان تجارت پیشه در هرات از نگاههای تبعیض آمیز، فضای سنتی جامعه و بی باوری به توانایی‌های زنان را از جمله چالش‌های موجود سد راه خود می‌دانند.

آنها می‌گویند نه تنها با این کار استقلالی خود را بدست گرفتند بلکه سبب شده تا شمار زیادی از زنان نیز از نگاه مالی حمایت شوند این کار آنها سبب می‌شود تا در جامعه امروزی ایجاد مراکز زنانه برای فروش کالاهای مورد نیاز از سوی بانوان مصئون تر از محیط‌های مردانه است.

وجود جامعه سنتی، نبود ظرفیت‌های کاری و بودجه ، و دید مردان نسبت به حضور بانوان در بازارها در جامعه هرات و نبود امنیت از جمله عوامل عقب ماندن زنان تجارت پیشه و صنعت کار در افغانستان است.

/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *