مصوبه مجلس جهت تامین خوراک پالایشگاه‌ها چه فوایدی به دنبال دارد؟

13:45 - 28 اسفند 1400
کد خبر: ۸۰۴۱۵۳
دسته بندی: سیاست ، مجلس و دولت
عضو کمیسیون انرژی مجلس با بیان اینکه مجلس وزارت نفت را مکلف کرد خوراک پالایشگاه‌های کوچک را براساس مجوز آن‌ها تامین کند، گفت: این کار به معنای جلوگیری از خام‌فروشی و تبدیل نفت خام به محصولات مختلف است.
- بنا بر اعلام خانه ملت، حسین حسین زاده با اشاره به حمایت مجلس از پالایشگاه‌های کوچک برای جلوگیری از خام فروشی در جریان بررسی و تصویب لایحه بودجه ۱۴۰۱، گفت: مجلس وزارت نفت را مکلف کرد؛ خوراک پالایشگاه‌های کوچک را براساس مجوز آن‌ها تامین کند چراکه راه‌اندازی پالایشگاه‌ها در مقیاس کوچک، علاوه‌بر مزیت‌هایی نظیر تولید فرآورده، تسریع در انتقال و توزیع فرآورده‌های مختلف نفتی به نقاط دورافتاده و صعب‌العبور و کاهش آلودگی زیست محیطی موجب تسهیل ورود بخش خصوصی به صنعت پالایش خواهد شد بنابراین باید برای تامین خوراک این پالایشگاه نیز برنامه داشت.

نماینده مردم لارستان و خنج و گراش و اوز در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: با این وجود ایراد بزرگی در حوزه پالایشگاه‌سازی در کشور وجود دارد و آن هم عدم توجه به مسائلی همچون آمایش سرزمینی است چراکه در حالی خوراک مورد نظر در عسلویه و سواحل تولید می‌شود که پالایشگاه‌ها را در مرکز کشور احداث می‌کنیم، اما این کار هزینه دارد و در نهایت محصول تولید شده با خط لوله دوباره به سمت همان سواحل جهت صادارت ارسال می‌شوند.

وی معتقد است جلوگیری از خام فروشی به معنای احداث پالایشگاه در هر جای کشور نیست بلکه باید در این مسیر مولفه‌های زیست محیطی، پدافند غیرعامل، اقتصادی و... را در نظر گرفت.

به گفته عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی ایجاد اشتغال، رسیدن به تنوع مشتری، کاهش تحریم‌پذیری، افزایش درآمد ارزی و... ازجمله محاسن جلوگیری از فروش نفت خام و تبدیل آن به فرآورده‌های نفتی است.
 


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *