کاظمی فرد: حمایت قوه قضاییه از شرکت‌های دانش بنیانی که در زمینه دسترسی آسان و ارزان مردم به خدمات قضایی گام برمی‌دارند/از ظرفیت شرکت‌های دانش بنیان حقوقی و قضایی استفاده خواهیم کرد

9:12 - 31 فروردين 1401
کد خبر: ۸۰۸۹۶۲
رئیس مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضاییه از حمایت دستگاه قضایی از شرکت‌های دانش بنیان و استارتاپ‌هایی که در زمینه دسترسی آسان و ارزان مردم به خدمات قضایی گام بر می‌دارند، خبر داد و گفت: حمایت از شرکت‌های دانش بنیان که از سال گذشته آغاز شد با جدیت ادامه خواهد یافت.

 _ اولین رویداد شناسایی و تامین مالی شرکت‌های دانش بنیان و استارتاپ‌های فناور در حوزه نوآوری‌های حقوقی و قضایی با هدف ارتقا و تعالی زیست بوم کار آفرینی دانش بنیان، با حضور محمد کاظمی فرد رئیس مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضاییه و حسین ملازاده دبیر ستاد اقتصاد دیجیتال معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری برگزار شد.

کاظمی فر در این رویداد فناورانه با اشاره به دو کار نوآورانه قوه قضاییه که سال گذشته با استفاده از ظرفیت شرکت‌های دانش‌بنیان صورت گرفته است، گفت: در این راستا به احراز هویت برخط که یک کار کاملا متفاوت بود چند ویژگی اضافه شد و ۸ شرکت دانش بنیان در حال حاضر به صورت کارگزاری و اپراتوری با مرکز آمار و فناوری اطلاعات در حال همکاری هستند.

وی با بیان اینکه از سوی دیگر در زمینه دادرسی الکترونیک ۳ شرکت دانش بنیان هم با مرکز فناوری و اطلاعات قوه قضاییه همکاری دارند، تاکید کرد: با توجه به تاکید مقام معظم رهبری در سخنرانی ابتدای سال ۱۴۰۰ پیرامون لزوم حمایت از شرکت‌های دانش بنیان، یک دلگرمی برای مسیر درستی که طی کردیم، بوجود آمد.

رئیس مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضاییه یکی از نگرانی‌های دستگاه‌های حاکمیتی در رابطه با احراز هویت را موضوع حفظ حریم خصوصی دانست و در این زمینه، گفت: در حال حاضر مدلی طراحی شده که شرکت‌های دانش بنیان احراز هویت برخط، بدون دسترسی به اطلاعات شخصی، امر احراز هویت برخط را انجام دهند.

وی در ادامه با اشاره به فیشینگ و کلاهبرداری‌هایی که از طریق پیامک در زمینه ابلاغ الکترونیک انجام می‌شد، گفت: برای پیشگیری از این موضوع سرشماره‌ای به نام ADLIRAN طراحی و ساماندهی شد و از این طریق پیامک‌های مربوط به سامانه‌های قوه قضاییه مانند ثنا، ابلاغ، نظرسنجی، اطلاع رسانی و دادرسی الکترونیک بدون شماره و فقط با نام عدل ایران ADLIRAN ارسال می‌شود.

کاظمی فرد در ادامه موضوع پابند الکترونیک را مورد توجه قرار داد و با اشاره به کمک شرکت‌های دانش بنیان به قوه قضاییه پیرامون این موضوع تاکید کرد: برخی از زندانیانی که عمدتاً جرائم سبک دارند مشمول این نهاد ارفاقی می‌شوند.

رئیس مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضاییه یادآور شد: البته در حال استفاده از ظرفیت چندین شرکت دانش بنیان دیگر در رابطه با پابند‌های الکترونیک هستیم و با استفاده از ظرفیت‌های هوشمند قوه قضاییه در اجرایی کردن سیاست‌های حبس زدایی گام بر می‌داریم.

وی در ادامه تاکید کرد: از سال گذشته حمایت از شرکت‌های دانش بنیان را آغاز کرده ایم و در ادامه این مسیر تا انتهای سال ۱۴۰۱ از شرکت‌های بیشتری در قوه قضاییه استفاده خواهیم کرد.

کاظمی فرد با تاکید بر اینکه هدفمان این است که خدمات قوه قضاییه آسان و رایگان در اختیار مردم عزیزمان قرار گیرد، گفت: باید ایرانیان در هرکجای دنیا بتوانند از خدمات قضایی استفاده کنند.

وی در ادامه با اشاره به همکاری با معاونت علمی ریاست جمهوری در ایجاد یک زیست بوم فناوری گفت: با همکاری مرکز آمار و فناوری اطلاعات و معاونت علمی ریاست جمهوری اقدامات خوبی انجام می‌شود که نتیجه آن به نفع مردم و شرکت‌های دانش بنیان خواهد بود.

رئیس مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضاییه به تبیین انتظارات خود از شرکت‌های دانش بنیان پرداخت و تاکید کرد که دسترسی آسان و ارزان مردم به خدمات قضایی باید مورد توجه قرار گیرد.

وی از حمایت دستگاه قضایی از شرکت‌های دانش بنیان و استارتاپ‌هایی که در زمینه دسترسی آسان و ارزان مردم به خدمات قضایی گام بر می‌دارند، خبر داد.

اقدامات فراوانی در راستای هوشمند سازی قوه قضاییه صورت گرفته است

حسین ملازاده دبیرستاد فناوری‌های حوزه اقتصاد دیجیتال و هوشمند سازی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با بیان اینکه اقدامات فراوانی در راستای هوشمند سازی قوه قضاییه انجام شده است، تاکید کرد:خوشبختانه در حوزه هوشمند سازی خدمات قضایی اقدامات ویژه‌ای صورت گرفته است و شرکت‌های دانش بنیان نیز باید از این ظرفیت بیش از گذشته استفاده کنند.

دبیر ستاد فناوری‌های حوزه اقتصاد دیجیتال و هوشمندسازی در ادامه با اشاره به سند تحول قضایی گفت: هر اقدامی که بتواند خدمات قضایی را تسهیل کند مورد حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضاییه است.

ملازاده با تاکید بر اینکه معاونت علمی و ستاد فناوری اقتصاد دیجیتال تمام تلاشش را بکار می‌گیرد تا با همکاری شرکت‌های دانش بنیان و با نظارت مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضاییه از استارتاپ‌های حقوقی و قضایی حمایت کند، تاکید کرد:همکاران ما در قوه قضاییه همیشه در زمینه حمایت از شرکت‌های دانش بنیان فعال بوده اند و این روند ادامه خواهد داشت.

در این رویداد فناورانه شرکت‌های دانش بنیان به معرفی خدمات خود در خصوص مشاوره حقوقی، مدیریت قرارداد و امضای دیجیتال و دستیار هوشمند صوتی پرداختند.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *