سهم گسترده غرب در بحران‎های مهاجرتی در جهان

3:15 - 26 آبان 1400
کد خبر: ۷۷۴۰۳۸
نوع برخورد غرب با انسان‌ها به گونه‌ای است که ثابت می‌کند حقوق بشر یک ابزار و وسیله برای وارد کردن فشار به دیگر کشور‌ها و جوامع است.

- کشور‌های غربی که با نظام لیبرال سرمایه داری اداره می‌شوند، بیشترین نقض حقوق بشر را در کشور‌های خود دارند و در کنار آن نقض کننده حقوق دیگر مردمان نیز هستند چرا که دخالت‌ها و جنگ افروزی‌های کشو‌های غربی در دنیا بزرگترین جنایاتی است که نقض حقوق بشر در آن‌ها به شدت بالاست و باید جنایتکار جنگی نامید.

هم اکنون دخالت‌های آمریکا و اروپا در افغانستان، سوریه و برخی دیگر از کشور‌های منطقه، باعث شده تا بسیاری از مردم این کشور‌ها آواره شوند و مهاجرت کنند.

سهم غرب در آوارگی، بی خانمانی و بدبخی جوامع صد در صدی است و اگر آوارگانی از کشور‌هایی راهی اروپا و آمریکا می‌شوند، مستحق آن نیستند که رفتار غیر انسانی با آن‌ها شود.

مردم افغانستان سال‌هاست که به خاطر جنگی که آمریکا و اروپا در این کشور به پا کردند، مهاجرت می‌کنند.

همواره ایران با ورود مهاجران و آوارگان جنگی برخوردی انسانی داشته است و علاوه بر آن هزینه زیادی نیز متحمل شده است که سازمان‌های بین المللی به وظایف ذاتی خود در این زمینه عمل نکرده‏‎اند.

«ولادیمیر پوتین»، رئیس جمهور روسیه نیز در واکنش به رفتار غیر انسانی با مهاجران و آوارگان در مرز بلاروس و لهستان گفته؛ «غرب مقصر بحران پناهجویان در مرز بلاروس است.»

رفتار‌هایی که غربی‌ها نسبت به مهاجران و آوارگان از خود نشان می‌دهند، با تفکرات و ادعای بشردوستانه که ظاهراً زیربنای کشور‌های غربی است، مطابقت ندارد.

تناقض در رفتار‌های غربی‌ها در مواجهه با حقوق بشر در مسئله مهاجران و آوارگان جنگی مشهود است.

زمانی که یک سیاستمدار فرانسوی اعتقاد دارد باید بگذاریم مهاجران از سرما یخ بزنند، یک واکنش غیر انسانی و غیر اخلاقی است که تنها از یک نظام غیر انسانی مبتنی بر سرمایه سالاری سر می‌زند.

چنین تفکری تنها خود را می‌بیند و جان انسان‌های درمانده و آواره که به خاطر سیاست‌های آن‌ها در شرایط سخت و دشوار قرار گرفته اند، اهمیتی ندارد.

طی روز‌های اخیر هزاران پناهجو در مرز بلاروس با لهستان مستقر شده و مقام‌های لهستانی با قرار دادن سیم خاردار و استقرار نیروهای نظامی در مرز، مانع از ورود مهاجران به اتحادیه اروپا می‌شوند.

این در حالی است که شرایط در مرز بلاروس با لهستان بسیار بغرنج بوده و پناهجویان در سرمای شدید با کمبود مواد غذایی و آب مواجه هستند.

حتی این دو کشور از ارائه کمک‌های بشر دوستانه در سرمای حاکم در مرز امتناع می‌کنند.

مهاجران و آوارگان که بیشتر آن‌ها از کشور‌های افغانستان و سوریه هستند، از شرایط بسیار سخت به خاطر جنگ و فقر، خود را آواره کرده‎اند و راهی غربت شده‎اند.

از میان آوارگان و مهاجران تاکنون شماری به خاطر شرایط سخت و سرما جان باخته و شرایط دیگر آوارگان در مرز بلاروس و لهستان نیز خوب نیست.

سازمان ملل و دیگر سازمان‌های حقوق بشری نیز تاکنون هی اقدامی برای کمک رسانی به آن‌ها انجام نداده‎اند.

با ادامه رفتار غیر انسانی اروپا با مهاجران، باید در انتظار افزایش تلفات و جان باختن آوارگان بود.

کودکان و زنان در این شرایط بیشترین آسیب را خواهند خورد.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *