اختصاص تمام ساعات زندانی به انجام تکالیف و فعالیت‌های بازپروری ‌

22:20 - 24 مهر 1394
کد خبر: ۸۸۲۰۶
دسته بندی: مجله حقوقی ، عمومی
خبرگزاری میزان - حسینی گفت: تمام ساعات زندانی، به غیر از زمان استراحت او، باید به انجام تکالیف و فعالیت‌های بازپروری اختصاص یابد.
اختصاص تمام ساعات زندانی به انجام تکالیف و فعالیت‌های بازپروری   ‌به گزارش گروه حقوقی و قضایی به نقل از روابط عمومی اداره زندان های گیلان، حمیدرضا حسینی در خصوص برنامه‌های اداره‌کل زندان‌های گیلان برای پر کردن اوقات فراغت زندانیان، اظهار کرد: اوقات فراغت در زندان به معنای عام اوقات فراغت در جامعه نیست. در واقع زندانی از سوی مرجع قانونی به زندان سپرده شده تا تحت تربیت و اصلاح قرار بگیرد؛ لذا تمام ساعات زندانی به غیر از زمان استراحت او باید به انجام تکالیف و فعالیت‌های بازپروری اختصاص یابد.

وی عدم تناسب جمعیت زندانیان با ظرفیت زندان‌ها و محدودیت فضا و تجهیزات کارگاهی و آموزشی را از جمله جدی‌ترین تهدیدها در زندان‌های گیلان دانست و ادامه داد: تلاش شده در قالب استفاده از ظرفیت سایر نهادها همچون سازمان فنی ‌و حرفه‌ای، میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، ستاد اقامه نماز، نهضت سوادآموزی، سازمان اوقاف و امور خیریه، سازمان تبلیغات اسلامی و... این خلاءها پر شود.

حسینی متذکر شد:در حال حاضر در زندان‌های استان آموزش‌های عقیدتی با هدف بازشناسی زندانی با تکیه بر آموزه‌های اسلامی، به طور مداوم و تحت عناوین مختلف در جریان است. برخی از این آموزش‌ها در قالب دوره‌های سطح‌بندی انجام می‌شود، مانند آموزش روخوانی و روان‌خوانی قرآن، احکام، آشنایی با نهج‌البلاغه و همچنین برخی در قالب طرح‌هایی همچون طرح «تلاوت نور» یا طرح «حکمت‌های نهج‌البلاغه» انجام می‌شود. زندانیان گیلانی مبدع طرح «حکمت‌های نهج‌البلاغه» هستند. همچنین فعالیت‌های فرهنگی و هنری با رویکرد مشارکت زندانیان نیز در زندان‌های استان دنبال می‌شود؛ چنانکه امسال برای اولین‌بار گیلان میزبان جشنواره تئاتر شورایی است که گونه‌ای از هنردرمانی تلقی می‌شود.

زندان‌ها را به کارگاه اشتغال مبدل کنیم

مدیرکل زندان‌ها و اقدامات تامینی و تربیتی گیلان با بیان اینکه اشتغال از جدی‌ترین برنامه‌های زندان‌ها و به تعبیری کلید همه مشکلات زندانی تلقی می‌شود، خاطرنشان کرد: بر اساس سیاست‌های دکتر جهانگیر، رئیس سازمان زندان‌های کشور، تلاش می‌کنیم تا همه زندان‌ها را به کارگاه اشتغال مبدل کنیم.

وی افزود: از قبل اقداماتی در جریان بوده، اما امروز به طور جدی‌تر وارد میدان شده‌ایم و تلاش می‌کنیم زندانی در طول حبس خود، حرفه‌ای کارآمد را فرا گیرد؛ یا اگر به حرفه‌ای مسلط است، آن را علمی‌تر دنبال کرده و حتی در اختیار بقیه زندانیان قرار دهد.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *