10 میلیون سند تک برگی برای اراضی و عرصه های ملی اخذ شد

4:00 - 08 بهمن 1394
کد خبر: ۱۲۷۴۸۷
دسته بندی: اقتصاد ، عمومی
معاون حفاظت و امور اراضی سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور از اخذ 10 میلیون سند تک برگی اراضی و عرصه های ملی در سال جاری خبرداد.
به گزارش ، مسعود منصور معاون حفاظت و امور اراضی سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور، افزود: یکی از کلیدی ترین فعالیت ها در حوزه منابع طبیعی کاهش بسترهایی است که منجر به تخریب اراضی ملی می شود.

وی اظهار داشت: همچون حوزه درمان که پیشگیری بهتر از درمان است در منابع طبیعی نیز به دنبال آن هستیم که مانع از تخریب شویم که اصولی تر از این است که تخریب انجام شود و بعد با با آن برخورد کنیم.

وی یادآور شد: در بخش حفاظتی امور اراضی با رویکرد اولویت فعالیت های پیگیرانه به سوی حذف یا کاهش عوامل تخریب رفتیم که در این حوزه رشد مناسبی نسبت به سال گذشته داشتیم.
منصور با اشاره به اینکه در اعتبارات مشکلات زیادی در سال جاری داشته ایم، گفت: یکی از فعالیت های پیشگیری اجرای طرح کاداستر اراضی ملی است که حاکمیت دولت بر اراضی با این طرح تثبیت می شود.

وی با اشاره به اینکه در سال جاری اعتبار لازم برای اجرای طرح کاداستر در سه میلیون هکتار از اراضی تامین شده بود، افزود: با اجرای طرح کاداستر از بسیاری از جعل اسناد و خرید و فروش و اشتباه در تشخیص ملی بودن یا نبودن اراضی جلوگیری می شود.

معاون حفاظت و امور اراضی سازمان جنگل ها، بیان داشت: یکی دیگر از فعالیت های این حوزه را تعیین تکلیف پرونده های اختلافی در هیات های تعیین تکلیف اراضی اختلافی است که انتظار داریم تا پایان سال جاری 20 هزار پرونده تعیین تکلیف شود.

وی به اجرای طرح کمربند حفاظتی نیز اشاره کرد و گفت: یکی دیگر از زمینه های تجاوز از مرزهای مستثنیات به ملی نبودن مرز مشخص است که با حائل فیزیکی بین اراضی ها به نام کمربند حفاظتی می توان از این موضوع جلوگیری کرد.

منصور افزود: برای اجرای طرح کمربند حفاظتی در سال جاری 1500 کیلومتر گونه های گیاهی با هدف پوشش گیاهی ایجاد کرده ایم.

وی یکی دیگر از فعالیت ها را تامین سوخت پاک برای روستائیان در جنگل ها یا حاشیه جنگل ها عنوان کرد و ادامه داد: تامین سوخت برعهده این سازمان جنگل ها نیست ولی این افراد برای تهیه سوخت و آب گرم خود ناچار به قطع درختان می شوند که برای جلوگیری از قطع درختان ما وسایل تامین انرژی پاک به صورت آبگرمکن خورشیدی و یا تنورهای نان پزی خورشیدی را به صورت مشارکتی دنبال می کنیم.

وی گفت: در سال جاری برای 10 هزار خانوار در روستاهای کشور تامین سوخت جایگزین شده است.
منصور به مشارکت مردم در اجرای طرح های حفاظتی و احیاء اراضی ملی تاکید کرد و افزود: این طرح ها در قالب مبارزه با آفات، احیا و اصلاح مراتع، جلوگیری از قطع درختان، حفاظت از اراضی و ... انجام می شود.

وی بیان داشت: برای ایجاد انگیزش در مردم جهت مشارکت در امور حفاظتی از اقداماتی همچون تامین سوخت و... استفاده می کنیم.

وی با تاکید بر اینکه مردم و جوامع محلی و فارغ التحصیلان بیکار می تواند حفاظت از منابع طبیعی را برعهده بگیرند، گفت: اکنون صدها هزار هکتار از اراضی ملی در قالب طرح های مصوب به مردم واگذار شده و یک جهش اساسی نیز در سال آینده در این حوزه خواهیم داشت.
 
انتهای پیام /


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *