یک میلیون خودرو و ۹ میلیون و ۴۰۰ هزار موتورسیکلت بیمه شخص ثالث ندارند/ مردم علاقه‌ای به بیمه زندگی ندارند

17:36 - 13 آذر 1400
کد خبر: ۷۷۹۱۹۲
دسته بندی: اقتصاد ، اقتصاد ایران
رئیس کل بیمه مرکزی گفت: تقریبا ۲۵ میلیون خودرو در کشور وجود دارد که فقط ۲۴ میلیون خودرو بیمه شخص ثالث دارد و از ۱۱ میلیون موتورسیکلت در کشور فقط ۱.۶ میلیون موتورسیکلت بیمه شخص ثالث دارد که لازم است برای تشویق خودرو‌ها و موتورسیکلت‌هایی که بیمه ندارند، جریمه دیرکرد بیمه‌نامه برای آن‌ها بخشوده شود.

غلامرضا سلیمانی در نشست خبری در حاشیه بیست و هشتمین بیمه و توسعه در خصوص استقبال از بیمه‌های زندگی در ایران گفت: در ایران به دلیل وجود صندوق‌های بازنشستگی لشکری، کشوری و صندوق‌های کوچک و بزرگ، مردم بعد از ۳۰ سال کار کردن بازنشسته می‌شوند و حقوق بازنشستگی می‌گیرند و دائم صحبت از همسان‌سازی حقوق بازنشستگان و اینکه بازنشستگان ۹۰ درصد حقوق شاغلان هم‌تراز خود را باید بگیرند، مطرح می‌شود به همین دلیل علاقه‌ای به بیمه زندگی ندارند در حالی که باید کم‌کم بیمه‌های زندگی نقش مکمل بازنشستگی را ایفا کنند چراکه بیمه عمر فقط برای زمان فوت نیست، بلکه بیمه عمر و پس‌انداز به شمار می‌رود.

وی بیان کرد: فعالیت بازار‌های موازی همچون طلا، ارز و ساختمان یکی از دلایلی است که بیمه زندگی رشد نکرده است چرا که اگر این بازار‌های موازی فعال نبود مردم ترجیح می‌دادند بیمه زندگی بخرند؛ در کشورما هنوز بسیاری از مردم بیمه‌های زندگی را نمی‌شناسند که این یک کار ملی است تا بیمه‌های زندگی به مردم معرفی شودچراکه به بودجه عمومی دولت کمک می‌شود و تعهدات دولت به صندوق‌های بازنشستگی کاهش می‌یابد.

رئیس کل بیمه مرکزی گفت: تقریبا ۲۵ میلیون خودرو در کشور وجود دارد که فقط ۲۴ میلیون خودرو بیمه شخص ثالث دارد و از ۱۱ میلیون موتورسیکلت در کشور فقط ۱.۶ میلیون موتورسیکلت بیمه شخص ثالث دارد که لازم است برای تشویق خودرو‌ها و موتورسیکلت‌هایی که بیمه ندارند، جریمه دیرکرد بیمه‌نامه برای آن‌ها بخشوده شود.

سلیمانی گفت: علت بیمه نکردن خودرو یا موتور با بیمه شخص ثالث مشکل مالی می‌تواند باشد و وقتی که فرد می‌خواهد برای خرید بیمه مراجعه کند، به فرد گفته می‌شود، باید جریمه مدت عدم پوشش بیمه را بدهی، اما برای تشویق آن‌ها برای مدتی این جریمه عدم پوشش بیمه برداشته شد تا تعداد وسایل نقلیه بیمه نشده کاهش پیدا کند.

وی در ادامه گفت: در حال حاضر بسیاری از شرکت‌های بیمه‌ای در بورس حضور دارند این شرکت‌ها حدود ۱۳۵ هزار میلیارد تومان در بازار سرمایه سرمایه‌گذاری کرده اند.

رئیس کل بیمه مرکزی گفت: به مناسبت ۱۳ آذر روز بیمه قرار بود پذیره‌نویسی سه شرکت در فرابورس انجام شود، اما مدیران بازار سرمایه اعلام کردند، به خاطر ریزش شاخص کل این پذیره نویسی متوقت شود و شرکت‌ها یکی یکی وارد بازار شوند و امروز اولین شرکت بیمه‌ای در فرابورس پذیره‌نویسی شد و دو شرکت دیگر نیز طی هفته‌های آینده در بازار سرمایه پذیره‌نویسی می‌شود.

سلیمانی در خصوص عدم پرداخت خسارت بیمه شخص ثالث به دارندگان گواهینامه غیرمرتبط گفت: این قانون مربوط به اواخر سال ۹۹ می‌شود و ظاهرا یکی از استان‌های غربی یک اعتراضی به این قضیه داشته است و به دیوان عدالت شکایتی داشته است و خوشبختانه همان مصوبه دوباره تنفیذ شد و خبر این موضوع دوباره در محافل رسانه‌ای مطرح شده است.

وی در خصوص حوادث سایبری و پوشش بیمه‌ای گفت: در سطح جهان ۶۰۰ میلیون دلار هزینه‌های خسارت‌های سایبری در سال ۲۰۲۰ بوده است و در این زمینه باید شرکت‌های بیمه‌ای ایجاد شوند که اگر خسارت سایبری به یک مجموعه وارد شد، آن را تحت پوشش قرار داده و خسارت مجموعه را بپردازد، به عنوان مثال خسارت سایبری که به پمپ بنزین‌ها و وزارت نیرو وارد شد، اگر پوشش بیمه‌ای داشتند، پرداخت می‌شد در این زمینه یک شرکت بیمه‌ای اعلام آمادگی کرده که حملات سایبری را تحت پوشش بیمه قرار می‌دهد.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *