رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

سخنگوی وزارت خارجه: ایران به دقت اتفاقات اوکراین را پیگیری می‌کند

12:37 - 25 بهمن 1400
کد خبر: ۷۹۶۵۴۱
دسته بندی: سیاست
سخنگوی وزارت خارجه گفت: جمهوری اسلامی ایران با دقت و حساسیت اتفاقات در اوکراین را پیگیری می‌کند، ما از افزایش تنش در بین اوکراین و روسیه ابراز نگرانی می‌کنیم.
- سعید خطیب زاده امروز در یک نشست خبری در پاسخ به میزان، درباره اینکه حجم تجارت خارجی در پنج ماهه اخیر افزایش قابل توجهی داشته و از مرز ۴۰ میلیارد دلار عبور کرده است؛ این موضوع که مصداق بارز تلاش دولت برای خنثی‌سازی تحریم‌هاست چه تأثیری در پر کردن دست هیئت مذاکره کننده ما در وین دارد، گفت: دولت از روز اول یک ماموریت ویژه به تمامی ارکان خود داد و آن اینکه در مسیر خنثی‌سازی تحریم‌ها به طور جدی عمل کند.

وی با بیان اینکه وزارت امور خارجه در همین راستا ماموریت بسیار ویژه‌ای دارد افزود: خنثی‌سازی تحریم‌ها به معنای ایجاد یک روابط خارجی مقاوم نسبت به تحریم در وزارت خارجه مفهوم‌سازی شد و براساس آن ما یک روابط خارجی مستقل و مقاومی را نسبت به تحریم‌های یکجانبه ایالت متحده تعریف کردیم؛ لذا با تمام کشور‌ها در منطقه و خارج از منطقه و آنچه که در وین اتفاق می‌افتد و فارغ از آن از روز اول آغاز کردیم.

وی گفت: اقدامات در حوزه سیاست خارجی و روابط خارجی اقدامات بلند مدت هستند که خوشحالیم برخی از آن‌ها در همین کوتاه مدت نتیجه داده است.

خطیب زاده افزود: نگاه ما به وین برای طراحی یک روابط خارجی به گونه‌ای‌ست که ما روابط خارجی مان و سیاست خارجی مان را مبتنی بر منافع مردم نمی‌پیچیم و امروز تلاش مان برای حداکثر سازی است.

وی ادامه داد: مسیر رفع تحریم مسیر موازی است که این مسیر موازی می‌تواند در نقطه‌ای به تلاقی با هم برسند یعنی خنثی‌سازی و رفع تحریم‌ها در نقطه‌ای بهم رسند که آن نقطه توافق خوب در وین باشد.

وی در پاسخ به سوال دیگر میزان در مورد آخرین ضعیت تحولات اوکراین و اقدامات وزارت امورخارجه در خصوص ایرانیان مقیم اوکراین، گفت: جمهوری اسلامی ایران با دقت و حساسیت اتفاقات در اوکراین را پیگیری می‌کند، ما از افزایش تنش در بین اوکراین و روسیه ابراز نگرانی می‌کنیم.

وی ادامه داد: طبیعی است که به عنوان کشوری که با هر دو کشور روسیه و اوکراین روابط حسنه دارید تلاش می‌کنید که هر دو طرف را دعوت به حل و فصل اختلافات از طریق راه‌حل مسالمت‌آمیز می‌کنید.

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: منطقه اورآسیا نمی‌تواند شاهد جنگ دیگری باشد.

خطیب زاده تصریح کرد: متأسفانه ایالات متحده با رفتار خسارت بارش طی دهه‌های گذشته در اقصی نقاط عالم و از جمله در منطقه خاورمیانه در افغانستان و سوریه نشان داده که از اشتباهات خود درس نمی‌گیرد و همچنان تنش آفرینی می‌کند.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی خاطرنشان کرد: باید همه کمک کنیم تنش‌ها تا جایی که ممکن است کاهش یابد لذا در این باره وزارت امور خارجه در چارچوب وظایف ذاتی خودش در حوزه اتباع ایرانی در اوکراین اقدامات مهمی را انجام داده است.

خطیب زاده گفت: سفارت جمهوری اسلامی ایران اطلاعیه‌های لازم را نیز صادر کرده و هم بر روی تارنما و سایت خودش قرار داده است و با ایرانیان مقیم در اوکراین در ارتباط است.

وی ادامه داد: یک خط تماس هم به صورت مستقیم و هم برای فضای مجازی اعلام شده است. در ۲۴ ساعته اول و روز‌های بعدی که این خط‌ها دایر شد به صورت منظم با دانشجویان و ایرانیان مقیم اوکراین در ارتباط هستیم.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی با بیان اینکه هشدار سفر به اوکراین از وضعیت عادی به قرمز درآمده است، عنوان کرد: در تارنمای وزارت امور خارجه هشدار سفر داده شده است و یک خط ۲۴ ساعته در معاونت کنسولی وزارت مور خارجه برای اتباع ایرانی اعلام شد. خط تماس ۶۱۱۵۳۱۴۴ به صورت شبانه‌روزی برای تمام اتباع مقیم اوکراین است که اگر سوالی دارند بتوانند با این خط تماس بگیرند.

وی با بیان اینکه به طور منظم با سفارتمان در اوکراین در ارتباط هستیم، گفت: همچنین در وزارت امور خارجه یک ستادی برای پیگیری اوضاع اوکراین تشکیل شده است و وزارت امور خارجه با دقت آنچه را که در اوکراین اتفاق می‌افتد را پیگیری می‌کند.
 
 


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *