رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

«بازیگر پنجم» منتشر شد/ماجرای صلح امام «حسن مجتبی (ع)»

11:08 - 28 فروردين 1401
کد خبر: ۸۰۸۲۴۳
داستان بلند با عنوان «بازیگر پنجم» با محوریت ماجرای صلح امام «حسن مجتبی (ع)» به قلم محسن هجری توسط «به‌نشر» انتشارات آستان قدس رضوی منتشر شد.

- کتاب «بازیگر پنجم» یک اثر داستانی بلند برگرفته از خط مشی «امام حسن (ع)» است که در آن شرایط امروز با حوادث تاریخی گره خورده و مخاطب با پیچیدگی‌های زندگی امروز درگیر می‌شود.

در معرفی این اثر آمده است: دانش‌آموزان یک کلاس قصد دارند با کمک معلم‌شان نمایشنامه‌ای اجرا کنند. اول انتخاب سوژه است که با کمک معلم ماجرای صلح امام حسن (ع) را انتخاب می‌کنند. نمایشنامه پنج بازیگر دارد، اما آن‌ها چهار نفرند. انتخاب نفر پنجم گروه را در خطر فروپاشی قرار می‌دهد. بازیگر پنجم روایتی از گره‌ها و پیچیدگی‌هایی است که در طول تاریخ پاسخ سرراستی برای آن‌ها وجود نداشته است. آنجا که مرز دوست و دشمن به هم می‌ریزد و قابلیت تکرار در هر شرایطی را دارد.

این اثر در قالب ۲۰ پرده با عنوان‌های معرفی سر صحنه، هوای غبارآلود، بادام‌های تلخ، بالای دار، ظاهر و باطن، از زهر کشنده‌تر، فیل در تاریکی و... ضمن روایت یک از سری گفتگو‌ها و روابط اجتماعی در یک فضای صمیمی، اشاره مستقیم به شرایط امروز جامعه دارد و اینکه به چه صورت بعضی از پدیده‌های تاریخی تکرار می‌شود.

کتاب «بازیگر پنجم» منتشر شددر پشت جلد این کتاب می‌خوانیم: «ما در نمایش خود باید یکی از پیچیده‌ترین اتفاق‌های تاریخی را برای تماشاچیان بازی می‌کردیم. اما تا قبل از آن باید برای فهمیدن ماجرا تلاش می‌کردیم و این برای خیلی از ما‌ها که مطالعه کتاب را فقط در خواندن کتاب‌های درسی خلاصه می‌کردیم، کار سختی بود. شاید اگر در حال و هوای دیگری بودم به آقای ستاری پیشنهاد می‌دادم که موضوع دیگری را برای گروه نمایش در نظر بگیرد؛ اما ماجرا‌هایی که در این مدت برای خود من و بچه‌های گروه نمایش پیش آمده بود اجازه نمی‌داد از این پیشنهاد به راحتی بگذریم و برای ما چهار نفر حالا روبه‌رو شدن با کسانی که مثل معاویه و عمروعاص عمل می‌کردند، یک مسئله جدی شده بود. حرف‌هایی که بین ما رد و بدل می‌شد، نشان می‌داد که پیشنهاد آقای ستاری فقط یک موضوع جالب نمایشی نیست؛ بلکه واقعیتی را به ما نشان می‌داد که در زندگی خود با آن دست و پنجه نرم می‌کردیم. کجا باید ایستاد؟ کجا باید عبور کرد؟ کجا باید سکوت کرد؟ کجا باید بخشید؟.»

کتاب «بازیگر پنجم» به قلم محسن هجری از مجموعه ۱۴ جلدی رمان در مورد زندگی ائمه معصومین (ع) در به‌نشر (انتشارات آستان قدس رضوی) به دبیری مصطفی خرامان با تصویرسازی جلد طوی علی‌نژاد، طراحی جلد و صفحه‌آرایی سعید دین‌پناه در ۱۲۸ صفحه قطع رقعی و شمارگان ۲ هزار نسخه با قیمت ۲۷ هزارتومان منتشر شده است.

علاقمندان جهت تهیه این کتاب علاوه بر مراجعه به کتابفروشی‌های انتشارات آستان قدس رضوی در سراسر کشور از طریق درگاه اینترنتی Behnashr.com نیز می‌توانند اقدام کنند.

 



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *