تشکیل جلسه شورای‌عالی ایرانیان مقیم خارج از کشور پس از ۱۴ سال

17:16 - 08 دی 1400
کد خبر: ۷۸۵۴۵۱
دسته بندی: سیاست
نخستین جلسه شورای عالی ایرانیان مقیم خارج از کشور امروز پس از ۱۴ سال به ریاست رئیس جمهور برگزار شد.

- جلسه شورای عالی ایرانیان مقیم خارج از کشور به ریاست آیت‌الله دکتر سید ابراهیم رئیسی برگزار شد.

این جلسه پس از ۱۴ سال وقفه به ریاست رییس جمهوری برگزار شد.

جلسه شورای عالی ایرانیان مقیم خارج از کشور با محوریت صحبت‌های رییس‌جمهور در ابتدای تشکیل دولت باهدف تسهیل تردد و بازگشت ایرانیان مقیم خارج از کشور و بهره‌گیری از فرصت سرمایه‌گذاری آنها در کشور برگزار شد.

امروز هم‌زمان با این جلسه در وزارت خارجه سامانه پرسمان تردد برای ایرانیان مقیم خارج از کشور که قصد سفر به ایران رادارند راه‌اندازی شد.

در اواخر سال ۱۳۸۳ نهادی تحت عنوان «شورای عالی امور ایرانیان خارج از کشور» تأسیس شد که زیرمجموعه وزارت امور خارجه قرار گرفت. طبق ماده ۲ آیین‌نامه اجرایی، این شورا عهده‌دار بررسی و تصویب سیاست‌ها و برنامه‌های کلان، اتخاذ تدابیر لازم برای تعامل سازنده‌تر با ایرانیان خارج از کشور، حمایت از حفظ هویت و حمایت از حقوق حقه آن‌ها در عرصه‌های مختلف اعم از امور اجتماعی و اقتصادی شد.

حسین امیرعبداللهیان روز دوشنبه ۶دی در پنجمین کنفرانس تاریخ روابط خارجی ایران که با موضوع «جوامع ایرانی در خارج از کشور و سیاست خارجی ایران» در مرکز مطالعات سیاسی و بین‌المللی وزارت امور خارجه برگزار شد، گفت: در مورد سفر اتباع ایرانی به جمهوری اسلامی ایران ما در ذیل سایت میخک وزارت امور خارجه که خدمات کنسولی ارائه می‌دهد محیطی را فراهم کرده ایم که از روز چهارشنبه بارگزاری می‌شود.

وی ادامه داد: ایرانیان مقیم خارج از کشور بدون هیچ استثنایی می‌توانند اطلاعات اولیه خود را در این سامانه وارد کنند و وزارت خارجه پس از استعلام از قوه قضاییه و دستگاه‌های ذی‌ربط امنیتی به آن‌ها پاسخ می‌دهد که می‌توانند بدون هیچ مشکلی به ایران وارد و یا خارج شوند و البته در مدت تمامی اقامت‌شان در ایران باید مقررات را رعایت کنند.

امیرعبداللهیان تصریح کرد: اولین وظیفه خودمان را در دولت سیزدهم برای ایرانیان خارج از کشور ارائه تسهیلات روان وآسان به آن‌ها می‌دانیم و طی چهار سال متوجه شده ایم که در سفر به نیویورک و چندکشور دیگر یکی از مشکلات ایرانیان این است که کارت ملی برای فرزندانشان که به سن ١٥ سال رسیده اند با تاخیر صادر می‌شود.

وی افزود: تسهیل امور کنسولی ایرانیان را وظیفه خود میدانیم چراکه با چنین اقدامی ایرانیان خارج از کشور تمایل به حضور در سرزمین مادری شان سرمایه گذاری کنند.

پیش از این  رییس قوه قضاییه در گردهمایی روسای نمایندگی‌های جمهوری اسلامی ایران در کشورهای همسایه خواستار احیا شورای عالی ایرانیان خارج از کشور جهت تسهیل مشکلات ایرانیان شده بود.

رئیس عدلیه با اشاره به کارکرد شورای عالی ایرانیان تاکید کرد:ضروری است اقدامات و کارکردها و اختیارات شورای عالی ایرانیان برای مسئولان بخش های مختلف کشور تبیین شود.

 

 

 



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *