سامانه اطلاع‌رسانی پرونده راهکار کاهش حضور فیزیکی مراجعان به مراجع قضایی

9:35 - 14 فروردين 1401
کد خبر: ۸۰۵۸۱۶
سامانه اطلاع‌رسانی پرونده به این منظور طراحی و پیاده‌سازی شده تا شهروندان برای پیگیری وضعیت پرونده خود نیاز به حضور فیزیکی و صرف وقت در مراجع قضایی نداشته باشند.
 _ یکی از مواردی که زمان شهروندان را تلف می‌کند و هزینه‌های زیادی برای آن‌ها به دنبال دارد، پیگیری وضعیت پرونده است. پیش از این، اشخاص برای آگاهی از وضعیت پرونده خود، شاید بار‌ها و بار‌ها به شعبه مورد نظر مراجعه می‌کردند و بدون رسیدن به نتیجه‌ای مشخص باز می‌گشتند. اما مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضاییه در راستای هوشمندسازی خدمات این قوه، سامانه اطلاع‌رسانی پرونده را در «درگاه یکپارچه خدمات قضایی» طراحی و پیاده‌سازی کرده تا از اتلاف وقت شهروندان و صرف هزینه‌های آمد و شد، بکاهد. شهروندان برای بهره‌مندی از این خدمت الکترونیک هم مانند بیشتر خدمات دیگر، نیاز به ثبت نام و احراز هویت در سامانه ثبت نام الکترونیک (ثنا) دارند.
 
در سامانه اطلاع‌رسانی پرونده با ۲ روش اطلاع از شماره پرونده و اطلاع از رمز پرونده می‌توان دریافت که وضعیت پرونده در چه مرحله‌ای است، در چه مواردی پیشرفت داشته است و چه مواردی مورد نیاز است. حتی اگر وکیل طرف دعوی در حال پیگیری پرونده باشد، طرف دعوا هم می‌تواند از روند پرونده خود آگاه شود.
 
اطلاع‌رسانی پرونده
 
سامانه اطلاع‌رسانی پرونده به این منظور طراحی و پیاده‌سازی شده تا شهروندان برای پیگیری وضعیت پرونده خود نیاز به حضور فیزیکی و صرف وقت در مراجع قضایی نداشته باشند. 
 
طرفین دعوا برای اطلاع از وضعیت پرونده با مراجعه به آدرس my.adliran.ir و وارد کردن کد ملی و رمز شخصی که با ثبت نام و احراز هویت در «ثنا» برایشان پیامک شده، می‌توانند وارد صفحه «خدمات قضایی من» شوند. سپس با کلیک روی «اطلاع‌رسانی پرونده» به سامانه دسترسی پیدا کنند. 
 
در این سامانه بدیهی است که نیاز به وارد کردن اطلاعاتی دارید تا از وضعیت پرونده آگاه شوید. کد ملی برای اشخاص حقیقی و شناسه ملی برای اشخاص حقوقی و همچنین یک بازه زمانی ۲ ساله در این صفحه درج شده است. با این حال، کاربران باید شماره پرونده مورد نظر را وارد و همچنین مختومه شدن یا نشدن پرونده را تعیین کنند. همچنین این امکان وجود دارد که جستجو را براساس شماره پرونده، تاریخ صدور و شعبه با ترتیب نزولی یا صعودی انجام داد.
 
کاربران همچنین می‌توانند جدولی را که شامل فهرست پرونده‌های ارائه‌شده و اطلاعاتی، چون شماره پرونده، ردیف فرعی و شعبه مورد نظر است، در صورت تمایل چاپ کنند. 
 
همانطور که در بالای این صفحه مشاهده می‌شود، ممکن است اطلاعات پرونده یا تغییرات آن، که طی ۱۰ روز اخیر انجام شده، در سامانه اطلاع‌رسانی قرار نداشته باشد. همچنین، توجه به این نکته ضروری است که صرفا پرونده‌هایی قابل مشاهده است که کد ملی یا شناسه ملی کاربر در آن پرونده ثبت شده باشد. این در حالی است که اصلاح پرونده مستلزم حضور فیزیکی در شعبه است. علاوه بر این، لینکی در سامانه اطلاع‌رسانی پرونده دیده می‌شود که اگر اطلاعات پرونده به‌روز نشده یا وجود نداشته باشد، می‌توانید روی آن کلیک کنید تا خطای مورد نظر را گزارش کنید. در صفحه‌ای که پیش روی کاربر باز می‌شود، لازم است شماره پرونده، ردیف فرعی، نوع اشکال و شرح مختصری از مشکل پیش‌آمده را ثبت کنید و روی «بررسی نتیجه» کلیک کنید. همچنین می‌توانید روی «ارسال اشکال» کنید تا مرجع مربوطه از آن مطلع شود.
 
اطلاع‌رسانی پرونده با رمز
 
برای اطلاع از وضعیت پرونده در درگاه یکپارچه خدمات قضایی می‌توانید با استفاده از رمز پرونده هم اقدام کنید. در این بخش از سامانه اطلاع‌رسانی پرونده نیاز به شماره پرونده، ردیف فرعی و رمز پرونده است. در انتهای این صفحه، گزینه‌هایی، چون خلاصه پرونده، روند کار پرونده، ردیف‌های فرعی، آخرین موضوعات و بخشی هم برای چاپ آنچه جستجو کرده اید مشاهده می‌شود.
 
این بخش‌ها نیاز به توضیح ندارد و عناوین آن گویاست. فقط کافی است پس از وارد کردن شماره پرونده، ردیف فرعی و رمز پرونده، روی یکی از این بخش‌ها کلیک کنید تا مورد درخواست شده نمایش داده شود. با این حال، اگر از ردیف فرعی پرونده اطلاع ندارید لازم است پس از وارد کردن شماره پرونده و رمز پرونده، روی بخش ردیف‌های فرعی (در پایین صفحه) کلیک کنید تا ردیف فرعی مورد نظر نمایش داده شود.
 
همچنین برای اطلاع از نحوه دستیابی به رمز پرونده، لینکی به رنگ قرمز و با عنوان «راهنمای سامانه پیام کوتاه خدمات الکترونیک قضایی» در بالای این صفحه مشاهده می‌شود که با کلیک روی آن، می‌توان خدمات مرتبط با پرونده خود را از طریق پیامک دریافت کرد. از جمله این خدمات می‌توان به دریافت خلاصه پرونده، دریافت رمز پرونده، دریافت شعبه رسیدگی کننده و آدرس آن و البته ارسال پیشنهاد و انتقاد اشاره کرد. به عنوان مثال برای دریافت رمز پرونده کافی است، دستور «شماره پرونده # ۲» را از چپ به راست، به سرشماره ۱۰۰۰۴۹۳ پیامک کنید.
 
علاوه بر این در صورتی که اطلاعات پرونده کاربران به‌روز نشده یا وجود نداشته باشد، روی کلمه «اینجا» در بالای صفحه که با رنگ قرمز مشخص شده کلیک کنید و به همان روش گفته شده در «اطلاع‌رسانی پرونده» موضوع را اعلام کنید.
 


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *