رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

موسسات مالی و اعتباری بدون مجوز باعث تشدید حساسیت پولشویی است

4:00 - 10 ارديبهشت 1395
کد خبر: ۱۶۶۷۸۲
دسته بندی: اقتصاد ، عمومی
شورای هماهنگی مبارزه با پولشویی نظام بانکی کشور با حضور رئیس واحد مبارزه با پولشویی وزارت اقتصاد به میزبانی بانک رفاه برگزار شد.
 به گزارش گروه اقتصاد، فرشید فرخ نژاد عضو هیات مدیره بانک رفاه در این جلسه که مسئولان اداره مبارزه با پولشویی بانک مرکزی و بانک های دولتی و خصوصی نیز حضور داشتند، در سخنانی با تبیین نقش حساس و جایگاه خطیر حوزه مبارزه با پولشویی در نظام بانکی اظهار داشت: پولشویی مصداق یک جرم سازمان یافته در دنیاست و امروزه کسی در مبانی مبارزه با آن تردید ندارد.
 
وی با بیان اینکه بانک ها عمدتا ًاولین مقصد برای تطهیر پول از سوی تبهکاران هستند، اظهار داشت بانک ها در هر سه مرحله جایگذاری، لایه گذاری و ادغام پول کثیف مقصد پولشویان است و این خود دلیل بر حساسیت جایگاه بانک و همچنین حوزه مبارزه با پولشویی آن است.
 
عضو هیات مدیره بانک رفاه در ادامه با تشریح شرایط منطقه ای و موقعیت راهبردی ایران در زمینه ترانزیت قاچاق مواد مخدر گفت: مسئولیت نظام و به تبع آن نظام بانکی بسیار خطیر و حساس است. باید مراقب باشیم این امر به دستاویزی برای تحت فشار قرار دادن کشورمان تبدیل نشود.
 
فرخ نژاد در ادامه با اشاره به وجود موسسات مالی و اعتباری متعدد فاقد مجوز اظهار داشت: این مسئله نیز باعث تشدید حساسیت جرم پولشویی در کشور شده است.
 
عضو هیات مدیره بانک رفاه با تصریح اینکه سیاست های کلان جمهوری اسلامی ایران مبارزه همه جانبه با این جرم سازمان یافته است،اظهار داشت: در سیاست های اقتصاد مقاومتی که از سی مقام معظم رهبری ابلاغ شده ماده 19 این سیاست ها به صورت واضح و روشن بر شفاف سازی و سالم سازی اقتصاد تاکید می کند.
 
فرخ نژاد با اشاره به شرایط پسابرجام خاطرنشان کرد : برای ورود نظام بانکی کشور به حوزه بانکداری بین الملل، دقت و حساسیت در حوزه مبارزه با پولشویی و تامین مالی تروریسم باید در اولویت کار سیستم بانکی قرار گیرد. اگر خواهان حضور در عرصه بین المللی هستیم، بدیهی است که باید مقررات و استانداردهای این عرصه را نیز رعایت کنیم.  
 
در ادامه این جلسه احمدآبادی رئیس واحد اطلاعات مالی و مبارزه با پولشویی وزارت امور اقتصاد و دارایی(FIU) به تشریح اقدامات و دستاوردهای این حوزه در سال 94 و برنامه های عملیاتی شورای عالی مبارزه با پولشویی کشور در سال 95 پرداخت.
 
وی افزود: در سال 94 یکی از اقدامات مهم FIU تصویب لایحه تامین مالی تروریسم توسط مجلس شورای اسلامی وتایید آن توسط شورای محترم نگهبان بود که قطعاً تاثیر مطلوبی در رتبه کشور در زمینه مبارزه با پولشویی و تامین مالی تروریسم خواهد داشت.
 
احمدآبادی هوشمندسازی سامانه های مبارزه با پولشویی را دیگر دستاورد مهم FIU دانست و تصریح کرد: با استقرار کامل این سامانه قادر به ردیابی پولی در لایه های مختلف خواهیم بود.

انتهای پیام / 


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *