رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

موافقت اعضای سازمان همکاری شانگهای با سازوکار ورود ایران

10:37 - 21 اسفند 1400
کد خبر: ۸۰۲۴۲۱
پیش نویس ساز و کار عضویت ایران در سازمان همکاری شانگهای طی نشستی در ازبکستان امضا شد.

- پس از رایزنی بین نمایندگان کشور‌های عضو سازمان همکاری شانگهای و ایران، مراسم امضای صورت جلسه ساز و کار عضویت ایران در این سازمان در شهر «تاشکند»، پایتخت ازبکستان، برگزار شد.

به گزارش «ازبکستان دیلی»، در این سند پیش نویس یادداشت تعهدات طرف ایرانی به منظور کسب وضعیت عضویت سازمان همکاری شانگهای تصویب شد.

در این مراسم «ولادیمیر نوروف»، معاون وزیر خارجه ازبکستان، روسای نهاد‌های دائمی سازمان همکاری شانگهای، هماهنگ کنندگان ملی کشور‌های عضو و همچنین روسا و نمایندگان نمایندگی‌های دیپلماتیک چین و ایران در تاشکند حضور داشتند.

امضای پروتکل گامی عملی در راستای اجرای تصمیم سران هشت کشور در نشست «دوشنبه» سازمان همکاری شانگهای مبنی بر آغاز روند پذیرش ایران به عضویت این سازمان است.

مرحله بعدی این روند، امضای یادداشت تعهدات در حاشیه نشست آتی سازمان همکاری شانگهای در سمرقند در ماه سپتامبر و اجرای این تعهدات خواهد بود.

«ولادیمیر نوروف»، معاون وزیر خارجه ازبکستان، گفت که ایران از سال ۲۰۰۵ به عنوان یک کشور ناظر، فعالانه در فعالیت‌های سازمان همکاری شانگهای مشارکت دارد؛ به طور منظم در جلسات نهاد‌های اصلی و رایزنی در مورد مسائل امنیتی منطقه‌ای شرکت داشته و به خصوص، ساختار‌های ذیصلاح ایران با ساختار منطقه‌ای ضد تروریستی سازمان همکاری شانگهای ارتباط کاری برقرار کرده و این ارتباط را حفظ کرده است.

ایران شهریور ماه گذشته به عضویت کامل سازمان همکاری شانگهای که تقریبا یک سوم مساحت جهان و سالانه تریلیون‌ها دلار صادرات دارد، درآمد.

سازمان همکاری شانگهای در ۱۵ ژوئن ۲۰۰۱ (۲۵ خرداد ۱۳۸۰) تاسیس شد؛ اعضای این سازمان در حال حاضر عبارتند از: ایران، چین، قزاقستان، قرقیزستان، روسیه، تاجیکستان، ازبکستان، هند و پاکستان.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *