افغانستان در ۲۰۲۱؛ پایان اشغالگری آمریکا و ادامه بحران‎های درهم تنیده

0:45 - 08 دی 1400
کد خبر: ۷۸۴۹۸۶
سال ۲۰۲۱ را می‌توان سال مهمی برای افغانستان دانست چرا که بعد از ۲ دهه اشغالگری، آمریکا از این کشور خارج شد.

برای افغانستان سال ۲۰۲۱ با آشفتگی سپری شد؛ عقب نشینی و خروج آمریکا از افغانستان و فصل نامشخص پیش روی افغانستان.

به گزارش «آسوشیتد پرس»، در سال ۲۰۲۱ ارتش آمریکا بعد از ۲۰ سال از افغانستان خارج شد و با سقوط دولت افغانستان، طالبان بار دیگر در این کشور قدرت گرفت.

اواسط ماه آگوست طالبان موفق شد کنترل افغانستان را در دست گیرد و تا پایان همین ماه نیز نیرو‌های آمریکایی و ناتو، افغانستان را ترک کردند.

اکنون با گذشت چهار ماه از حکومت طالبان، افغانستان با یک فروپاشی اقتصادی و یک فاجعه انسانی مواجه است.

میلیارد‌ها دلار از دارایی‌های این کشور در خارج و عمدتاً در آمریکا، مسدود شده و کمک‌های مالی بین المللی به این کشور متوقف شده است.

کشور‌های جهان پیش از هرگونه به رسمیت شناختن طالبان، هشدار می‌دهند که طالبان ممکن است حکومتی مشابه زمانی که ۲۰ سال پیش در قدرت بودند، تحمیل کنند.

طالبان خواستار صبر بیشتر از سوی کشور‌ها هستند، اما برخی نشانه‌ها نگران‌کننده هستند؛ به عنوان مثال، در بیشتر ولایات افغانستان بسیاری از افراد با مشکلاتی مواجه هستند.

با این وجود در دوران طالبان، امنیت در افغانستان بهبود یافته است و سازمان‌های بشردوستانه می‌گویند اکنون می‌توانند به بخش‌هایی از کشور رسیدگی کنند که پیش از این دسترسی به آن‌ها ناممکن بود.

«کتی گانون»، مدیر اخبار افغانستان و پاکستان در «آسوشیتد پرس»، می‌گوید «سال ۲۰۲۱ سالی پرآشوب بوده است؛ این موضوع با اعلام رئیس جمهور آمریکا شروع شد که آخرین سربازان آمریکا و ناتو افغانستان را ترک خواهند کرد، اما من مطمئن نیستم که کسی فکر کند که این امر منجر به چنین هرج و مرج و چنین وضعیت آشفته‌ای برای بسیاری از افراد شود.... حتی رئیس جمهور افغانستان، اشرف غنی، فکر می‌کنم واقعاً غافلگیر شد که آمریکایی‌ها رفتند، ناتو رفت؛ او هرگز احساس نمی‌کرد که آن‌ها افغانستان را ترک کنند؛ و مطمئناً ما در آن زمان با افراد زیادی در ارتش صحبت کردیم، افرادی در داخل دولت که واقعاً از این اقدام شگفت زده شدند؛ حتی اگر آمریکا با طالبان صحبت کرده بود، توافق را مذاکره کرده بود، گفته بود که از اول ماه می‌ این عقب نشینی را آغاز خواهند کرد، واقعاً در بین بسیاری از افغانستانی‌ها این باور وجود داشت که چنین نخواهد شد.»

با این وجود حتی پیش از به قدرت رسیدن طالبان، در سال ۲۰۱۸ یک نظرسنجی از سوی گالوپ انجام شد و نشان داد که به سختی ۲ درصد از مردم افغانستان اطمینانی به آینده خود در پنج سال آینده دارند؛ و این سال‌ها پیش از قدرت گرفتن طالبان بود؛ بنابراین مقدمات از پیش وجود داشت.

مردم افغاستان بسیار ناامید بودند؛ سطح فقر بسیار بالا بود و مشاغل بسیار کمی برای مردم افغانستان وجود داشت.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *