رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

ایران و ترکیه سند همکاری امضا می‌کنند/ اردوغان به تهران می‌آید

13:22 - 24 آبان 1400
کد خبر: ۷۷۴۱۹۶
دسته بندی: سیاست
وزیر امور خارجه کشورمان پس از دیدار با همتای ترکیه‌ای خود گفت: به زودی توافقنامه‌ای میان دو کشور در سفر آتی رئیس جمهور ترکیه به تهران، میان رؤسای جمهور دو کشور به امضا خواهد رسید.

- حسین امیرعبداللهیان ظهر امروز بعد از دیدار دوجانبه با مولود چاوش‌اغلو همتای ترکیه‌ای خود، در یک نشست خبری مشترک اظهار داشت: ما امروز گفت‌وگوهای مفید و مهمی در خصوص توسعه مناسبات دو کشور داشتیم؛ بر سر این که دیپلمات‌های دو کشور، گفت‌وگوهای کارشناسی برای تدوین یک نقشه راه جدید در راستای همکاری‌های بلند مدت تهران و آنکارا داشته باشند، توافق کردیم.

وزیر امور خارجه کشورمان با بیان اینکه بر سر مفاد نقشه راه میان دو کشور توافق کردیم، اضافه کرد: امیدواریم در سفر آینده آقای اردوغان به تهران، بتوانیم سند حاوی نقشه راه همکاری‌های بلندمدت دو کشور را نهایی کنیم.

امیرعبداللهیان اضافه کرد: در خصوص مسائل متنوع منطقه‌ای و مسائل بین‌المللی، گفت‌وگو‌های خوب و مفیدی را با هم داشتیم. تمرکز بر تحولات در افغانستان، ضرورت توسعه ثبات، امنیت و آرامش در حوزه غرب آسیا و توجه به سیاست همسایگی دو کشور مورد رایزنی قرار گرفت و تاکید کردیم که دو کشور در تهران و آنکارا دولت‌های عملگرایی هستیم و به سرعت هرگونه مانع احتمالی را که در مسیر مناسبات دو کشور وجود دارد، برطرف کنیم.

رئیس دستگاه دیپلماسی با بیان اینکه در همین جلسه به مکانیزم‌های مشترکی برای سرعت بخشیدن در همکار‌های دو جانبه رسیدیم، افزود: ظرفیت‌های فراوانی در زمینه همکاری‌های دو جانبه تهران و آنکارا وجود دارد؛ نسبت به رفع سریع موانع محدودی که در مسیر همکاری دو کشور وجود دارد، توافق کردیم.

وی تاکید کرد: روابط دو کشور روابط تاریخی، دوستانه و صمیمانه است و ما در مسیر توسعه همکاری‌ها، این روابط عمیق و تاریخی را مورد توجه قرار می‌دهیم.

وزیر امور خارجه تصریح کرد: در مذاکرات امروز توسعه مناسبات اقتصادی، تجاری، انرژی، تسهیل تردد ترانزیتی، تجارت مرزی و موضوعاتی کنسولی را مورد توجه قرار دادیم. موانع جدی را در مسیر همکاری‌ها مشاهده نمی‌کنیم.

امیرعبداللهیان بیان داشت: مایلم در کمال خرسندی اعلام کنم که حتی در این شرایط کرونایی ما توانستیم سطح تبادل تجاری خودمان را حفظ کنیم و حتی در بعضی موارد آن را افزایش بدهیم و موضوع صیانت از محیط زیست که از نگرانی‌های جهانی است، مورد توجه تهران و آنکارا است.

وزیر امور خارجه کشورمان در ادامه در پاسخ به سوالی درباره همکاری‌های چندجانبه با حضور ایران و ترکیه، گفت: ما توافق کردیم که در موضوعات تجاری و اقتصادی، علاوه بر همکاری‌های دو جانبه، همکاری‌های سه یا چندجانبه را مورد توجه قرار دهیم و در ذیل نقشه راه همکاری‌های بلند مدت دو کشور این موضوع را در بخشی از سند، مورد توجه قرار خواهیم داد.

امیرعبداللهیان اضافه کرد: در موضوعات منطقه‌ای اتفاق نظر فراوانی را در این گفت‌وگو‌ها با یکدیگر داشتیم. در موضوع یمن، امیدواریم جنگ خانمان‌سوز علیه این کشور خاتمه پیدا کند و محاصره انسانی این کشور مسلمان، لغو شود.

وی همچنین تاکید کرد: در موضوع لبنان ما تحولات لبنان را با جدیت و نگرانی پیگیری می‌کنیم و از برخی تحولات دیپلماتیک و تعطیلی برخی سفارتخانه‌های عربی که در لبنان اتفاق افتاده، ابراز نگزانی می‌کنیم و به سیاست‎‌های خود در حمایت از لبنان ادامه می‌دهیم.

وزیر امور خارجه با بیان اینکه اقدام تروریستی علیه نخست‌وزیر عراق را محکوم می‌کنیم، ابراز داشت: امیدواریم در سایه انتخاباتی که در این کشور برگزار شده، پارلمان و دولت جدید هرچه زودتر در این کشور تشکیل شود و عراق به سمت ثبات و ارامش هرچه بیشتر پیش برود.

چاوش اوغلو در ادامه با تشکر از میزبانی تهران، با مردم و دولت ایران به خاطر زلزله هرمزگان ابراز همدردی کرد و گفت: ترکیه همواره در کنار برادر خود، ایران است.

وزیر امور خارجه ترکیه اضافه کرد: همان‌طور که آقای امیرعبداللهیان گفتند، ما موضوعات را بررسی کردیم و در خصوص آماده‌سازی شورای عالی همکاری‌های دو کشور صحبت کردیم.

چاوش اوغلو با بیان اینکه اسناد زیادی بین دو کشور در زمینه مبارزه با قاچاق، تجارت غیرقانونی و ... وجود دارد، گفت: در حوزه اقتصادی به خاطر شرایط کرونا، کاهش داشتیم و از اهدافی که مشخص کرده‌ایم دور هستیم و باید برای دستیابی بیشتر به آن‌ها تلاش کنیم.

وزیر امور خارجه ترکیه اضافه کرد: گسترش حوزه تجارت ترجیحی بین دو کشور را بررسی کردیم و امیدواریم که به نتیجه برسد.

وی همچنین با تاکید بر اینکه تحریم‌های علیه ایران ظالمانه است، اضافه کرد: کسانی که از برجام خارج شدند باید به این چارچوب برگردند. من از برگزاری مجدد این مذاکرات خوشحالم و امیدوارم که به نتیجه برسد؛ زیرا به نتیجه رسیدن آن نه تنها در موضوعات اقتصادی ایران که در موضوعات منطقه‌ای هم اهمیت دارد.

چاوش اوغلو تصریح کرد: در منطقه ما تحولات مهمی در حال رخ دادن است. تحولات عراق و افغانستان و همچنین ثبات در منطقه قفقاز جنوبی مورد تاکید ما است و ما آماده همکاری با ایران هستیم.

وی با تاکید بر ابنکه ما طرفدار ثبات در عراق هستیم و حمله به نخست وزیر عراق را محکوم کردیم، افزود: در موضوع سوریه نیز امیدواریم بتوانیم نشست‌هایی را برگزار کنیم.

چاوش اوغلو با بیان اینکه ما در خصوص مباحث انسانی در افغانستان نگرانی داریم، گفت: اینکه داعش حملات تروریستی خود را علیه هزاره‌ها و دیگر گروه‌ها در افغانستان داشتند، آن را محکوم کردیم.

وزیر امور خارجه ترکیه اضافه کرد: دیدار امروز سرعتی را برای گسترش روابط بین دو کشور خواهد بخشید.

وی با اشاره به شعر «خانه دوست کجاست» اثر سهراب سپهری گفت: همواره خانه دوست را در تهران دیدم.

چاوش اوغلو در پاسخ به سوال خبرنگار ایرانی در خصوص همکاری سه جانبه با حضور ایران و ترکیه گفت: در تمامی فعالیت‌های منطقه‌ای که باعث افزایش تجارت شود، با همه کشور، مانند کشور‌های خلیج فارس و کشور‌های آسیای میانه همکاری کرده و در آن شرکت می‌کنیم.

وی همچنین درباره سفر آتی خود به لبنان، بیان داشت: با توجه به روی کار آمدن دولت جدید در لبنان، من دو ماه پیش تصمیم گرفتم به این کشور سفر کنم. این که به صورت تصادفی قبل از سفرم به بیروت به ایران سفر کردم، بسیار خبر خوبی است.

وزیر امور خارجه ترکیه همچنین در پاسخ به سوال خبرنگار ترکیه‌ای درباره زمان برگزاری نشست شورای عالی همکاری‌های ایران و ترکیه، بیان داشت: امروز توافق کردیم که شورا امسال برگزار شود. لازم است برخی گفتگو‌ها میان دو کشور انجام شود تا این شورا نتیجه‌بخش باشد. به همین دلیل تنها برگزاری آن مهم نیست و باید نتیجه‌بخش باشد.

چاوش‌اوغلو اضافه کرد: همانطور که آقای امیرعبداللهیان اشاره کردند، برخی توافقنامه‌ها وجود دارد که باید آن‌ها را امضا کنیم. توافقات میان دو کشور باید بررسی شود. در هر دو طرف دیپلمات‌های با تجربه‌ای هستند و ان‌شاءالله در کوتاه‌ترین زمان ممکن، تاریخ برگزاری این نشست را مشخص می‌کنیم.

 

 



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *