بخشودگی جریمه دیرکرد رانندگی تا پایان سال 95/ نحوه معافیت مشمولان غایب تعیین تکلیف شد

10:09 - 07 اسفند 1395
کد خبر: ۲۸۳۴۴۶
دسته بندی: سیاست ، مجلس و دولت
نشست علنی امروز (شنبه 7 اسفند ماه) مجلس شورای اسلامی در دو نوبت صبح و عصر به ریاست علی لاریجانی، برگزار شد.
-گروه سیاسی:  نشست علنی امروز (شنبه 7 اسفند ماه) مجلس شورای اسلامی در دو نوبت صبح و عصر به ریاست علی لاریجانی، برگزار شد؛ مخاطبان می توانند اخبار لحظه به لحظه این جلسه را در ادامه ملاحظه کنند.

پایان پنجمین جلسه علنی بررسی بودجه
۱۳۹۵/۱۲/۰۷ - ۱۷:۵۹

پنجمین نوبت علنی مجلس شورای اسلامی ویژه بررسی جزییات لایحه بودجه سال 96 کل کشور دقایقی قبل با اعلام علی مطهری نایب رئیس دوم مجلس به پایان رسید.

بر این اساس، علی مطهری نایب رئیس دوم مجلس که اداره صحن را بر عهده داشت، ضمن اعلام پایان جلسه علنی نوبت دوم مجلس گفت: جلسه علنی بعدی ساعت 18:30 آغاز می شود.

مشمولان تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی از 50 درصد تخفیف برای پرداخت جریمه معافیت برخوردار شدند
۱۳۹۵/۱۲/۰۷ - ۱۷:۴۱

  نمایندگان در نشست علنی نوبت عصر امروز (شنبه 7 اسفند) مجلس شورای اسلامی و در جریان بررسی بخش درآمدی لایحه بودجه سال 96 کل کشور، با جزء الحاقی 4 تبصره 11 ماده واحده این لایحه موافقت کردند.

براساس این جزء الحاقی؛ مشمولان تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی(ره) و سازمان بهزیستی از پنجاه درصد(50%) تخفیف بهره‌مند می‌شوند.

همچنین جزء الحاقی 3 این تبصره برای رفع ابهام به کمیسیون تلفیق لایحه بودجه ارجاع شد.

بخشودگی جریمه دیرکرد رانندگی تا پایان سال 95 در صورت پرداخت جریمه تا پایان آذر 96
۱۳۹۵/۱۲/۰۷ - ۱۷:۴۱

نمایندگان در نشست علنی نوبت عصر امروز (شنبه، 7 اسفندماه) مجلس شورای اسلامی با بررسی بخش درآمدی لایحه بودجه سال 96 با بند ج تبصره 11 موافقت کردند.

در بند ج تبصره 11 آمده است: درصورت پرداخت و تسویه‌حساب قبوض جریمه‌های رانندگی توسط مالکان خودرو تا پایان آذرماه 1396، جریمه دیرکرد ناشی از عدم پرداخت تا پایان سال 1395 بخشیده می‌شود. مبلغ وصولی از این محل به حساب درآمد عمومی موضوع ردیف 150123 جدول شماره (5) این قانون واریز می‌شود.

نمایندگان مجلس به دولت اجازه دادند تمامی مشمولان خدمت وظیفه عمومی که بیش از 8سال غیبت دارند را معاف کند
۱۳۹۵/۱۲/۰۷ - ۱۷:۲۴
نمایندگان مجلس،به دولت اجازه دادند تمامی مشمولان خدمت وظیفه عمومی که بیش از 8سال غیبت دارند را با پرداخت جریمه مدت زمان غیبت به‌ صورت نقد و اقساطی که تا پایان سال 1396 تسویه می شود، معاف کند.

بر اساس این مصوبه تمام درآمدهای حاصل از اعطای معافیت‌های مشمولان  به حساب درآمد عمومی کشور  واریز می‌شود.

 میزان جریمه مشمولان غایب برای صدور کارت معافیت نظام وظیفه:

زیردیپلم 100.000.000 ریال
دیپلم 150.000.000 ریال
فوق دیپلم 200.000.000 ریال
لیسانس 250.000.000 ریال
فوق لیسانس 300.000.000 ریال
دکترای عمومی علوم پزشکی 350.000.000 ریال
دکترای تخصصی غیرعلوم پزشکی 400.000.000 ریال
دکترای تخصصی رشته‌های علوم پزشکی و بالاتر 500.000.000 ریال

1- به ازای هر سال غیبت مازاد بر هشت سال، ده‌درصد (10%) به مبالغ جریمه پایه اضافه و مدت غیبت بیش از شش‌ماه، یک‌سال محسوب می‌شود.

2- برای مشمولان متأهل، پنج‌درصد(5%) و برای مشمولان دارای فرزند نیز به‌ازای هر فرزند، پنج‌درصد(5%) از مجموع مبلغ جریمه کسر می‌شود.

در جریان بررسی این بند علیرضا رحیمی نماینده تهران اظهار داشت: تصویب این موضوع سبب می شود تا افرادی که به خدمت وظیفه عمومی نرفته اند، برای ادامه جرم خود ترغیب شوند.

براساس این گزارش علی مطهری که ریاست جلسه علنی را به عهده داشت در این زمینه گفت: به نظر من این بند سبب تبعیض می شود و فقط فقرا باید به سربازی بروند که خلاف قانون اساسی است ولی نظر نمایندگان ملاک است.

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی بیان کرد: سال گذشته مشمولین این قانون از حقوق اجتماعی مانند نماینده مجلس شدن محروم می شدند ولی در حال حاضر این محدودیت ها برداشته شده است.

حشمت الله فلاحت پیشه عضو کمیسیون امنیت ملی نیز در موافقت با این بند اظهار داشت: سلسله مراتب برای تهیه این بند طی شده و نمی توان گفت که سربازی فقط برای فقرا است زیرا افرادی که تحت پوشش کمک های حمایتی هستند از تخفیف برخوردار هستند، از طرف دیگر سرپرست خانواری که برخلاف میلش به سربازی برود، آسیب های اجتماعی، اقتصادی برای خانواده اش ایجاد می شود.


تسلیت مجمع نمایندگان استان خوزستان در پی فوت رئیس دفتر نماینده آبادان
۱۳۹۵/۱۲/۰۷ - ۱۷:۲۳

غلامرضا کاتب در نشست علنی نوبت عصر امروز (شنبه، 7 اسفندماه) مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: مجمع نمایندگان استان خوزستان درگذشت نقی کعبی رئیس دفتر نماینده مردم آبادان بر اثر تصادف را تسلیت گفتند.

وی ادامه داد: نمایندگان استان خوزستان به عامر کعبی فوت رئیس دفتر این نماینده را تسلیت گفتند.

250 میلیارد تومان از حق بیمه شخص ثالث به صورت هفتگی به خزانه داری واریز می شود
۱۳۹۵/۱۲/۰۷ - ۱۷:۲۲

نمایندگان در نشست علنی نوبت عصر امروز (شنبه 7 اسفند) مجلس شورای اسلامی و در جریان بررسی بخش درآمدی لایحه بودجه سال 96 کل کشور، با تبصره 10 ماده واحده این لایحه موافقت کردند.

براساس این تبصره؛ شرکتهای بیمه‌ای مکلفند مبلغ دوهزار و پانصد میلیارد (2.500.000.000.000)ریال از اصل حق بیمه شخص ثالث دریافتی را طی جدولی که براساس فروش بیمه (پرتفوی) ‌هر یک از شرکتها تعیین و به‌ تصویب شورای‌عالی بیمه می‌رسد به‌ صورت هفتگی به درآمد عمومی ردیف 160111 جدول شماره (5) این قانون نزد خزانه‌داری کل کشور واریز کنند.

میزان درآمد اختصاصی صندوق های رفاه دانشجویی برای پرداخت مجدد به دانشجویان تعیین شد
۱۳۹۵/۱۲/۰۷ - ۱۷:۰۵

نمایندگان در نشست علنی نوبت عصر امروز (شنبه 7 اسفند) مجلس شورای اسلامی و در جریان بررسی بخش درآمدی لایحه بودجه سال 96 کل کشور، با بند (ج) تبصره 9 ماده واحده این لایحه موافقت کردند.

براساس بند مذکور؛ وجوه حاصل از بازپرداخت وامهای مذکور وهمچنین سایر منابع ناشی از فعالیت‌های‌صندوق تا سقف یازده هزار وسیصد میلیارد (11.300.000.000.000)ریال در قالب درآمد اختصاصی برای پرداخت مجدد به دانشجویان به مصرف می‌رسد.

بازپرداخت وام های شهریه از سال های 85 تا 93 به حساب درآمد عمومی کشور واریز می شود
۱۳۹۵/۱۲/۰۷ - ۱۶:۴۴

نمایندگان در نشست علنی نوبت عصر امروز (شنبه، 7 اسفندماه) مجلس شورای اسلامی با بررسی بخش درآمدی لایحه بودجه سال 96 با بند ب تبصره 9 با 147 رأی موافق، 28 رأی مخالف و یک رأی ممتنع از 208 نماینده حاضر در جلسه موافقت کردند.

نمایندگان در ابتدا با اصل بند ب تبصره 9 موافقت نکردند و با پیشنهاد محمدمهدی زاهدی حذف این بند مورد بررسی قرار گرفت.

نادر قاضی پور نماینده مردم ارومیه با استناد به اصول 53، 54 و 55 حذف بند را مغایر قانون اساسی عنوان کرد و توضیح داد: براساس قانون اساسی بودجه سالانه دقیقا باید مشخص باشد و تمام درآمدها باید به خزانه کشور واریز شود در غیر اینصورت مجلس و دیوان محاسبات نمی توانند بر این موضوع نظارت کنند.

در جریان بررسی حذف بند ب تبصره 9 دولت و کمیسیون تلفیق بودجه با استناد به اصل 53 قانون اساسی اعلام مخالفت کردند و در نهایت نمایندگان با 66 رأی موافق، 102 رأی مخالف و 3 رأی ممتنع حذف بند مذکور را از دستور خارج کردند و در رأی گیری مجدد با اصل بند موافقت کردند.

در بند ب تبصره 9 آمده است: صندوق‌های رفاه دانشجویان وزارتخانه‌های علوم، تحقیقات و فناوری و بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و دانشگاه آزاد اسلامی موظفند وجوه حاصل از بازپرداخت وامهای شهریه سالهای 1385 تا  1393 را به حساب درآمد عمومی کشور، موضوع ردیف 160160 واریز کنند.

دانشگاه ها مجاز به اخذ تسهیلات بانکی تا سقف درآمد اختصاصی سال 95 شدند
۱۳۹۵/۱۲/۰۷ - ۱۶:۴۴

نمایندگان در نشست علنی نوبت عصر امروز (شنبه 7 اسفند) مجلس شورای اسلامی و در جریان بررسی بخش درآمدی لایحه بودجه سال 96 کل کشور، با بند الف تبصره 8 ماده واحده این لایحه موافقت کردند.

براساس این بند؛ به دانشگاهها و مؤسسات آموزشی و پژوهشی و پارکهای علم و فناوری اجازه داده می‌شود تا سقف درآمد اختصاصی سال 1395 نسبت به أخذ تسهیلات از بانکها اقدام کنند.

همچنین بند الحاقی دوم تبصره 8 این لایحه برای رفع ابهامات موجود مراعی ماند.

سازمان امور عشایری مجاز به واگذاری املاک به شرکت های تعاونی عشایری شد
۱۳۹۵/۱۲/۰۷ - ۱۵:۴۵

نمایندگان در نشست علنی نوبت عصر امروز (شنبه 7 اسفند) مجلس شورای اسلامی و در جریان بررسی بخش درآمدی لایحه بودجه سال 96 کل کشور، با بند الحاقی یک تبصره 8 ماده واحده این لایحه با 136 رأی موافق، 24 رأی مخالف و 7 رأی ممتنع از مجموع 219 نماینده حاضر در صحن موافقت کردند.

براساس این بند؛ به سازمان امور عشایر ایران اجازه داده می شود کلیه فروشگاهها، جایگاههای سوخت(فسیلی)، انبارهای ذخیره علوفه و کالا، اراضی و مستحدثات مربوطه را که متعلق به سازمان است و در اختیار شرکتهای تعاونی عشایری و اتحادیه‌های مربوط قرار دارند را با قیمت کارشناسی و دریافت ده‌درصد (10%) قیمت به صورت نقد و مابقی به صورت اقساط پنجساله به شرکتها و اتحادیه‌های بهره‌بردار واگذار کند. وجوه حاصل از واگذاری‌ها به حساب مربوط نزد خزانه‌داری کل کشور واریز می‌شود.
تذکرات کتبی نمایندگان به مسئولان اجرایی
۱۳۹۵/۱۲/۰۷ - ۱۵:۲۲

  اکبر رنجبرزاده در نشست علنی  امروز (شنبه 7 اسفندماه) مجلس شورای اسلامی تذکر کتبی نمایندگان به مسئولان اجرایی کشور را به شرح زیر قرائت کرد:

- تذکر احمد مرادی به وزیر اقتصادی و دارایی درخصوص ضرورت به توجه بیشتر به ملوانان استان هرمزگان در ارائه تسهیلات ته لنجی بار ملوانی، تذکر به وزیر کشور و وزیر نیرو و رئیس جمهور درخصوص لزوم بررسی برداشت بی رویه آب از دشت میناب که باعث ایجاد فروچاله ها شده است و انجام اقدامات لازم برای جلوگیری از به خطر افتادن سلامت مردم

- تذکر سید قاسم جاسمی نماینده کرمانشاه به وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی درخصوص وضعیت نامطلوب بودجه و امکانات در امر مهم فرهنگی و ارشادی در کرمانشاه و ناعدالتی در این موضوع نسبت به سایر استان ها

- تذکر رسول خضری، محمدقسیم عثمانی، جلال محمودزاده، عبدالکریم حسین زاده به وزیر کشور درخصوص علت تیراندازی به کوله بران توسط هنگ مرزی و نیروی انتظامی علی رغم تاکید مسئولان کشوری در زمینه عدم تعرض به کوله بران

- تذکر سید فاطمه حسینی و فاطمه سعیدی به وزیر آموزش و پرورش درخصوص ضرورت اقدام و عمل موثر درخصوص موضوع ممانعت از فقر حرکتی دانش آموزان دختر با ارتقای کیفی و کمی برنامه های ورزشی در مدارس

- تذکر نادر قاضی پور، علیرضا محجوب، احمد علیرضا بیگی، سید حسین نقوی حسینی، محمداسماعیل سعیدی، رضا شیران و محمدعلی پورمختار به رئیس جمهور درخصوص عدم ملاقات با کسانی که آمریکا با آنها مخالف است و آنها آمریکا را دشمن می دانند مایه تعجب و تاسف است

- تذکر امیر خجسته و اکبر رنجبرزاده به وزیر امور خارجه درخصوص لزوم پاسخ قاطع و انجام اقدامات متقابل در برابر تصمیمات سخیف رئیس جمهور آمریکا

- تذکر محمد وحدتی نماینده بستان آباد به وزیر صنعت، معدن و تجارت در خصوص لزوم جلوگیری از تبدیل شرکت نورمن دیزل تبریز به مرکز تجاری.

- تذکر شهباز حسن پور بیگلری به وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در خصوص لزوم اعزام فوری هیاتی به شهرستان های بردسیر و سیرجان برای حل مشکلات حوزه بهداشت و درمان به ویژه کمبود دارو و تجهیزات.

- تذکر حسن نوروزی به رئیس جمهور در خصوص توضیح علت قائل شدن تبعیض در سفرهای استانی و عدم بازدید از شهرستان های رباط کریم و بهارستان و تذکر به وزیر آموزش و پرورش در خصوص توضیح علت عدم برخورد قانونی و لازم با کشف 8 هزار دیپلم تقلبی از مجموعه شهرستان رباط کریم.

- تذکر فاطمه حسینی به وزیر کشور در خصوص لزوم نظارت موثر و برخورد قاطع با برخی پیام های مسئولان عملیات های میدانی حوادث بحرانی نظیر پلاسکو.

- تذکر نادر قاضی پور و 12 نماینده به رئیس جمهور در خصوص لزوم جلوگیری از حضور وزرا و مسئولان دولتی در منازل سفرای کشورهای خارجی برای مذاکره یا امضای توافقنامه که خلاف عرف روابط دیپلماتیک است.

- تذکر نادر قاضی‌پور، نصرالله پژمانفر، محمد دهقانی و محسن کوهکن به رئیس جمهور در خصوص جلوگیری از حضور وزرا و مسئولان دولتی در میهمانی‌های شبانه و مختلط سفرای خارجی در تهران.

- تذکر سید مصطفی ذوالقدر به وزیر راه و شهرسازی در خصوص لزوم رسیدگی به بهسازی محور فاریاب، زیارت عالی شهرستان رودان.

- تذکر نادر قاضی‌پور به وزیر آموزش و پرورش در خصوص لزوم جذب نیروی خدماتی برای مراکز آموزشی و مدارس روستایی و شهری شهرستان‌ها.

- تذکر حسن نوروزی به وزیر کشور در خصوص توضیح علت عدم وجود خودروی مکانیزه در روستای یقه حسین آبادو پیغمبر و همچنین عدم نظارت بر عملکرد سازمان مدیریت پسماند شهرستان رباط کریم.

- تذکر نادر قاضی پور به وزیر صنعت، معدن و تجارت در خصوص توضیح علت عدم نظارت بر قیمت کالاهای اساسی کشور.

- تذکر امیر خجسته به وزیر نفت در خصوص لزوم توجه جدی به حفظ استانداردها در پالایشگاه‌ها برای مقابله با خطرات احتمالی از جمله آتش‌سوزی و تذکر به وزیر آموزش و پرورش در خصوص لزوم جلوگیری از دخالت صندوق ذخیره فرهنگیان در مجموعه‌های مالی مستقل و لزوم شفافیت در مسائل مالی صندوق.

- تذکر حشمت الله فلاحت پیشه به وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح در خصوص لزوم پیگیری تأخیر انتقال در کارخانه قند اسلام آباد غرب و احداث کارخانه هفت هزار تنی در بیرون از شهر و تذکر به رئیس جمهور در خصوص صدور دستور دیگری برای تعیین تکلیف و جبران خسارت به مردم استان کرمانشاه در خصوص موضوع فرش و گلیم و گبه کرمانشاهان.

- تذکر علی اصغر یوسف نژاد به رئیس جمهور در خصوص لزوم بررسی علت عدم پرداخت خسارت به باغداران مازندران

- تذکر سید مصطفی ذوالقدر به وزیر راه و شهرسازی در خصوص لزوم رسیدگی به بهسازی محور هشتبندی میناب و تذکر به وزیر بهداشت و درمان در خصوص لزوم تجهیز آمبولانس‌های بین بیمارستانی شهرستان‌های جاسک، میناب و رودان.

- تذکر علی اصغر یوسف‌نژاد به وزیر کشور در خصوص توضیح علت پلمب تاکسی تلفنی‌های شهرستان ساری.

- تذکر سیده حمیده زرآبادی نماینده قزوین، آبیک و البرز به وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی در خصوص تسریع در رسیدگی به مشکلات شرکت شیشه قزوین و تسریع در رسیدگی به مشکلات شرکت فرش فارس و تسریع در رسیدگی به مشکلات شرکت مژده بخت شیراز واقع در شهرستان آبیک  و همچنین در خصوص رسیدگی به مشکلات شرکت کنتورسازی ایران واقع در شهر صنعتی البرز و تذکر به وزیر صنعت، معدن و تجارت در خصوص تسریع در رسیدگی به مشکلات شرکت بلورک البرز و تذکر در خصوص تسریع در رسیدگی به مشکلات شرکت بلور کمین و تسریع در رسیدگی به مشکلات شرکت آبگینه، تذکر به وزیر جهاد کشاورزی در خصوص تسریع در رسیدگی به بحران آب و کم آبی دشت قزوین و اتخاذ تدابیر مناسب برای مهار این بحران و تسریع در رسیدگی به موضوع تخریب و تغییر کاربری اراضی شمال غربی شهرستان قزوین و تسریع در رسیدگی به موضوع حفظ، احیاء و نگهداری از باغستان‌های سنتی شهرستان قزوین.

- تذکر فرهاد تجری به وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در خصوص عدم پیگیری و اجرای احداث کلینیک تخصصی – درمانی تأمین اجتماعی در شهرستان‌های سرپل ذهاب، گلانغرب و قصرشیرین.

- تذکر جبار کوچکی‌نژاد به وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در این زمینه که چرا طلب پرستاران پرداخت نمی‌شود به ویژه در بیمارستان رازی شهرستان رشت.


مطالبات قبل از سال 96 سازمان های ایدرو و ایمیدرو از طریق گردش خزانه تهاتر می شود
۱۳۹۵/۱۲/۰۷ - ۱۵:۲۱

نمایندگان در نشست علنی نوبت عصر امروز (شنبه 7 اسفند) مجلس شورای اسلامی و در جریان بررسی بخش درآمدی لایحه بودجه سال 96 کل کشور، با بند (و) تبصره 7 ماده واحده این لایحه موافقت کردند.

براساس این بند؛ به دولت اجازه داده می شود مطالبات قبل از سال  1396  سازمان‌های گسترش و نوسازی صنایع ایران(ایدرو) و توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران(ایمیدرو) بابت مشارکت در تأمین سرمایه بانک تخصصی صنعت و معدن وهمچنین مطالبات سازمان‌های مذکور وشرکت ملی صنایع پتروشیمی بابت سهم آنها از واگذاری سهام مطابق قوانین مربوط را   با بدهی آنها به دولت بابت «مالیات» و «سود سهام» تا سقف چهار هزار میلیارد(4.000.000.000.000) ریال به صورت جمعی- خرجی از طریق گردش خزانه تهاتر نماید.

براساس این گزارش بند (د) تبصره 7 به دلیل تکرار در قانون برنامه ششم توسعه از لایحه بودجه سال 96 کل کشور حذف شد.

همچنین بخش درآمدی بند (هـ) تبصره 7 در قانون برنامه ششم آمده بود.

تمامی وجوه دریافتی شرکت دخانیات از سوی وزارت صنعت به خزانه داری واریز می شود
۱۳۹۵/۱۲/۰۷ - ۱۵:۲۱

نمایندگان در نشست علنی نوبت عصر امروز (شنبه، 7 اسفندماه) مجلس شورای اسلامی با بررسی بخش درآمدی لایحه بودجه سال 96 با بند ج تبصره 7 موافقت کردند.

در بند ج تبصره 7 بخش درآمدی لایحه بودجه آمده است که وزارت صنعت، معدن و تجارت موظف است نسبت به وصول خالص هرگونه وجوه دریافتی شرکت دخانیات ایران بابت تمام‌نگاشت(هولوگرام) و سایر حقوق انحصار محصولات دخانی از تاریخ 27/4/1391 تا 28/12/1392 براساس گزارش حسابرسی و همچنین درآمدهای حاصل از صدور مجوزها و هرگونه حقوق دولتی دریافتی بابت واردات و تولید محصولات دخانی طی سال 1396 اقدام و وجوه مزبور را به حساب درآمد عمومی نزد خزانه‌داری کل کشور موضوع ردیف 130421 جدول شماره (5) این قانون واریز کند.

استخراج کنندگان سنگ آهن موظف به پرداخت بدهی حق انتفاع بهره برداری از معادن شدند
۱۳۹۵/۱۲/۰۷ - ۱۵:۲۱

  نمایندگان در نشست علنی نوبت عصر امروز (شنبه 7 اسفند) مجلس شورای اسلامی و در جریان بررسی بخش درآمدی لایحه بودجه سال 96 کل کشور، با بند الحاقی یک تبصره 6 ماده واحده این لایحه با 130 رأی موافق، 25 رأی مخالف و 6 رأی ممتنع از مجموع 212 نماینده حاضر در صحن موافقت کردند.

براساس این بند؛ کلیه اشخاص حقیقی و حقوقی استخراج‌کننده سنگ آهن که پروانه بهره‌برداری آنها به نام سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران(ایمیدرو) و شرکتهای تابعه است موظفند بدهی حق انتفاع پروانه بهره‌برداری از معادن فوق تا پایان سال 1395 (موضوع بند 55 ماده‌واحده قانون بودجه1392، تبصره 10 قانون بودجه1393و 1394و تبصره 7 قانون بودجه 1395) را به حساب درآمد عمومی ردیف 130419 جدول شماره(5) این قانون نزد خزانه‌داری کل کشور پرداخت کنند.

قرائت گزارش دوم کمیسیون امنیت ملی درباره برجام به سال آینده موکول شد
۱۳۹۵/۱۲/۰۷ - ۱۴:۵۸
سید حسین نقوی حسینی سخنگوی کمیسیون امنیت ملی مجلس در گفت وگو با خبرنگار گروه سیاسی درباره زمان قرائت گزارش شش ماه دوم کمیسیون امنیت ملی مجلس پیرامون عملکرد برجام اظهار کرد: در شرایط فعلی باتوجه به اینکه مجلس درگیر بررسی لایحه بودجه سال 96 است بدون شک فرصتی برای بررسی گزارش کمیته کمیسیون امنیت ملی مجلس درباره عملکرد برجام وجود ندارد.

وی افزود: با توجه به شرایط فعلی گزارش دوم کمیسیون امنیت ملی مجلس درباره عملکرد برجام به سال 96 موکول خواهد شد و در حال حاضر فرصتی برای قرائت آن در مجلس وجود ندارد.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی مجلس خاطرنشان کرد: همچنین قرار شده است که کمیته هسته‎ای مجلس به منظور بررسی گزارش‎های مربوط به عملکرد برجام جلسه‎ای را با عباس عراقچی معاون وزیرامورخارجه کشورمان برگزار کنند.

نقوی حسینی تاکید کرد: در این جلسه امور فنی مربوط به توافق برجام از سوی اعضا مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر باتوجه به بررسی لایحه بودجه سال 96 در مجلس به هیچ وجه امکان بررسی گزارش دوم برجام و قرائت آن در مجلس وجود ندارد.
یادآوری یک نکته به کواکبیان توسط لاریجانی
۱۳۹۵/۱۲/۰۷ - ۱۴:۵۵
مصطفی کواکبیان در نشست علنی نوبت عصر امروز (شنبه، 7 اسفندماه) مجلس شورای اسلامی در تذکر شفاهی با اشاره به برگزاری ششمین کنفرانس حمایت از انتفاضه فلسطین از سخنان پرمغز مقام معظم رهبری تشکر کرد و گفت: بنده منتخب مجلس در دبیرخانه دائمی حمایت از انتفاضه فلسطین هستم و چند نکته برای بهتر شدن چنین مراسماتی در آینده ارائه می کنم.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی ادامه داد: از آنجایی که مرحوم آیت الله هاشمی به عنوان شخصیت طرفدار فلسطین و مبارز ضدصهیونیستی شناخته می شود، انتظار می رفت تجلیلی از ایشان صورت می گرفت.

وی با بیان اینکه بهتر بود از احزاب داخلی نیز برای حضور در این مراسم دعوت می شد، تاکید کرد: از همه مهمتر انتظار داشتیم همه نیروهای مقاومت، سازمان ها، روسای کشورهای مختلف که در کنفرانس حمای از انتفاضه فلسطین حضور پیدا کرده بودند، به مرقد حضرت امام خمینی (ره) می رفتند.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی ضمن انتقاد از ترافیک تهران عنوان کرد: وضعیت ترافیک تهران در شب عید اسفبار است، چه کسی مسئول حل ترافیک تهران است.

علی لاریجانی در پاسخ به تذکر شفاهی این نماینده گفت: از کتاب آیت الله هاشمی در زمینه انتفاضه فلسطین تجلیل شد و تلویزیون نیز این برنامه را با حضور آقازاده ایشان نمایش داد.
آغاز پنجمین جلسه رسیدگی مجلس به لایحه بودجه 96
۱۳۹۵/۱۲/۰۷ - ۱۳:۵۱

نشست علنی نوبت عصر(شنبه 7 اسفند ماه) مجلس شورای اسلامی به ریاست علی لاریجانی، برای بررسی بخش درآمدی لایحه بودجه سال 96آغاز شد.

ادامه رسیدگی به گزارش کمیسیون تلفیق در مورد لایحه بودجه سال 1396 کل کشور دستور کار این جلسه است.

اعلام وصول لایحه الحاق ایران به پیمان مودت و همکاری جنوب شرقی آسیا
۱۳۹۵/۱۲/۰۷ - ۱۳:۰۴

غلامرضا کاتب در نشست علنی امروز (شنبه، 7 اسفندماه) مجلس شورای اسلامی موارد اعلام وصول شده از سوی هیات رئیس مجلس را به شرح زیر قرائت کرد.

- لایحه الحاق دولت جمهوری اسلامی ایران به پیمان مودت و همکاری در جنوب شرقی آسیا

- لایحه همکاری در زمینه حفظ نباتات و قرنطینه گیاهی بین جمهوری اسلامی ایران و جمهوری آذربایجان

جلسات دو شیفته وسه شیفته مجلس شورای اسلامی برای بررسی لایحه بودجه سال 96
۱۳۹۵/۱۲/۰۷ - ۱۲:۳۳

احمد امیرآبادی فراهانی در نشست علنی امروز (شنبه، 7 اسفندماه) مجلس شورای اسلامی با تشریح جلسات بررسی لایحه بودجه سال 96 اظهار داشت: جلسات امروز، یکشنبه و سه شنبه به صورت سه شیفت برگزار می شود.

عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی گفت: جلسه روز دوشنبه به صورت دو شیفت برگزار می شود و مجلس شورای اسلامی روز چهارشنبه تنها در نوبت صبح جلسه خواهد داشت.

امیرآبادی ادامه داد: نمایندگان مجلس شورای اسلامی هفته آینده به دلیل سرکشی به حوزه انتخابیه جلسه نخواهد داشت و بعد از آن به منظور بررسی مواد اعاده شده از سوی شورای نگهبان، مجلس شورای اسلامی جلسه خواهد داشت.

اختصاص بخشی از درآمدهای مالیات بر ارزش افزوده به حوزه ورزش
۱۳۹۵/۱۲/۰۷ - ۱۱:۵۵
نمایندگان در نشست علنی امروز (شنبه، 7 اسفندماه) مجلس شورای اسلامی با بررسی بخش درآمدی لایحه بودجه سال 96 با بند الحاقی 2 تبصره 6 با 156 رأی موافق، 5 رأی مخالف و 8 رأی ممتنع از مجموع 218 نماینده حاضر در جلسه موافقت کردند.

براساس این بند الحاقی؛ دولت مکلف است بیست و هفت صدم درصد(27/0%) از نه درصد(9%) مالیات بر ارزش افزوده را پس از واریز به حساب درآمد عمومی موضوع ردیفهای 110512، 110513 و 110514 جدول شماره(5) این قانون به حوزه ورزش اختصاص دهد.
عوارض ساخت و ساز به حساب درآمد عمومی خزانه داری کل کشور واریز می شود
۱۳۹۵/۱۲/۰۷ - ۱۱:۵۵
نمایندگان در نشست علنی امروز (شنبه 7 اسفند) مجلس شورای اسلامی و در جریان بررسی بخش درآمدی لایحه بودجه سال 96 کل کشور، با بند الحاقی یک تبصره 6 ماده واحده این لایحه با 148 رأی موافق، 14 رأی مخالف و 3 رأی ممتنع از مجموع 222 نماینده حاضر در صحن موافقت کردند.

براساس این بند الحاقی؛ وزارت کشور (استانداری‌ها) مکلف است تا سقف 4 هزار میلیارد ریال عوارض ساخت و ساز و جرائم تخلفات ساختمانی خارج از حریم شهرها و خارج از محدوده روستاهایی که دارای طرح هادی مصوب هستند را أخذ و طبق ماده 99 قانون شهرداری ها به حساب درآمد عمومی نزد خزانه داری کل کشور واریز نماید.
توضیحات مفتح درباره جلسات مجلس
۱۳۹۵/۱۲/۰۷ - ۱۰:۵۳
محمد مهدی مفتح سخنگوی کمیسیون لایحه بودجه سال 96 در گفت وگو با خبرنگار گروه سیاسی اظهارکرد: جلسه علنی مجلس امروز به منظور بررسی لایحه بودجه سال 96 به صورت سه شیفت برگزار می‎شود.

وی افزود: همچنین جلسه روز سه‎شنبه مجلس شورای اسلامی به صورت سه شیفت برگزار خواهد شد.

سخنگوی کمیسیون لایحه بودجه سال 96 تاکید کرد: جلسات روز دوشنبه و چهارشنبه مجلس نیز به صورت دوشیفت و یک شیفت با حضور نمایندگان مجلس صورت می‎گیرد.

مفتح خاطرنشان کرد: امیدواریم با توجه به جلسات فشرده مجلس بتوانیم در طول این هفته بررسی لایحه بودجه سال 96 را به اتمام برسانیم.
سقف معافیت مالیاتی کارکنان دولت و سایرین مشخص شد
۱۳۹۵/۱۲/۰۷ - ۱۰:۵۲
نمایندگان در نشست علنی امروز (شنبه، 7 اسفندماه) مجلس شورای اسلامی با بررسی بخش درآمدی لایحه بودجه سال 96 با بند الف تبصره 6  با 168 رأی موافق، 19 رأی مخالف و 3 رأی ممتنع از مجموع 224 نماینده حاضر در جلسه موافقت کردند.

در بند الف تبصره 6  آمده است: سقف معافیت مالیاتی موضوع ماده (84) قانون مالیات‌های مستقیم مصوب 3/12/1366 و اصلاحات بعدی آن در سال 1396، مبلغ دویست و چهل میلیون (240.000.000)ریال و سایرین صد و هشتاد میلیون (180.000.000) ریال در سال تعیین می‌شود.
تعیین میزان اخذ عوارض از مشترکین برق
۱۳۹۵/۱۲/۰۷ - ۱۰:۵۲
نمایندگان در نشست علنی امروز (شنبه، 7 اسفندماه) مجلس شورای اسلامی در بررسی بخش درآمدی لایحه بودجه سال 96 ، در  بند هـ تبصره 6 با  130 رأی موافق، 32 رأی مخالف و 4 رأی ممتنع از مجموع 240 نماینده حاضر در جلسه موافقت کردند.

براساس بند هـ تبصره 6 ؛ عوارض موضوع ماده (5) قانون حمایت از صنعت برق کشور به میزان پنجاه (50) ریال به ازای هر کیلووات ساعت در سقف یازده هزار میلیارد (11.000.000.000.000) ریال تعیین می‌گردد.
تغییر ساز و کار مالیات بر ارزش افزوده درآمدهای دولت و شهرداری ها را کاهش می دهد
۱۳۹۵/۱۲/۰۷ - ۱۰:۵۱
علی طیب نیا در نشست علنی امروز (شنبه، 7 اسفندماه) مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی بند ب تبصره 6 ماده واحده لایحه بودجه سال 1396 کل کشور گفت: به طور حتم متن پایانی این بند دارای موضوعاتی است که مشکلات بسیاری را برای دولت، شهرداری ها و شورایاری ها ایجاد می کند. از طرفی دیگر در رابطه با بحث مالیات بر ارزش افزوده باید گفت که در دنیا این مالیات برای آن اخذ می شود که نظارت از زمان ذخیره، تولید تا مصرف صورت گیرد و زمینه برای وصول درآمدهای دولت و شفافیت معاملات و جلوگیری از فرار مالیاتی فراهم شود.

وزیر اقتصاد و امور دارایی ادامه داد: اصل مالیات بر ارزش افزوده مکانیزم خاص خود را دارد و اگر قرار است که این نوع مالیات را به مالیات بر فروش تبدیل کنیم لازم است در احکام و ساز و کارها تجدیدنظر شود از این رو بند ب تبصره 6 عملا درآمدهای مالیاتی دولت و عوارض شهرداری ها را به شدت کاهش می دهد.

وی افزود: در حال حاضر حدود 50 درصد از کل درآمدهای مالیاتی کشور از محل مالیات بر ارزش افزوده حصول می شود و طی سال های گذشته حدود 56 هزار میلیارد تومان درآمد در اختیار شهرداری ها و دهیاری ها قرار گرفته است حال در این عرصه عمده درآمدها از حلقه های نخست و در برخی محصولات تا 90 درصد وصول شده است.

طیب نیا تصریح کرد: در خصوص واردات نیز تمام مالیات در حلقه اول وصول شده حال با مصوبه مجلس در بند ب تبصره 6 حدود 40 درصد از درآمد دولت و حدود 80 درصد از درآمد پیش بینی شده در سال 96 از جمله 26 هزار میلیارد تومان از درآمدهای دولت و 13 هزار میلیارد تومان از عوارض شهرداری ها از دست می رود.

وزیر اقتصاد و امور دارایی ادامه داد: در صورت تصویب بند ب تبصره 6 لایحه بودجه 96 عملا اخذ مالیات به رده های پایین تسری داده می شود یعنی آنکه به جای 500 هزار نفر مودی فعلی، ما باید از 3 میلیون مودی مالیات وصول کنیم از این رو برای حل مشکلات مرتبط با مالیات بر ارزش افزوده قرار است که دولت لایحه مذکور را در آینده نزدیک به مجلس ارائه کند.
ارجاع بند مربوط به تمدید اجرای آزمایشی قانون مالیات بر ارزش افزوده به کمیسیون تلفیق
۱۳۹۵/۱۲/۰۷ - ۱۰:۵۰
 نمایندگان در نشست علنی امروز (شنبه 7 اسفند) مجلس شورای اسلامی و در جریان بررسی بخش درآمدی لایحه بودجه سال 96 کل کشور، با بند (ب) تبصره 6 ماده واحده این لایحه با 126 رأی موافق، 76 رأی مخالف و 5 رأی ممتنع از مجموع 227 نماینده حاضر در صحن موافقت کردند.

براساس بند (ب) تبصره 6 ماده واحده لایحه مذکور؛ مدت اجرای آزمایشی قانون مالیات بر ارزش افزوده مصوب 17/2/1387 و اصلاحات بعدی آن تا پایان سال 1396 تمدید می‌شود. مأخذ مالیات بر ارزش افزوده،  ارزش محصول برای مصرف نهائی است.

براساس این گزارش در جریان بررسی بند مذکور؛ لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی پس از رأی گیری اظهار داشت: این بند ابهام دارد و لازم است که برای بررسی بیشتر به کمیسیون مربوطه ارجاع شود.

وی با بیان اینکه مجلس در این زمینه نباید عجله داشته باشد، تصریح کرد: اصل این کار صحیح است و مجلس نیز به آن رأی داد، اما از آنجایی که برای برخی صنوف مشکل به وجود خواهد آمد و برای برخی دیگر نامناسب است، باید اجازه بدهیم تا تقسیم بندی های لازم انجام گیرد.

 لاریجانی با اشاره به اینکه پس از کسب رأی لازم برای تصویب، این بند به کمیسیون ارجاع می شود، گفت: درست است که این بند رأی آورده، لیکن می توانیم برای رفع ابهام آن کمیسیون دوباره این موضوع را بررسی کند که اگر لازم است آورده شود و در غیر اینصورت رفع ابهام گردد.
دولت مجاز به فروش املاک و اموال خود تا سقف 5 هزار میلیارد تومان شد
۱۳۹۵/۱۲/۰۷ - ۱۰:۴۹
 نمایندگان در نشست علنی امروز (شنبه 7 اسفند) مجلس شورای اسلامی و در جریان بررسی بخش درآمدی لایحه بودجه سال 96 کل کشور، با بند الحاقی 2 تبصره 5 ماده واحده این لایحه موافقت کردند.

براساس بند الحاقی 2 تبصره 5 ماده واحده لایحه مذکور؛ به دولت اجازه داده می شود اموال غیرمنقول و املاک متعلق به خود را که واگذاری آنها سیاست‌های کلی اصل(44) قانون اساسی نمی باشد با رعایت قوانین و مقررات تا سقف پنجاه هزار میلیارد(50.000.000.000.000) ریال به فروش رسانده و منابع حاصل را پس از واریز به خزانه‌داری ‌کل اختصاص دهد.
وزارت نیرو مکلف به دریافت 150 ریال از مشترکان آب و واریز آن به خزانه کشور شد
۱۳۹۵/۱۲/۰۷ - ۱۰:۴۹
نمایندگان در نشست علنی امروز (شنبه 7 اسفند) مجلس شورای اسلامی و در جریان بررسی بخش درآمدی لایحه بودجه سال 96 کل کشور، با بند (ج) تبصره 6 ماده واحده این لایحه با 118 رأی موافق، 46 رأی مخالف و 5 رأی ممتنع از مجموع 218 نماینده حاضر در صحن موافقت کردند.

براساس بند مذکور؛وزارت نیرو از طریق شرکتهای آبفای شهری سراسر کشور مکلف است علاوه بر دریافت نرخ آب‌بهای ‌شهری، به ازای هر مترمکعب فروش آب شرب، مبلغ یکصد و پنجاه (150)‌ریال از مشترکان آب دریافت و به خزانه‌داری کل کشور واریز کند. وجوه فوق مشمول مالیات به نرخ صفر است.
انتقاد از حجم بالای اوراق قرضه در لایحه بودجه 96
۱۳۹۵/۱۲/۰۷ - ۱۰:۳۳

حشمت الله فلاحت پیشه در نشست علنی امروز (شنبه، 7 اسفندماه) مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی بخش درآمدی لایحه بودجه سال 96 کل کشور گفت: اخطار اصل 55 را لازم است به هیات رئیسه اعلام کنم که باید دیوان محاسبات گزارش خود درباره بودجه کل کشور ارائه کند.

نماینده مردم اسلام آباد غرب و دالاهو در مجلس شورای اسلامی گفت: مواردی که در تبصره 5 لایحه بودجه سال 96 کل کشور بیان شده موجب ایجاد توقع در جامعه می شود.

وی در ادامه افزود: براساس مصوبه نمایندگان و پیشنهاد دولت در حال حاضر مجلس درباره رقمی در حدود 80 هزار میلیارد تومان اوراق مشارکت رای گیری می کنیم که رقمی در حدود 4 برابر عملکرد عمرانی کشور در سال های اخیر است .

فلاحت پیشه گفت: میزان بدهی دولت در حوزه های مختلف دانش بنیان، بدهی پیمانکاران، خریدهای تضمینی محصولات کشاورزی و مواردی نظیر آن در میان مردم ایجاد توقع می کند.

وی تصریح کرد: اخطار بنده این است که دیوان محاسبات باید گزارش خود هرچه سریع تر عملکرد دولت در زمینه فروش اوراق قرضه را ارائه کند تا نمایندگان بدانند به چه میزان محقق شده است.

علی لاریجانی در پاسخ به فلاحت پیشه گفت: گزارش دیوان محاسبات مشتمل بر اعداد مد نظر شما به مجلس ارائه شده و شما می توانید آن را مورد مطالعه قرار دهید.

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: میزان بالای اوراق قرضه در لایحه بودجه 96 کل کشور به عنوان یک ایراد مطرح است. دولت می گوید که با مشکل بودجه مواجه است و منابع ندارد.

بدهی و طلب دولت به ستاد اجرایی فرمان امام خمینی تهاتر می گردد
۱۳۹۵/۱۲/۰۷ - ۱۰:۰۴
نمایندگان در نشست علنی امروز (شنبه 7 اسفند) مجلس شورای اسلامی و در جریان بررسی بخش درآمدی لایحه بودجه سال 96 کل کشور، با اصلاح (و) تبصره 5 ماده واحده این لایحه با 117 رأی موافق، 58 رأی مخالف و 7 رأی ممتنع از مجموع 222 نماینده حاضر در صحن موافقت کردند.

بر این اساس؛ متن زیر به بند (و) تبصره 5 ماده واحده لایحه مذکور، اضافه می شود؛

بدهی و طلب دولت به ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) و شرکت های وابسته به آن ستاد که حداقل 30 درصد از سهام آنها متعلق به ستاد مذکور باشد، تهاتر گردد (تا سقف 10 هزارمیلیارد ریال).
وزارت نفت مجاز به انتشار 3 میلیارد دلار اوراق مالی ارزی ریالی شد
۱۳۹۵/۱۲/۰۷ - ۱۰:۰۳
نمایندگان در نشست علنی امروز (شنبه، 7 اسفندماه) مجلس شورای اسلامی با بررسی بخش درآمدی لایحه بودجه سال 96 با بند ی تبصره 5 با 147 رأی موافق، 19 رأی مخالف و 4 رأی ممتنع از مجموع 222 نماینده حاضر در جلسه موافقت کردند.

براساس بند ی تبصره 5 لایحه بودجه 96 به وزارت نفت ازطریق شرکتهای دولتی تابعه ذی‌ربط اجازه داده می‌شود تا سقف معادل سه میلیارد (3.000.000.000)دلار از محل انتشار اوراق مالی ارزی- ریالی با رعایت قانون نحوه انتشار اوراق مشارکت و یا قانون بازار اوراق بهادار جمهوری اسلامی ایران با تصویب هیأت وزیران استفاده نماید.
دو شوری بودن لایحه بودجه در هیات رئیسه بررسی می شود
۱۳۹۵/۱۲/۰۷ - ۱۰:۰۱
جهانبخش محبی نیا در نشست علنی امروز (شنبه، 7 اسفندماه) مجلس شورای اسلامی در تذکر آئین نامه ای گفت: تذکرات و اخطارات نمایندگان ملت در جریان بررسی لایحه بودجه سال 96 کل کشور مورد اکرام هیات رئیسه قرار نمی گیرد.

نماینده مردم شاهین دژ و میاندوآب در مجلس شورای اسلامی گفت: براساس ماده 186 آئین نامه داخلی به صراحت آمده است که نحوه رسیدگی به لایحه بودجه یک شوری است ولی براساس ماده 153، ماده ها و تبصره ها را بررسی می کنیم که ویژه لوایح دو شوری است.

وی در ادامه افزود: بند 4 ماده 186 نیز مورد تذکر اینجانب است؛ پذیرش نقص و اشتباه از سوی هیات رئیسه نشان دهنده اقتدار هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی است.

نایب رئیس کمیسیون بودجه و محاسبات مجلس در ادامه گفت: براساس آئین نامه به صراحت گفته شده است که در جلسه علنی پس از رسیدگی به کلیات لایحه بودجه و تصویب آن به پیشنهادهای مربوط به درآمدها و سایر منابع رسیدگی شود و نیاز به رأی گیری نیست.

وی تصریح کرد: اینکه گفته می شود آئین نامه اصلاح شده در موارد تذکری صدق نمی کند.

محبی نیا گفت: اینکه گفته می شود در یک تبصره مخالفی وجود ندارد و نیازی به صحبت نمایندگان نیست؛ با توجه به ماده 153 درست نمی باشد. براساس این ماده اگر در کنار مصوبه کمیسیون پیشنهادی باشد باید پیشنهاد کمیسیون به رأی گذاشته شود.

علی لاریجانی در پاسخ به محبی نیا گفت: با توجه به مطالب مطروحه توسط شما به صورت حضوری و کتبی؛ برداشتی که ما از آئین نامه داریم آنچه که انجام می گیرد است.

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: موارد تذکری محبی نیا مورد بررسی و مطالعه قرار خواهد گرفت ولی باید توجه داشته باشید که پیشنهادات چاپ شده پس از مصوبات کمیسیون بررسی می شود.

وی در ادامه افزود: یک شوری بودن لایحه بودجه در ابتدای مجلس هشتم در دستورکار قرار گرفت و دو شوری بودن آن عملا حذف شد اما موضوع در هیات رئیسه بررسی خواهد شد.
وزارت نفت مجاز به انتشار اوراق مشارکت ارزی ریالی از طریق بازار سرمایه شد
۱۳۹۵/۱۲/۰۷ - ۰۹:۵۰
نمایندگان در نشست علنی امروز (شنبه 7 اسفند) مجلس شورای اسلامی و در جریان بررسی بخش درآمدی لایحه بودجه سال 96 کل کشور، با بند (ح) تبصره 5 ماده واحده این لایحه موافقت کردند.

براساس بند (ط) تبصره 5 ماده واحده لایحه مذکور؛ به وزارت نفت ازطریق شرکتهای دولتی تابعه ذی‌ربط اجازه داده می‌شود با تصویب شورای اقتصاد به‌منظور‌ سرمایه‌گذاری در طرحهای نفت و گاز با اولویت میادین مشـترک نسبت به انتشار اوراق مشارکت ارزی- ریالی از طریق بازار سرمایه در سقف پنجاه هزار میلیارد (50.000.000.000.000)ریال با تضمین بازپرداخت اصل و سود این اوراق توسط شرکت مذکور از محل افزایش تولید همان میادین  نسبت به ارقام مصوب همان سال اقدام کند.
دولت مجاز به انتشار 5 هزار میلیارد اوراق بهادار اسلامی شد
۱۳۹۵/۱۲/۰۷ - ۰۹:۴۸
نمایندگان در نشست علنی امروز (شنبه 7 اسفند) مجلس شورای اسلامی و در جریان بررسی بخش درآمدی لایحه بودجه سال 96 کل کشور، با بند (ح) تبصره 5 ماده واحده این لایحه با 143 رأی موافق، 26 رأی مخالف و 8 رأی ممتنع از مجموع 221 نماینده حاضر در صحن موافقت کردند که براساس این مصوبه دولت مجاز به انتشار اوراق بهادار اسلامی تا سقف 5 هزار میلیارد تومان شد.

در بند (ح) این تبصره آمده است؛ به دولت اجازه داده می‌شود در سال 1396 تـا معــادل پنجاه هزار میلیارد (50.000.000.000.000)ریال اوراق بهادار اسلامی با سررسید تا پنجساله منتشر نماید.
دولت مجاز به انتشار یکصدهزار میلیارد ریال اسناد خزانه اسلامی شد
۱۳۹۵/۱۲/۰۷ - ۰۹:۳۶
 نمایندگان در نشست علنی امروز (شنبه 7 اسفند) مجلس شورای اسلامی و در جریان بررسی بخش درآمدی لایحه بودجه سال 96 کل کشور، با بند (ز) تبصره 5 ماده واحده این لایحه با 155 رأی موافق، 17 رأی مخالف و 4 رأی ممتنع از مجموع 223 نماینده حاضر در صحن موافقت کردند.

براساس بند (ز) تبصره 5 ماده واحده لایحه مذکور؛ به منظور استمرار جریان پرداخت‌های خزانه‌داری کل‌ کشور، به دولت اجازه داده می‌شود تا مبلغ یکصد هزار میلیارد (100.000.000.000.000)ریال اسناد خزانه اسلامی منتشر نماید. این اسناد از مالیات معاف بوده و در بورس اوراق بهادار قابل داد و ستد می‌باشد.
مجوز مجلس به دولت برای صدور اوراق تسویه خزانه
۱۳۹۵/۱۲/۰۷ - ۰۹:۳۱
 نمایندگان در نشست علنی امروز (شنبه، 7 اسفندماه) مجلس شورای اسلامی با بررسی بخش درآمدی لایحه بودجه سال 96 با بند و تبصره 5 موافقت کردند.

گفتنی است به دولت اجازه داده می‌شود در سال 1396 بدهیهای قطعی خود به اشخاص حقیقی و حقوقی تعاونی و خصوصی را که در چهارچوب مقررات مربوط تا پایان سال 1395 ایجاد شده، با مطالبات قطعی دولت (وزارتخانه‌ها و مؤسسات دولتی) از اشخاص مزبور تا مبلغ پنجاه  هزار میلیارد (50.000.000.000.000)ریال به‌صورت جمعی- خرجی تسویه کند. به این منظور وزارت امور اقتصادی ودارایی، اسناد تعهدی خاصی را با عنوان «اوراق تسویه خزانه» صادر می‌کند و در اختیار اشخاص حقیقی و حقوقی خصوصی و تعاونی طلبکار و متقابلاً بدهکار قرار می‌دهد. مطالبات قطعی دولت از اشخاص حقیقی و حقوقی تعاونی و خصوصی که در اجرای بند (پ) ماده (2) قانون رفع موانع تولید رقابت‌پذیر و ارتقای نظام مالی کشور به شرکتهای دولتی منتقل شده است.


مجوز مجلس به دولت برای صدور اسناد خزانه اسلامی برای اجرای طرح های عمرانی
۱۳۹۵/۱۲/۰۷ - ۰۹:۳۰

نمایندگان در نشست علنی امروز (شنبه 7 اسفند) مجلس شورای اسلامی و در جریان بررسی بخش درآمدی لایحه بودجه سال 96 کل کشور، با بند (هـ) تبصره 5 ماده واحده این لایحه با 134 رأی موافق، 43 رأی مخالف و 5 رأی ممتنع از مجموع 220 نماینده حاضر در صحن موافقت کردند که براساس این مصوبه دولت مجاز به صدور اسناد خزانه اسلامی برای طرح های باقیمانده عمرانی در کشور شد.

براساس بند مذکور؛ در سال 1396 دولت مجاز است اسناد خزانه اسلامی با حفظ قدرت خرید را با سررسید تا سه‌سال به‌صورت بی‌نام و یا بانام، صادر کند. اسناد مزبور  از پرداخت هرگونه مالیات معاف می‌باشد و  به ‌عنوان ابزار مالی موضوع قانون بازار اوراق بهادار جمهوری اسلامی ایران محسوب شده و با امضای وزیر امور اقتصادی و دارایی صادر می‌شود.

مجوز مجلس به شهرداری ها برای انتشار اوراق قرضه تا سقف 50 هزار میلیارد ریال
۱۳۹۵/۱۲/۰۷ - ۰۹:۲۹
نمایندگان در نشست علنی امروز (شنبه، 7 اسفندماه) مجلس شورای اسلامی، در جریان بررسی بخش درآمدی جزئیات لایحه بودجه سال 96 با بند (د) تبصره 5 این لایحه با 162رأی موافق، 19رأی مخالف و 8 رأی ممتنع از مجموع 219 نماینده حاضر در جلسه موافقت کردند.

براساس بند (د) تبصره 5 این لایحه به شهرداری‌های کشور و سازمان‌های وابسته به آنها اجازه داده می‌شود به‌‌طور مشترک یا انفرادی با رعایت قانون بازار اوراق بهادار جمهوری اسلامی ایران  و با تأیید وزارت کشور (سازمان امور شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور) تا سقف پنجاه هزار میلیارد (50.000.000.000.000)ریال اوراق مشارکت و صکوک اسلامی با تضمین خود و با بازپرداخت اصل و سود آن توسط همان شهرداری‌ها منتشر کنند.
آغاز چهارمین جلسه رسیدگی مجلس به لایحه بودجه
۱۳۹۵/۱۲/۰۷ - ۰۸:۱۹
 نشست علنی صبح امروز (شنبه 7 اسفند ماه) مجلس شورای اسلامی به ریاست علی لاریجانی، با حضور 199 نفر از نمایندگان و رأس ساعت 8 و 11 دقیقه آغاز به کار کرد.

ادامه رسیدگی به گزارش کمیسیون تلفیق در مورد لایحه بودجه سال 1396 کل کشور دستور کار این جلسه است.
 



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *