مشکلی برای تامین تجهیزات آزمایشگاهی در کشور وجود ندارد/آموزش عالی باید متناسب با ظرفیت‌ها دانشجو پذیرش کنند

11:11 - 26 مرداد 1393
کد خبر: ۲۵۶۱
دسته بندی: جامعه ، عمومی
خبرگزاری میزان: رئیس انجمن میکروب‌شناسی ایران با بیان این مطلب که مشکلی برای تامین تجهیزات آزمایشگاهی وجود ندارد، گفت: مراکز آموزش عالی باید متناسب با ظرفیت‌هایی که در کشور هست، دانشجو پذیرش کنند.

: رئیس انجمن میکروب‌شناسی ایران با تاکید براینکه باید فضا را برای حضور میکروب شناس‌ها در آزمایشگاه‌ها بازکنند، گفت: میکروب شناسی رشته ای است که می تواند برای تشخیص بیماری‌ها بسیار کارساز باشد. بنابراین باید نگاهی به این موضوع به لحاظ تکنیکی و تشخیصی ایجاد شود تا از بار بیماری‌ها و مشکلات مربوط کاسته شود و فارغ التحصیلان جذب شوند.

به گزارش ؛ محمدمهدی فیض آبادی در پاسخ به اینکه آیا با توجه به اعمال تحریم‌ها و نوسانات ارزی که در سال گذشته با آن روبه‌رو بودیم، در حال حاضر مشکلی برای تامین تجهیزات آزمایشگاهی وجود ندارد، اظهار کرد: کماکان نیاز به تجهیزات در برخی مراکز دانشگاهی وجود دارد.

وی افزود: برخی اوقات حمایت‌های خوبی از برخی دانشگاه‌ها انجام شده و توانسته‌اند وسایل مورد نیاز خود را فراهم کنند، اما تعدادی از دانشگاه‌ها به دلایلی از حمایت‌ها و پشتیبانی‌های لازم برخوردار نیستند، ولی ناچارند با همان ملزوماتی که در گذشته داشتند کار کنند.

رئیس انجمن میکروب‌شناسی ایران با بیان اینکه این تجهیزات اغلب به روز رسانی و نوسازی نمی‌شوند، اظهار کرد: نیازمند مرمت و بازسازی و نوسازی تجهیزات آزمایشگاهی در این مراکز دانشگاهی هستیم.

فیض‌آبادی تصریح کرد: باید برای حمایت از پژوهشگران وسایل و امکانات لازم در اختیار باشد. البته همه این موارد باید در چارچوب اولویت‌های پژوهشی کشور مدنظر قرار بگیرد.

وی با بیان این‌که باید این اولویت‌ها با توجه به شرایط کشور به طور مرتب تدوین و بازنگری شده و در اختیار دانشگاه‌ها و محققان قرار بگیرد، گفت: هدایت محققان به سمت و سوی انجام پژوهش‌های مورد نیاز کشور مسئولیتی است که همه مدیران ذی‌ربط برعهده دارند.

دبیر علمی پانزدهمین کنگره بین‌المللی میکروب شناسی ایران در پاسخ به این‌که چه تعداد از فارغ‌التحصیلان رشته میکروب شناسی جذب بازار کار متناسب با رشته خود می شوند، گفت: تعداد فارغ التحصیلان این رشته همچنین گرایش به میکروب شناسی برای حضور در مراکز آزمایشگاهی و پزشکی بسیار بالاست.

فیض آبادی افزود: باید چاره ای دراین باره اندیشید، چون این حجم از فارغ التحصیلان علاقه مندند بازار کار خوبی برای آنها فراهم شود. از سوی دیگر مراکز آموزش عالی باید متناسب با ظرفیت‌هایی که در کشور هست پذیرش کنند.

وی با تاکید بر اینکه باید فضا را برای حضور میکروب شناس‌ها در آزمایشگاه‌ها بازکنند، تاکید کرد: میکروب شناسی رشته‌ای است که می‌تواند برای تشخیص بیماری‌ها بسیار کارساز باشد. بنابراین باید نگاهی به این موضوع به لحاظ تکنیکی و تشخیصی ایجاد شود تا یک مقداری از بار بیماری‌ها و مشکلات مربوط کاسته شود و فارغ التحصیلان جذب شوند.

رئیس انجمن میکروب‌شناسی ایران با بیان اینکه متاسفانه اکنون با توجه به ظرفیت دانشگاه‌ها امکان جذب همه فارغ التحصیلان میسر نیست، گفت: این افراد اغلب سرگرم فعالیت‌های دیگری در حوزه زیست شناسی می‌شوند یا به طور کلی از چرخه کار در رشته اصلی شان دور می‌شوند.

پانزدهمین کنگره بین‌المللی میکروب‌شناسی ایران از چهارم تا ششم شهریور ماه سال جاری در دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران برگزار می‌شود.


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *