دستورالعمل امنیت تبادل داده مطابق نظامات و مصوبات شورای عالی فضای مجازی خواهد بود

10:32 - 17 فروردين 1401
کد خبر: ۸۰۶۴۶۳
دسته بندی: سیاست ، مجلس و دولت
نمایندگان مجلس در جریان یکپارچه‌سازی داده‌ها و اطلاعات ملی مقرر کردند دستور‌العمل امنیت تبادل داده‌ها و اطلاعات ملی مطابق با نظامات و مصوبات شورای عالی فضای مجازی باشد.
-  نمایندگان در جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی و در جریان بررسی طرح مدیریت یکپارچه داده‌ها و اطلاعات ملی با ماده ۴ این طرح موافقت کردند.

در ماده ۴ و تبصره آن آمده است: داده و اطلاعات ملی در زمره مالکیت عمومی و در اختیار نظام جمهوری اسلامی است.

تبصره –نهاد‌ها و دستگاه‌های مشمول این قانون و ارائه دهندگان خدمات ذیل تنظیم گران بخشی موظفند امکان دسترسی و تبادل داده و اطلاعات ملی را صرفاً بر اساس سطوح انتشار تعیین شده توسط کمیسیون دوام فراهم نمایند. استنکاف از احکام مقرر در این ماده مشمول مجازات مندرج در ماده (۱۰) این قانون می‌باشد.

همچنین نمایندگان با ماده ۵ این طرح  موافقت کردند.

بر اساس ماده ۵ مصوب این طرح؛ دستگاه‌ها و نهاد‌های مشمول این قانون که بر اساس شرح وظایف مقرر در قوانین مربوطه و نیز تکالیف ناشی از این قانون موظف به تولید، نگهداری، پردازش داده و اطلاعات می‌باشند مکلفند در امر تولید، نگهداری، پردازش، حفظ امنیت و صیانت از داده‌های شخصی و تبادل و اشتراک گذاری و تکمیل و به روز رسانی داده‌ها و اطلاعات ملی، سیاست‌ها و نظامات مصوب شورای عالی فضای مجازی و مصوبات کمیسیون دوام را اعمال و اجرا نمایند.

در تبصره ۱ ماده ۵ طرح مدیریت یکپارچه داده‌ها و اطلاعات ملی آمده است: تنظیم گران بخشی ملزم به اجرای مصوبات کمیسیون دوام و اعمال سیاست‌ها و نظامات این قانون از طریق درج یا الحاق در پروانه یا مجوز‌های فعالیت، تأسیس، موافقت اصولی یا قرارداد ارائه‌دهندگان خدمات ذیل خود هستند.

همچنین بر اساس تبصره ۲ این ماده؛ تخلف از اجرای مصوبات کمیسیون دوام یا استنکاف از تطبیق با شرایط موضوع این قانون مستوجب مجازات مقرر در این قانون است.

در ادامه نمایندگان با ماده ۶ این طرح موافقت کردند.

در ماده ۶ طرح مذکور آمده است: اعمال تدابیر حفاظتی و امنیتی جهت صیانت از داده و اطلاعات و حفظ محرمانگی داده و اطلاعات اشخاص بر عهده دستگاه‌ها و نهاد‌های مشمول این قانون و ارائه دهندگان خدمات ذیل تنظیم گران بخشی است که مسئول تولید، نگهداری یا پردازش کننده داده و اطلاعات است.

بر اساس تبصره ماده ۶ طرح مدیریت یکپارچه داده‌ها و اطلاعات ملی؛ دستورالعمل و استاندارد‌های امنیت تبادل داده و اطلاعات و تأمین امنیت و ارزیابی آن مطابق نظامات و مصوبات شورای عالی فضای مجازی خواهد بود.
 


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *