صادرات زعفران به ۶۷ کشور/ صادرکنندگان توان رقابت با قاچاقچیان را ندارند

10:19 - 21 آذر 1400
کد خبر: ۷۸۱۰۷۰
دسته بندی: اقتصاد ، صمت و کشاورزی
نایب‌رئیس شورای ملی زعفران گفت: قاچاقچیان در بازارهای جهانی زعفران را صد دلار ارزان‌تر می‌فروشند و زعفران به دلیل اینکه فضای زیادی را اشغال نمی‌کند به‌راحتی قاچاق می‌شود و صادرکنندگان توان رقابت با قاچاقچیان را ندارند.

غلامرضا میری در گفت‌وگو با میزان، در خصوص وضعیت صادرات زعفران، گفت: امسال میزان صادرات زعفران نسبت به سال گذشته تفاوت چندانی نداشته است. صادرات زعفران بیشترین به کشورهای چین، ویتنام، امارات، اسپانیا، قطر و ... انجام می‌شود و در حال حاضر به ۶۷ کشور زعفران صادر می‌کنیم.

زعفران صد در صد قاچاق می‌شود

وی در خصوص وضعیت قاچاق زعفران گفت: صد در صد قاچاق در صادرات زعفران انجام می‌شود و دلیل آن برگشت ارز حاصل از صادرات است. این بدان معنا نیست که ارز به کشور وارد نکنیم بلکه افتخار می‌کنیم در شرایط بحران اقتصادی ارز به کشور وارد کنیم، ولی صادرکنندگان زمانی که ارز را وارد کشور می‌کنند باید ۴ الی ۵ هزار تومان زیر قیمت روز بازار به سامانه نیما بفروشند.

میری در ادامه گفت: فروش ارز به سامانه نیما ۳ الی ۴ میلیون تومان تفاوت دارد به همین دلیل بستر مناسبی برای قاچاقچیان زعفران فراهم شده تا زعفران را قاچاق کنند.

فروش ارزان زعفران در بازارهای جهانی توسط قاچاقچیان 

نایب‌رئیس شورای ملی زعفران اظهار کرد: قاچاقچیان در بازارهای جهانی زعفران را صد دلار ارزان‌تر می‌فروشند و زعفران به دلیل اینکه فضای زیادی را اشغال نمی‌کند به‌راحتی قاچاق می‌شود و صادرکنندگان توان رقابت با قاچاقچیان را ندارند.

 

صادرات زعفران به ۶۷ کشور/ صادرکنندگان زعفران توان رقابت با قاچاقچیان را ندارند/معضل صادرکنندگان زعفران؛ کاهش ارزش نرخ ارز در سامانه نیما

افت تولید علت اصلی گرانی طلای سرخ است

وی در خصوص علت اصلی افزایش قیمت زعفران گفت: عامل اصلی گرانی زعفران کاهش تولید است حتی برخی کشاورزان تا ۹۰ درصد کاهش تولید زعفران را داشته‌اند و این کاهش تولید باعث کاهش عرضه و درنهایت افزایش قیمت می‌شود. همچنین ملزومات کشاورزی تا مرز ۳۰ الی ۱۰۰ برابر گران شده است، ولی در میزان تولید زعفران تغییری نداشته‌ایم.

امسال خرید تضمینی زعفران انجام نشده است

میری در خصوص خرید تضمینی زعفران از طریق سازمان تعاون روستایی ایران گفت: امسال تعاون روستایی ایران خرید تضمینی زعفران را انجام نداده است، زیرا نرخ تعاون روستایی برای خرید زعفران از کشاورزان ۲۰ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان است درحالی‌که در بازار ۳۸ میلیون تومان زعفران خریداری می‌شود بنابراین کشاورزان با این وضعیت زعفران را به تعاون روستایی ایران نمی‌فروشند.

 



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *