سازمان ملل: ما به صلح برای مردم اوکراین و جهان نیاز داریم

21:13 - 23 اسفند 1400
کد خبر: ۸۰۳۱۸۵
دبیر کل سازمان ملل با بیان اینکه، زمان توقف جنگ در اوکراین فرا رسیده است تاکید کرد: ما به صلح برای مردم اوکراین و جهان نیاز داریم.

- آنتونیو گوترش در اظهاراتی در جمع خبرنگاران گفت: اوکراین در آتش می سوزد.

دبیرکل سازمان ملل با بیان اینکه زمان آن رسیده است که جنگ علیه اوکراین متوقف شود و به مسیر دیپلماسی و صلح بازگردیم، افزود: اوکراین در مقابل چشمان جهانی درحال نابودی است. تاثیر این جنگ بر غیرنظامیان درحال افزایش است. تعداد زیادی از زنان و کودکان کشته شده اند.

وی گفت:با توجه به گزارش سازمان جهانی بهداشت، حداقل ۲۴ مرکز درمانی و بهداشتی مورد حمله واقع شده اند. صدها هزار نفر بدون آب و برق هستند و با گذشت هر ساعت دو امر مشخص تر می شوند.

گوترش افزود: اول اینکه اوضاع درحال بدتر شدن است. دوم اینکه، صرفنظر از نتیجه، این جنگ هیچ برنده ای نخواهد داشت.

دبیر کل سازمان ملل اظهار کرد: سازمان ملل امروز ۴۰ میلیون دلار دیگر از صندوق اضطراری برای گسترش کمک ها به مردم آسیب پذیر اوکراین اختصاص می دهد و من بر اهمیت حیاتی احترام به قوانین بین المللی بشردوستانه تاکید می کنم.

وی ادامه داد: حداقل یک میلیون و ۹۰۰ هزار نفر در داخل اوکراین آواره شده اند، و تعداد روز افزونی درحال خروج از مرزهای این کشور هستند.

گوترش با بیان اینکه، من از کشورهای همسایه اوکراین و سایر ملت ها که به بیش از ۲.۸ میلیون اوکراینی پناه داده اند، تشکر می کنم، هشدار داد: برایقاچاقچیان انسان، جنگ یک واقعه ناراحت کننده و تراژدی نیست بلکه یک فرصت است. زنان و دختران اهداف آنها هستند.

وی افزود: این جنگ فراتر از اوکراین است. این یک حمله به کشورها و مردم بسیار آسیب پذیر است. جنگ در اوکراین زنجیره تامین غذا را تهدید می کند. قیمت غذا و سوخت به شدت درحال افزایش است.

دبیر کل سازمان ملل ادامه داد: باید تمام تلاش خود را برای جلوگیری از وقوع طوفان گرسنگی و ذوب سیستم تامین غذا در جهان انجام دهیم و از این رو از رهبران جهان می خواهم به قیمت کمک توسعه ای و اقدام اقلیمی، به توسعه نظامی خود نپردازند.

وی گفت: تشدید جنگ، تمام بشریت را تهدید می کند، تصریح کرد آماده باش نیروهای اتمی روسیه، یک تحول بسیار نگران کننده است.

گوترش ادامه داد: وقوع یک جنگ هسته ای اکنون به یک احتمال تبدیل شده است.

وی تاکید کرد: ایمنی و امنیت تاسیسات هسته ای باید حفظ شود. زمان آن رسیده است که جنگ علیه مردم اوکراین متوقف کرده و به مسیر دیپلماسی و صلح بازگردیم و درخواست ها برای صلح باید شنیده شوند.

گوترش با بیان اینکه این واقعه ناراحت کننده باید متوقف شود. برای دیپلماسی و گفتگو هیچگاه دیر نیست، گفت: ما به توقف فوری خصومت ها و گفتگوی جدی بر اساس منشور سازمان ملل و قوانین بین المللی نیاز داریم.

دبیر کل سازمان ملل تاکید کرد: ما به صلح برای مردم اوکراین و جهان نیاز داریم.

 

 



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *