تورم به بالاترین سطح در آمریکا رسید

11:43 - 24 فروردين 1401
کد خبر: ۸۰۷۷۱۵
با نزدیک شدن به انتخابات میان دوره‌ای در آمریکا، تورم به یک تهدید سیاسی اصلی برای جو بایدن و دموکرات‌های کنگره تبدیل شده است.

- تورم در آمریکا به بالاترین میزان در ۴۱ سال گذشته، یعنی ۸.۵ درصد رسیده است و افزایش هزینه‌های تامین سوخت و مسکن، مصرف کنندگان را تحت فشار قرار داده و سود حاصل از دستمزد‌های بالاتر را از بین می‌برد.

به گزارش «دیلی میل»، داده‌های تورمی منتشر شده تأثیر کامل عملیات نظامی روسیه در اوکراین را نشان می‌دهد که باعث شد قیمت بنزین در ماه مارس ۴۹ درصد در مقایسه با مدت مشابه سال قبل افزایش یابد.

افزایش هزینه‌های مسکن که حدود یک سوم شاخص قیمت مصرف کننده را تشکیل می‌دهد، با افزایش نرخ اجاره بها در سراسر آمریکا به تورم دامن زده است.

آخرین داده‌ها نشان می‌دهند که قیمت کالا‌های اساسی در آمریکا به شدت افزایش یافته است، به طوری که هزینه کالا در مقایسه با سال گذشته و همچنین هزینه‎های اجاره، پوشاک و انرژی افزایش یافته‎اند.

اندکی قبل از گزارش جدید، دولت آمریکا، با مقصر دانستن عملیات روسیه در اوکراین، سعی کرد خبرهای تورم را تحت الشعاع قرار دهد.

«جنیفر ساکی»، سخنگوی کاخ سفید، می‎گوید که کاخ سفید انتظار دارد تورم اصلی به دلیل افزایش قیمت ناشی از عملیات روسیه به طور فوق العاده‌ای افزایش یابد.

با نزدیک شدن به انتخابات میان دوره‌ای مهم نوامبر در آمریکا، تورم به یک تهدید سیاسی اصلی برای بایدن و دموکرات‌های کنگره تبدیل شده است.

صاحبان مشاغل کوچک اکنون در نظرسنجی‌ها می‌گویند که این نگرانی اصلی اقتصادی آن‌هاست.

اگرچه بایدن اصرار دارد که سیاست‌های او مقصر افزایش قیمت‌ها نیست، اما منتقدان جمهوریخواه به سرعت انگشت اتهام را به سمت دولت او و دموکرات‌های کنگره نشانه رفته‎اند.

«رونا مک دانیل»، رئیس کمیته ملی جمهوریخواهان در واکنش به آخرین آمار تورم در آمریکا، گفت «قیمت‌ها افزایش یافته، دستمزد‌های واقعی کاهش یافته و خانواده‌ها و مشاغل کوچک در اقتصاد تحت مدیریت بایدن عقب مانده‎اند.»

به گفته وی، «هزینه‌های بی‌ملاحظگی دموکرات‌ها و سیاست‌های شکست خورده، آمریکایی‌ها را سرکوب کرده است و به نظر می‌رسد برایشان اهمیتی ندارد.»

«مک دانیل»، اضافه کرد که رای دهندگان به این موضوع اهمیت می‌دهند و در ماه نوامبر پیامی در این رابطه ارسال خواهند کرد.

«جسی لی»، مشاور اقتصادی کاخ سفید، گفت که جمهوریخواهانی که بایدن را مقصر تورم می‌دانند، کاملاً با روسیه همگام هستند.

در همین حال وزارت کار آمریکا روز سه شنبه اعلام کرد که شاخص قیمت مصرف کننده در ماه مارس در مقایسه با ماه قبل ۱.۲ درصد افزایش یافته که در مقایسه با سال گذشته ۸.۵ درصد افزایش یافته است.

این بزرگترین افزایش سالانه در آمریکا از دسامبر ۱۹۸۱ تاکنون است؛ بدون احتساب مواد غذایی و انرژی، قیمت‌ها در ۱۲ ماه منتهی به مارس ۶.۵ درصد افزایش یافته‎اند.

حتی پیش از جنگ اوکراین، افزایش هزینه‌های مصرف‌کننده، افزایش مستمر دستمزد و کمبود مزمن عرضه، تورم مصرف‌کننده در آمریکا را به بالاترین سطح خود در چهار دهه گذشته رسانده بود.


برچسب ها: آمریکا جو بایدن

ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *