رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

تهدید جان 20 میلیون و بحران در چهار کشور، موضوع یک دقیقه ای نشست شورای امنیت

0:42 - 19 مرداد 1396
کد خبر: ۳۳۷۴۶۸
شورای امنیت تاکید می کند که پاسخ مؤثر به این بحران ها احتیاج به احترام به حقوق بشر بین المللی از سوی همه طرف های درگیر دارد.

به گزارش گروه بین الملل ،یک دقیقه از نشست روز چهارشنبه شورای امنیت سازمان ملل به موضوع تهدید جان 20 میلیون نفر در یمن، سومالی، سودان جنوبی و شمال شرق نیجریه اختصاص یافت و در آن از نبود دسترسی به مواد غذایی شهروندان غیر نظامی این کشورها ابراز نگرانی شد.

این جلسه از ساعت 10 و سه دقیقه صبح چهارشنبه آغاز شد و با قرائت بخشی از بیانیه ریاست شورای امنیت در ساعت 10 و چهار دقیقه به پایان رسید.


در این بیانیه، در مورد سطح بی سابقه ای از نبود دسترسی به نیازهای عمومی بشری و تهدید قحطی که در حال حاضر بیش از 20 میلیون انسان در یمن، سومالی، سودان جنوبی و شمال شرق نیجریه با آن مواجه هستند، ابراز نگرانی و از دبیرکل سازمان ملل به خاطر تلاش برای پاسخ دادن به این نیازها تشکر شد.


در بیانیه آمده است: شورای امنیت به تاثیرات ویران کننده درگیری ها و خشونت های مسلحانه بر شهروندان غیرنظامی اشاره می کند. همچنین با نگرانی عمیق بر این نکته تاکید می کند که درگیری ها و خشونت های جاری پیامدهای انسانی ویران کننده ای دارد و در کوتاه مدت، متوسط و بلند مدت مانع از نتیجه بخش بودن تلاش های انسان دوستانه می شود.


شورای امنیت سازمان ملل، این وضعیت را بزرگترین دلیل قحطی در مناطق یادشده دانسته و ارتباط بین کمبود مواد غذایی و افزایش آسیب پذیری زنان، کودکان و افراد معلول را یادآور شده است.


در ادامه بیانیه شورای امنیت آمده است: بر همکاری خود با دبیرکل سازمان ملل تجدید عهد می کنیم تا تمامی راه های ممکن برای پایان دادن به درگیری ها همچون برطرف کردن ریشه های اساسی آن به شیوه ای جامع و پایدار دنبال شود.


شورای امنیت تاکید می کند که پاسخ مؤثر به این بحران ها احتیاج به احترام به حقوق بشر بین المللی از سوی همه طرف های درگیر دارد.


این بیانیه با برجسته کردن تعهدات تمام طرف های حاضر در درگیری مسلحانه به احترام و حمایت از غیرنظامیان، تصریح کرده است: شورای امنیت، کسانی را که نفوذ بیشتری نسبت به طرف های درگیر در مناقشات مسلحانه دارند، تشویق می کند تا بر تعهدات خود در قبال قوانین بین المللی بشردوستانه باقی بمانند.


شورای امنیت در بیانیه خود همچنان بر ضرورت تضمین امنیت اقدامات بشردوستانه و نیروهای آن در کشورهای آسیب دیده تاکید کرد و ادامه داد: شورای امنیت از تمام طرف ها احترام و حفاظت از امکانات و پرسنل پزشکی و وسایل حمل و نقل و تجهیزات آنها را خواستار شد.


این شورا از اینکه در مناطق درگیر یمن، سودان جنوبی، سومالی و شمال شرق نیجریه، طرف های اصلی قادر به دسترسی قابل اطمینان و دائمی برای تحویل کمک های غذایی حیاتی و سایر اشکال کمک های بشردوستانه نشده اند، ابراز تاسف کرد و از همه طرف ها خواستار اجازه دسترسی امن، به موقع و بدون محدودیت برای کمک های بشردوستانه به همه مناطق و دسترسی آسان به واردات مواد غذایی، سوخت و دارو و توزیع آسان آن ها در این کشورها شد.


همچنین شورای امنیت از تمام طرف های درگیر خواست از زیرساخت های غیرنظامی برای تحویل کمک های بشردوستانه در مناطق بحرانی و آسیب دیده، حفاظت کنند و آن را حیاتی دانست.


در بیانیه این شورا از تمام طرف های درگیر در یمن، سودان جنوبی، سومالی و شمال شرق نیجریه خواسته شده است تا اقدامات فوری برای پاسخگویی موثرتر بشردوستانه انجام دهند.


شورای امنیت همچنین از دبیرکل سازمان ملل خواست تا گزارشی منظم و جامع درباره وضعیت انسانی این چهارکشور در معرض قحطی و بحران ارائه دهد و در ماه اکتبر نیز در مورد مسائل مربوط به این کشورها به یک پاسخ موثر و توصیه های خاص برای چگونگی برخورد با این موانع دست یابد.

 



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *