پیامد‌های بحران اوکراین برای اروپا

0:45 - 27 اسفند 1400
کد خبر: ۸۰۳۰۸۵
بحران اوکراین می‌تواند پیامد‌های بسیاری را برای اروپا در زمینه‌های مختلف از جمله اقتصادی به همراه داشته باشد.

اتحادیه اروپا به جنگ در مرز‌های شرقی خود پاسخ داده، اما مدت بحران در اوکراین هر چقدر که باشد، میراث آن برای کشور‌های اروپایی ماندگار خواهد بود.

به گزارش «bruegel»، این انتخاب سیاست‌های اروپا را برای سال‌ها و دهه‌های آینده شکل خواهد داد.

خطرات فوری اصلی برای اقتصاد اروپا ناشی از شوک عرضه ناشی از افزایش قیمت نفت و گاز، وابستگی اروپا به انرژی روسیه و تأثیر تهدیدات ژئوپلیتیکی بر اعتماد خانوار‌ها و احساسات سرمایه گذاران است.

اروپا همچنین وظیفه دارد از میلیون‌ها پناهنده جنگی استقبال کرده و به آن‌ها کمک‌های اضطراری ارائه کند.

در سال ۲۰۲۲، تأثیر بودجه‌ای مستقیم تصمیمات مربوطه می‌تواند بیش از ۱.۱ درصد از تولید ناخالص اروپا را به خود اختصاص دهد.

در درازمدت، اتحادیه اروپا با نیاز به افزایش هزینه‌های دفاعی در پاسخ به تهدیدات امنیتی تشدید شده و بازنگری در سیستم انرژی خود مواجه است.

نتیجه این است که سیاست گذاران در اروپا باید از عادی سازی مورد انتظار پس از شیوع کرونا دور شوند و برای مقابله با شرایط اضطراری جدید آماده شوند.

در درازمدت، آن‌ها با بازنگری کلی در سیستم سیاست اتحادیه اروپا روبرو هستند که بر اولویت‌های بودجه، اصول سیاست‌های کلان اقتصادی و تنظیم بازار و تقسیم وظایف بین اتحادیه اروپا و کشور‌های عضو آن تأثیر می‌گذارد.

با وجود مناقشه اوکراین، اتحادیه اروپا از قبل با وخامت روزافزون شرایط تجاری خود و تورم فزاینده روبرو بود که بیشتر آن به قیمت انرژی وارداتی نسبت داده می‌شد.

اگرچه بهبودی پس از شوک کرونا هنوز حاصل نشده و انتظارات تورمی هنوز تا حدودی کمتر از برآورد‌های صورت گرفته است، اما بانک مرکزی اروپا با یک اقدام متعادل کننده دشوار بین افزایش موقت قیمت‌ها و مقابله با تهدید‌های تورمی مواجه است.

رویارویی با روسیه حاکی از یک شوک بارزتر و طولانی‌تر است که به طور جدی معضل سیاسی حاکم را تشدید خواهد کرد.

بانک مرکزی اروپا ممکن است به زودی مجبور شود از نظر سیاسی یک انتخاب دشوار بین تحمل تورم اصلی بالاتر از هدف برای مدت طولانی‌تر و تضعیف اقتصاد در بحبوحه یک تقابل ژئوپلیتیکی انجام دهد.

 



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *