هشدار سونامی در چند کشور در پی فوران آتشفشان تونگا

10:24 - 27 دی 1400
کد خبر: ۷۸۹۸۳۷
فوران آتشفشان در تونگا در اقیانوس آرام باعث هشدار سونامی در سایر مناطق از جمله سواحل غربی آمریکا و نیوزلند شده است.

- پس از اینکه فوران آتشفشان زیر سطح دریا در «تونگا»، این کشور واقع در اقیانوس آرام را در خاکستر فرو برد و خطوط ارتباطی را قطع کرد گزارش‎ها نشان می‎دهند که این حادثه خسارت‎های قابل توجهی برجا گذاشته است.

به گزارش «آکسیوس»، این فوران باعث هشدار سونامی در سراسر جزایر «تونگا» و سایر مناطق از جمله سواحل غربی آمریکا و نیوزلند شده است.

«جاسیندا آردرن»، نخست وزیر نیوزیلند، می‎گوید که هیچ گزارش رسمی فوری درباره کشته یا زخمی شدن افراد وجود ندارد.

[video src='https://www.mizan.news/wp-content/uploads/2022/01/3418819_535.mp4']


«آردن»، افزود در حالی که برق به آرامی در بخش‌هایی از «نوکوآلوفا»، پایتخت «تونگا» بازیابی شده و تلفن‌های همراه دوباره شروع به کار کردند، خطوط ارتباطی در سایر بخش‌های «تونگا» همچنان محدود است، چرا که خطوط برق همچنان قطع هستند.

var player = videojs('player_707381_3418206',{poster:'',width:400,height:300}); player.one('play', (function(){ $.post('/fa/ajax/news/video/3418206',{},function (data) {}); }));


به گفته کارشناسان، تعمیر کابل زیردریایی آسیب دیده در این فاجعه ممکن است دو هفته طول بکشد.

میزان خسارت‎های این فوران همچنان ناشناخته باقی مانده و نیرو‌های دفاعی استرالیا و نیوزلند هواپیما‌های شناسایی را در منطقه مستقر کرده‎اند.

این فوران، که یک پوشش ضخیم از خاکستر را به آسمان فرستاد، منابع آب را آلوده و ارتباطات را قطع کرد و همچنین در ابتدا مانع از انجام پرواز‌های نظارتی برای تخمین میزان خسارت شده بود.

اما روز دوشنبه، هواپیماهایی از نیوزلند و استرالیا بالاخره توانستند پرواز کنند و به منطقه بروند.

 

var player = videojs('player_534635_3418207',{poster:'',width:400,height:300}); player.one('play', (function(){ $.post('/fa/ajax/news/video/3418207',{},function (data) {}); }));


یک کارشناس می‎گوید که تصاویر ماهواره‌ای از فوران، چیزی شبیه به یک انفجار هسته‌ای با امواج شوک در همه جهات را نشان می‌دهند.

ویدئو‌هایی که پس از فوران آتشفشان منتشر شدند، نشان می‌دهند که مردم در حالی که امواج بسیار بلند چند متری، مناطق ساحلی را درمی نوردند و در حالی که آسمان از خاکستر تاریک شده بود، به سمت مناطق با ارتفاع بیشتر فرار می‎کردند.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *