شکست سیاست تحریمی آمریکا و برکناری معمار تحریم‎های ایران

5:15 - 04 بهمن 1400
کد خبر: ۷۹۱۴۲۵
برکناری معمار تحریم‎های ایران از تیم مذاکره کننده آمریکا در وین نشان دهنده شکست سیاست‎های تحریمی کاخ سفید است.

- آمریکا نیازمند به بازگشت به توافق هسته‌ای است، این بازگشت باعث اندکی ترمیم در روابط این کشور در سطح بین الملل خواهد شد.

اعمال تحریم‌ از سوی دولت‎های مختلف آمریکا علیه ایران برای تضعیف کشورمان برنامه ریزی و طراحی شده بود.

دولت اوباما از یک سو مذاکرات را پیش می‌بُرد و از سوی دیگر با اعمال تحریم‌ قصد داشت تا امتیاز‌های لازم را در جریان مذاکرات هسته‌ای دریافت کند.

آمریکا در دوران دونالد ترامپ، فشار‌ها علیه ایران را افزایش داد.

با این وجود ریچارد نفیو که در دوران ریاست جمهوری باراک اوباما در تیم مذاکره کننده و به ویژه در بخش تحریم‌های آمریکا علیه ایران فعالیت می‌کرد، معمار اصلی تحریم‌ها علیه ایران معرفی شده بود.

اما اکنون برکناری او را می‌توان نشان تغییر در سیاست دولت بایدن در روند مذاکرات دانست.

نکته قابل توجه و حائز اهمیت در این تغییر و برکناری رسیدن به این واقعیت است که ابزار تحریم کارایی خود را از دست داده است.

آمریکایی‌ها اگر تا پیش از این اعتقاد داشتند که می‌توان با ابزار تحریم کار خود را پیش ببرند اکنون پس از گذشت بیش از ۴۰ سال از عمر تحریم‌هایی که علیه ایران وضع کرده‎اند متوجه شده‎اند که تأثیر تحریم‌ها بسیار کاهش پیدا کرده و دلیل آن هم سیاست خنثی سازی تحریم‌ها از سوی ایران بوده است.

برکناری ریچارد نفیو، معمار تحریم‌ها این مهم را ثابت می‌کند که آمریکا از تحریم و تأثیر آن ناامید شده است.

نفیو در دولت باراک اوباما، رئیس‌ جمهور اسبق آمریکا در وزارت خارجه آمریکا حضور داشت و بخشی از تیمی بود که به تصویب چند  قطعنامه در شورای امنیت علیه ایران کمک کرد.

نفیو در سال ۲۰۱۳ به تیم مذاکره کننده هسته‌ای آمریکا پیوست و سرپرستی کارشناسان مسائل مالی و تحریمی در این شد.

اکنون نیز دولت بایدن پس از به کار گیری نفیو در دولت خود و در تیم هسته‎ای، به ناکار آمد بودن او پی برد و حتی بر این اعتقاد بود که حضور او برای مذاکرات احیای برجام زیانبار نیز باشد.

ریچارد نفیو کتاب خاطراتی درباره تحریم‌ها با نام «هنر تحریم‌ها» دارد؛ او در این کتاب، هدف از اعمال تحریم را ایجاد شرایط سخت برای کشور هدف می‌داند.

اما با وجود بیش از ۴۰ سال تحریم‌، آمریکایی‌ها شناخت درستی از ایران ندارند و تصور می‌کنند با ادامه تحریم‌ها تأثیر خود را بر روند تغییر خواهند گذاشت.

اکنون نیز آمریکا با علم به این که تحریم‌ها بی اثر شده و ایران توانسته آن‌ها را خنثی کند، دست به تحریف و وارونمایی در موضوعات مختلف می‎زند.

با این وجود چه برجام احیا شود چه نه، آنچه که از اهمیت زیادی برخوردار است مهار توطئه‌ها و دسیسه‌های دشمنان در زمینه‎های گوناگون است.

انتهای پیام/ 



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *