ایران با کشور‌های منطقه اشتراک هویتی فرهنگی دارد

21:30 - 28 اسفند 1400
کد خبر: ۸۰۳۴۰۳
دسته بندی: سیاست
کارشناس مسائل بین الملل گفت: ایران با کشورهای منطقه اشتراکات هویتی بسیار نزدیک و در حقیقت همگرایی زیاد فرهنگی دارد که بر این بستر امکان ایجاد یک ساختار، نهاد و یا سازمان منطقه‌ای وجود دارد و این روند موجب تقویت تبادلات اقتصادی این کشور‌ها می‌شود.
عابد اکبری در گفت‌وگو با میزان، با اشاره به راهکارهای موجود برای تحرک بیشتر دستگاه دیپلماسی در حوزه سیاست خارجی و موفقیت راهبرد سیاست همسایگی بیان کرد: سیاست همسایگی و منطقه گرایی به دو نوع سخت و نرم قابل تفکیک است. 

وی افزود: منطقه گرایی سخت همانند آنچیزی است که در اتحادیه اروپا اتفاق افتاد و کشور‌هایی که از نظر فرهنگی و هویتی در تضاد‌های بسیار بودند و اختلافات هویتی، زبانی و فرهنگی  فراوانی داشتند در کنار هم قرار گرفتند و یک سازمانی را با نام اتحادیه اروپا شکل دادند.

کارشناس مسائل بین الملل گفت: هرچند امروز هم در این موضوع با چالش‌هایی روبرو هستند و پرسش‌های جدی درباره هویت اروپایی در بین اندیشمندان  و مردم آن‌ها مطرح است.

اکبری بیان کرد: منطقه گرایی نرم نیز همان هویت مشترکی  است که بین یک سری از کشور‌ها وجود دارد و آنها را به هم نزدیک می‌کند و در ادامه بر مبنای آن هویت مشترک، سازمان و یا نهادی شکل می‌گیرد و آنگاه است که همگرایی‌های منطقه‌ای تقویت می‌شود.

وی یادآور شد: ایران در منطقه‌ای قرار گرفته که با کشور‌های پیرامونی خود از نظر فرهنگی و هویتی اشتراکات بسیار زیادی دارد از جمله با پاکستان، افغانستان، کشورهای آسیای میانه، قفقاز، ترکیه، عراق و حتی کشور‌های خلیج فارس.
 
کارشناس مسائل بین الملل یادآور شد: ایران با کشورهای منطقه اشتراکات هویتی بسیار نزدیک و در حقیقت همگرایی زیاد فرهنگی دارد که بر این بستر امکان ایجاد یک ساختار، نهاد و یا سازمان منطقه‌ای وجود دارد و  این روند موجب تقویت تبادلات اقتصادی  این کشور‌ها می‌شود. 

اکبری خاطرنشان کرد: پیوستن به سازمان‌های اقتصاد پایه و فرهنگی منطقه‌ نقش بسزایی در افزایش قدرت منطقه‌ای و بین المللی ایران  دارد؛ البته نهادسازی‌ بر مبنای اشتراکات هویتی و فرهنگی نیز از جمله راهکارهایی است که دستگاه دیپلماسی نبایداز آن غافل باشد و سعی کند با عضویت در این سازمان‎ها برای توسعه روابط اقتصادی خود بهره ببرد. 
 
 
 


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *