بورل: تحریم نفت و گاز روسیه باعث متوقف شدن حملات به اوکراین نمی‌شود

21:17 - 22 فروردين 1401
کد خبر: ۸۰۷۴۸۸
مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفت که تحریم نفت و گاز روسیهموجب توقف حملات علیه اوکراین نمی‌شود.

جوزب بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا پس از پایان نشست شورای وزرای امور خارجه اتحادیه اروپا به خبرنگاران در لوگزامبورگ گفت: تحریم نفت و گاز روسیه موجب توقف حملات علیه اوکراین نمی‌شود و اولویت اروپا با افزایش حمایت نظامی از دولت کی‌یف است. دیپلمات‌ها درباره وضع تحریم‌های نفتی علیه روسیه بحث و تبادل نظر کردند. اما انتظار نمی‌رفت که در این زمینه امروز توافقی صورت گیرد.

وی اضافه کرد: تمامی کشور‌های عضو اتحادیه اروپا سرگرم بررسی راه‌ها برای کاهش وابستگی به منابع انرژی روسیه هستند. برخی کشور‌ها واردات خود را قطع کرده و برخی دیگر نیز مشغول تلاش هستند.

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا ضمن بیان اینکه دو راهکار برای کاهش وابستگی به انرژی روسیه وجود دارد که شامل اقدامات داوطلبانه و رویکرد جمعی می‌شود، افزود: ما هنوز در مسیر یک رویکرد الزام آور جمعی (برای قطع واردات نفت و گاز روسیه) قرار نگرفته‌ایم. اما همه در تلاش هستند تا وابستگی خود را به منابع انرژی روسیه کاهش دهند. جنگ اوکراین با یا بدون تحریم‌ها جریان دارد و تاثیر تحریم‌ها میان‌مدت است.

وی گفت: طی روز‌ها و هفته‌های آینده ماشین جنگی و ارتش روسیه به اقدامات خود در اوکراین ادامه خواهد داد. آن‌ها با ابزار‌هایی که اکنون در اختیار دارند به جنگ ادامه می‌دهند؛ بنابراین ما باید روی سیاست‌های دفاعی کوتاه‌مدت متمرکز شویم.

بورل اضافه کرد: من نمی‌گویم که سایر اقدامات را نباید انجام داد، اما نباید دچار توهم شویم. اگر امروز گاز روسیه را قطع کنیم حملات ارتش این کشور در اوکراین متوقف نمی‌شود.

وی با تاکید بر ضرورت حمایت دفاعی از اوکراین گفت: ما به طور مستقیم در جنگ دخالت نمی‌کنیم، اما تسلیحات و مهمات مورد نیاز را در اختیار اوکراین قرار می‌دهیم که بتوانند مبارزه کنند.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *