تثبیت دموکراسی و استقرار صلح پایدار در عراق

20:41 - 17 بهمن 1395
کد خبر: ۲۷۶۲۳۰
دسته بندی: سیاست ، دفاعی و مقاومت
تثبیت دموکراسی و استقرار صلح پایدار محور اصلی در دیدار عصر امروز (یک شنبه)نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل متحد در امور عراق با رییس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلت نظام بود.
به گزارش گروه سیاسی ؛ یان کوبیش، نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل متحد در امور عراق در مرکز تحقیقات استراتژیک در دیدار با ولایتی به مذاکره در رابطه با وضعیت عراق، لزوم مقابله با گروه های تروریستی و تلاش برای توسعه  این کشور تاکید کرد.

ولایتی در این دیدار با اشاره به وجود سال ها دیکتاتوری در عراق، تجربه دموکراسی را تجربه‌ای بی بدیل در این کشور دانست و گفت: باید در جهت حفظ تمامیت عرضی و هرگونه تحرکی که موجبات تجزیه عراق را بین گروه‌های این کشور رقم می‌زند مقابله کرد و در قبال این موضوع نمی‌توان کوتاهی کرد چون سرنوشت مردم عراق ارتباط مستقیمی با ثبات کشورهای منطقه داشته و دولت ایران به دولت عراق جهت ایجاد و تثبیت دموکراسی در این کشور و مقابله با گروه‌های تروریستی کمک می‌کند.

وی با اظهار تاسف از اینکه بسیاری از مسائل حاد که گریبان‌گیر مردم مظلم منطقه شده ناشی از دخالت و توطئه‌های برخی کشورهای خارجی و حامیان مرتجع آنها در داخل منطقه است، خاطر نشان کرد: برای مقابله با این مسائل نیازمند اهرم جدی هستیم و سازمان ملل می‌تواند در این زمینه تلاش‌های بیشتری داشته باشد.

ولایتی بر ضرورت جلوگیری از دخالت کشورهای مختلف در امور منطقه از جمله عراق اشاره کرد و گفت: با پرچم سازمان ملل می‌توان به مردم عراق کمک و از دخالت خارجی در این کشور جلوگیری کرد.

وی ادامه داد: عراق کشوری باستانی با تمدنی ۵ هزارساله و ظرفیت‌های ارزشمندی از جمله نفت و گاز است و در صورت کمک دلسوزانه کشورهای علاقه‌مند به برقراری صلح در این کشور می‌توان از آنها بهره‌برداری کند.

رییس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران و عراق ارتباطات گسترده‌ای دارند، خاطرنشان کرد: دو ملت و مسئولان دو کشور همواره برای توسعه این روابط تلاش می‌کنند و ایران همواره در کنار ملت‌های مظلوم  منطقه علیه جریان‌های تروریستی ایستاده و نقش خود را در برقراری ثبات در منطقه، عراق و سوریه ایفا کرده است.

یان کوبیش هم در این ملاقات گفت: دولت و ملت عراق تلاش‌های جدی برای مبارزه با تروریسم داشته و گام‌هایی به سمت آینده‌ای روشن برداشته‌اند و ما معتقدیم خودشان باید در این زمینه اقدام کنند.

وی با اشاره به پیش‌رو بودن انتخابات استانی در عراق گفت: باید مراقب بود انتخابات جهت ثبات بیشتر در عراق انجام شود. در همین راستا دولت هم  برای اصلاحات اقتصادی طراحی‌های خوبی انجام داده و بی تردید با از بین رفتن داعش مردم عراق در رفاه هرچه بهتر برای توسعه کشورشان تلاش خواهند کرد.

 نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل متحد در امور عراق خاطرنشان کرد: خوشبختانه کشورهای منطقه علاقه زیادی برای تعامل با بغداد  دارند و دبیر کل جدید سازمان ملل هم  توجه‌اش به توسعه و صلح پایدار و فعالیت‌های بشر دوستانه است.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *