هشدار مسکو به اوکراین، فنلاند و سوئد/ ادعای اوکراین در مورد رزم ناو حادثه دیده روسیه

12:01 - 25 فروردين 1401
کد خبر: ۸۰۷۹۰۸
پنجاهمین روز عملیات نظامی روسیه در اوکراین در میانه برگزاری مذاکرات مسکو و کی‌یف آغاز شد.
عملیات نظامی روسیه در اوکراین که از ۲۴ فوریه (۵ اسفند ۱۴۰۰) آغاز شد، امروز پنجشنبه، ۲۵ فروردین، وارد پنجاهمین روز خود شد.
 
روسیه در پی درخواست کمک منطقه «دونباس» برای مقابله با تجاوز اوکراین، عملیات نظامی خود در این کشور را با هدف غیر نظامی سازی و بی طرف کردن اوکراین آغاز کرد.
 
براساس اعلام وزارت دفاع روسیه، در ۴۹ روزی که از آغاز عملیات در اوکراین گذشته، ارتش روسیه ۱۳۰ جنگنده، ۱۰۳ بالگرد، ۴۴۷ پهپاد، ۲۴۳ موشک انداز، ۲ هزار و ۱۷۳ تانک و دیگر خودرو‌های زرهی و ۲ هزار و ۸۲ خودروی نظامی ویژه اوکراین را منهدم کرده اند.
 
به گزارش «اسپوتنیک، سی ان ان و ریانووستی»، مهم‌ترین اخبار بحران اوکراین عبارتند از:
 
آمریکا و بحران اوکراین
 
کاخ سفید اعلام کرد که آمریکا در حال بررسی امکان اعمال تحریم‌های جدید علیه روسیه است که در گفت و گوی تلفنی «جو بایدن» و «ولادیمیر زلنسکی»، روسای جمهور آمریکا و اوکراین مورد بررسی قرار گرفته بود.
 
کاخ سفید همچنین مدعی شد مطالب منتشر شده مبنی بر پیشنهاد آمریکا، استرالیا و انگلیس به ژاپن برای پیوستن به پیمان دفاعی و نظامی «آکوس» نادرست است.
 
«جان کربی»، سخنگوی وزارت دفاع آمریکا اعلام کرد «واشنگتن» قادر به پیش بینی تحولات اوکراین و اقدام‌های بعدی روسیه در «دونباس» نیست.
 
براساس گزارش‌ها «بایدن» در حال بررسی اعزام یک مقام عالی رتبه برای دیدار با «زلنسکی» در «کی‌یف» است.
 
کارزار تحریم روسیه علیه کانادا و آمریکا
 
وزارت خارجه روسیه اعلام کرد که ۸۷ نماینده پارلمان کانادا را تحریم کرده است.

۳۹۸ عضو کنگره آمریکا نیز در فهرست سیاه تحریمی روسیه قرار گرفتند. «مسکو» در نظر دارد فهرست تحریم‌های شهروندان آمریکایی را گسترش دهد.
 
گزارش کی‌یف از وضعیت مذاکرات روسیه و اوکراین
 
وزیر خارجه اوکراین اعلام کرد مذاکرات با روسیه ادامه دارد، اما پیشرفت زیادی نداشته است. وی ادعا کرد که پیشرفت واقعی در مذاکرات با روسیه تنها بر اساس نتایج حمله «دونباس» امکان پذیر خواهد بود و «کی‌یف» تحت هیچ شرایطی از درخواست عضویت در اتحادیه اروپا دست نمی‌کشد.
 
بازگشایی ۹ کریدور بشردوستانه در اوکراین
 
معاون نخست وزیر اوکراین اعلام کرد که روسیه و اوکراین برای بازگشایی ۹ کریدور بشردوستانه به توافق رسیده اند.
 
ادامه حمایت نظامی کشور‌های غربی از اوکراین
 
وزارت دفاع آمریکا اعلام کرد که کشور‌های عضو ناتو قصد دارند به اوکراین تانک ارسال کنند و «واشنگتن» انتظار دارد کمک‌های نظامی جدید به «کی‌یف» فورا آغاز شود.
 
وزارت خارجه روسیه، تلاش «واشنگتن» و متحدانش برای تقویت حضور نظامی در کشور‌های مستقل مشترک المنافع را مخاطره آمیز و غیرقابل قبول خواند.
ادعای اوکراین در مورد رزم ناو حادثه دیده روسیه
 
مقام‌های اوکراینی مدعی شدند رزم ناو روسیه در دریای سیاه پس از اصابت موشک اوکراینی به شدت آسیب دید.
 
وزارت دفاع روسیه اعلام کرد که تحقیقات درباره آتش سوزی در رزم ناو موشکی خود در دریای سیاه را جهت تعیین علل این حادثه ادامه می‌دهد.
 
براساس گزارش اولیه این وزارت خانه، آتش سوزی منجر به انفجار انبار مهمات در رزم ناو شد و خسارات قابل توجهی به جا گذاشت. اما خدمه رزم ناو آسیبی ندیدند.
 
هشدار روسیه به اوکراین
 
وزارت دفاع روسیه به اوکراین هشدار داد در صورت ادامه حملات به خاک روسیه، با عملیات علیه مراکز تصمیم گیری در «کی‌یف»، پایتخت مواجه می‌شود.
 
دونتسک همچنان زیر آتش ارتش اوکراین
 
براساس اعلام مقام‌های جمهوری «دونتسک»، ارتش اوکراین همچنان این جمهوری را زیر آتش خود دارد.
 


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *