«مقامات العارفین» روانه بازار نشر شد

13:20 - 29 فروردين 1401
کد خبر: ۸۰۸۴۸۰
کتاب «مقامات العارفین فی شرح منازل السالکین و هدیه السالکین» به همت مؤسسه بوستان کتاب به چاپ رسید.

- طبق اعلام  روابط عمومی مؤسسه بوستان کتاب، کتاب «مقامات العارفین فی شرح منازل السالکین و هدیه السالکین» اثر آیت الله محمدرضا کلباسی اشتری و تصحیح و تحقیق آیت الله احمد کلباسی اشتری به همت مؤسسه بوستان کتاب در ۱۶۰ صفحه منتشر شد.

تدوین منازل عرفان و تطبیق آن با آیات وحی نزد عارفانی، چون خواجه عبدالله انصاری و بعد شرح آن منازل و مقامات در آثار دیگر بزرگانی، چون عبدالرزاق کاشانی مورد توجه مشتاقان عرفان اسلامی در گذر زمان قرار گرفته است. اگر چه در تبیین مراحل و مراتب سیر و سلوک عرفا بعضی راه افراط و کرامت سازی دروغین یا تفریط و تکفیر عارفان پیش گرفته اند، ولی بعضی از علما و مراجع شیعه با حذف پیرایه‌های جعلی و دوری از تصوف انحرافی، مراتب تکامل تحت لوای عرفان اسلامی را پذیرفته اند و در این راستا نه تنها خود به سیر و سلوک پرداخته اند، بلکه آثاری برای طالبان این مکتب تألیف نموده اند.

کتاب «مقامات العارفین» روانه بازار نشر شد
مؤلف در جای جای کتاب‌ها و رسائل خود همواره بر استفاده همزمان از معارف وحیانی و آموزه‌های عقلی تأکید داشته است، تا اندیشه‌های دینی را به شکل جامع و علمی تبیین نماید.

محقق این اثر در تصحیح و تحقیق اثر مذکور، تمام آیات و روایات و شواهد مختلف را اعراب گذاری، مأخذیابی و ترجمه کرده است.

ساختار اثر

اثر حاضر از دو رساله «مقامات العارفین فی شرح منازل السالکین» و «هدیه السالکین» تشکیل شده است.
مؤلف در رساله اول یکصد مقام و منزل عرفانی در سیر و سلوک با شرحی کوتاه تدوین نموده و در هر منزل با تمسک به آیه‌ای از قرآن مجید یک سیر عرفانی را اشاره کرده است. از جمله منازل رساله اول می‌توان به توبه، محاسبه، انابه، زهد، ورع، خشوع، مراقبت، حرمت، اخلاق، ادب، خلق، تواضع، یقین، عزم، اراده، حکمت، بصیرت، فراست، تعظیم، غیرت، محبت و مکاشفه اشاره کرد.

در رساله دوم که اخلاق عملی است، دفع بعضی آفات اخلاقی و جذب برخی شاخصه‌های عرفانی را توضیح داده است که برخی از مباحث این رساله، عبارتند از: معرفت نفس، فقر الی الله، آمال بی حساب، اختلاف مراتب ارواح، قوای روح، توجه به حکایات عارفان حقیقی، نتایج و قواید قصص انبیا و اولیا، تواضع رسول اکرم (ص)، زهد امیرالمؤمنین (ع)، ثمره وصال، راه‌های معرفه الله، تحصیل نوع ایمان.

برشی از اثر

* اعطای مقام مریم مقدس به زنی صالح

نقل نموده اند بعضی علما و محدثین برای رابعه بَصریه که سبدی در حجره اش آویخته بود. هر وقت اراده هر طعامی می‌نمود، دست به آن سبد می‌زد، همان طعام که می‌خواست در آن سبد حاضر می‌شد.‌ای برادران و سالکان مسلک شریعت و طالعبان به مقام روحانیت! سلوک نمایید در مسلک اینان؛ چه این که رسیدن به این مقامات سهل و آسان است از برای صاحبان همت؛ چنان که در حدیث قدسی وارد است: «یَا اِبْنَ آدَمَ! أَنَا أَقُولُ لِلشَّیْءِ کُنْ فَیَکُونُ. أَطِعْنِی فِیمَا أَمَرْتُکَ، أَجْعَلْکَ تَقُولُ لِشَیْءٍ کُنْ فَیَکُونُ».

ثمره وصال

تفسیر ثعالبی نقل نماید از ابراهیم ادهم که گفت: وقتی در راه به شُبانی برخوردم، به او گفتم: آیا نزد تو شربت آبی یا جرعه شیری هست که من بنوشم، گفت: بله. کدام یک نزدِ تو محبوب‌تر است؟ گفتم: آب. پس عصا و چوب دستی خود را به سنگ سختی زد که در آن هیچ شکافی نبود؛ پس ناگاه از آن آبی سرازیر شد که سردتر از برف و شیرین‌تر از عسل می‌بود! پس من از مشاهده این کرامت در کمال حیرت و تعجب ماندم. شُبان گفت تعجب مکن! «فإن العبد اذا اطاع مولاه، اطاعه کل شی؛ هر گاه بنده اطاعت کرد مولای خود را، همه موجودات مطیع او شوند».

علاقه‌مندان جهت خرید اینترنتی این کتاب می‌توانند به نشانی اینترنتی www.bustaneketab.ir مراجعه نمایند.

 



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *