سیل تبعیض نژادی و بدرفتاری با مهاجران در مرزهای اوکراین

5:15 - 19 اسفند 1400
کد خبر: ۸۰۱۴۲۴
جنگ در اوکراین باعث شده که فشارها بر سیاه پوستان و اقلیت‌ها تشدید شود.

با گذشت چندین روز از آغاز جنگ اوکراین می‌گذرد و در این مدت روایت‌های بسیاری از نحوه برخورد با اقلیت‌های نژادی در این کشور و مواجهه آن‌ها با رفتار‌های نژادپرستانه و تبعیض آمیز به گوش می‌رسد.

به گزارش «ان بی سی»، «تولووپه اوشو»، شهروند ۳۱ ساله آفریقایی، یک روز پس از آغاز جنگ اوکراین به مرز لهستان رسید؛ او از سرزمین جنگ زده در امان بود، اما تصمیم گرفت برگردد.

«اوشو»، که اهل نیجریه است، به «ترنوپیل»، در غرب اوکراین بازگشت؛ او به پناه دادن به مردم در پناهگاه‌های زیرزمینی کمک کرده است، آن‌ها را به مرز‌ها برده و از طریق یک جمع‌آوری کمک مالی به آن‌ها کمک کرده است؛ در مجموع، او به همراه یکی از دوستانش به حدود ۲۰۰ نفر کمک کرده اند.

پیش از این اوکراین به یک انتخاب برای دانشجویان آفریقایی تبدیل شده بود و اکنون حدود یک چهارم از مجموع ۷۶ هزار دانشجوی خارجی در اوکراین را تشکیل می‌دهند.

در حالی که شمار رسمی آفریقایی‌ها و سیاهپوستان در اوکراین در ۲۰ سال گذشته به روز رسانی نشده است، اما رویترز با استناد به آمار وزارت آموزش این کشور گزارش داد که بیش از ۱۶ هزار دانش آموز آفریقایی در این کشور وجود دارد.

علاوه بر این، بر اساس گزارش‌هایی که به داده‌های دولتی اوکراین استناد می‌کنند حدود ۲۰ هزار دانشجوی هندی نیز در اوکراین زندگی می‌کنند که در روز‌های اخیر آن‌ها نیز مواجه شدن با تبعیض و خصومت در هنگام فرار از اوکراین را گزارش کرده اند.

شهروندان آفریقایی ساکن در اوکراین موارد تبعیض نژادپرستانه و سوء استفاده در مرز را گزارش کرده اند که می‌تواند شامل ضرب و شتم، ممنوعیت ورود به قطار یا سرگردان ماندن در شهر‌های مرزی باشد.

«پاتریسیا دالی»، یکی از شهروندان آفریقایی تبار به ان بی سی می‌گوید «یک شکاف در دسترسی سیاه‌پوستان و افراد رنگین پوست به امکانات وجود دارد؛ هیچ‌کس خانه‌های خود را به سیاه‌پوستان پیشنهاد نمی‌کرد، هیچ‌کس پیشنهادی برای تحویل سیاه‌پوستان نداشت.»

این شهروند آفریقایی، گفت «هیچ‌کس خانه‌های خود را به سیاه‌پوستان پیشنهاد نمی‌کرد، هیچ‌کس پیشنهادی برای تحویل گرفتن سیاه‌پوستان نداشت؛ تعداد زیادی از مردم کمک و حمایت می‌کردند، اما من احساس می‌کنم که این کمک تنها به شهروندان اوکراینی محدود می‌شد و ما می‌دانیم که این به چه معناست؛ گروهی از افراد را مستثنی می‌کند؛ نیاز به حمایت از سیاه پوستان وجود داشت، زیرا آن‌ها پشتیبانی یا دسترسی نداشتند؛ یک شکاف بزرگ در این زمینه وجود داشت.»

نمایندگان چندین دولت آفریقایی شامل نیجریه، غنا، کنیا و گابن این رفتار‌ها را محکوم کرده اند و اتحادیه آفریقا گفت که این خبر ناراحت کننده است.

«فیلیپو گراندی»، کمیساریای عالی سازمان ملل در امور پناهندگان، در یک کنفرانس خبری به تبعیض‌هایی که برخی غیر اوکراینی‌ها در مرز اوکراین با آن‌ها مواجه شده اند، اذعان و این رفتار را ناعادلانه توصیف کرد.

 



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *